בג"ץ בהוראה תקדימית בישובים הלא מוכרים: לכלול שתי שכונות בתוכנית המתאר של כמאנה

נדחתה עמדת הפרקליטות שיש לפנות את השכונות ולהרוס את הבתים

בפסק דין תקדימי הורה בג"ץ לוועדה המחוזית צפון, לכלול שתי שכונות בתוכנית המתאר של הכפר הבדואי כמאנה, שעל רכס הר כמון בגליל. כפר כמאנה מוגדר כיישוב בלתי מוכר, שנמצא בהליכי הכרה. עוד החליט בית המשפט, בניגוד לדעת פרקליטות המדינה, שאין לפנות את השכונות מיושביהן ואין להרוס את הבתים, עד שימצא פתרון תכנוני.

ברחבי הגליל והנגב מאות כפרים לא מוכרים, שבחלקם הוקמו לפני מאות שנים. ברוב הישובים מתגוררת אוכלוסייה בדואית. ישובים אלה אינם זוכים למעמד מוניציפלי, ונמנעים מהם שירותים בסיסיים כאספקת חשמל, מים, טלפון, חינוך, בריאות ורווחה.

פסק הדין ניתן לאחר דיון ממושך בשתי עתירות שהוגשו על ידי השכונות. עתירה אחת הוגשה על ידי עו"ד חוסאם סבית, המייצג את תושבי השכונה המערבית של כמאנה, העתירה השנייה הוגשה על ידי עו"ד ג'מיל דקוואד מארגון דאלה, המייצג את שכונת ג'לסה.

העותרים ביקשו לבטל את החלטת מוסדות התכנון להכין תוכנית מתאר לכפר כמאנה, שתשאיר מחוץ לישוב את שתי השכונות שבהן מתגוררים 1,640 תושבים. לטענת תושבי השכונות, תוכנית זו התקבלה במקום תוכנית אחרת שאישרה את הכללת השכונות בישוב. לדבריהם, שינוי התוכנית נובע מלחצים פוליטיים שהפעילו תושבי הישוב הסמוך כמון.

במהלך הדיון בבג"ץ הודיעה פרקליטות המדינה שמשרד הפנים בחן את העניין מחדש, והגיע למסקנה שיש לאפשר את המשך מגורי ראשי המשפחות בשכונות עד סוף חייהם, ולאחר מותם להרוס את הבתים. בג"ץ הודיע שמדובר במסקנה "מוזרה בלשון המעטה, המנותקת מתפיסת יסוד חברתית, ולכן היא בלתי סבירה ואינה ניתנת לביצוע". עוד קבע בג"ץ, שיש למצוא פתרון לשכונות באמצעות חוק התכנון והבנייה.