"אנשים נאחזים בפחד"

על חרדות, פסיכולוגיה, ציפיות - והקשר של כל אלו למשבר בתיירות לישראל

ד"ר דניאל ברום, מנהל המרכז הישראלי לטיפול בפסיכו-טראומה, מסביר מהם ההיבטים הפסיכולוגיים המשפיעים כיום על התיירות העולמית בכלל ועל התיירות לישראל בפרט.

- למרות שהסיכויים להיקלע למטוס חטוף או מטוס שהופל על-ידי טיל הם קלושים, אנשים מפחדים מאוד לטוס. זו תגובה רציונלית?

"כל המנגנון הזה של ביטחון אישי ופחד, הוא בעצם די לא הגיוני. בסך הכל, יש לכל אחד מאיתנו מפה פנימית של העולם, שאומרת לנו מה בסדר לעשות ומה מסוכן לעשות. כשקורה משהו מאוד לא מצופה, המפה משתנה.

"הדוגמה הקלאסית היא תאונות דרכים. אחרי שמישהו עובר תאונה, הוא בונה לעצמו מפה חדשה. זה בדרך כלל לוקח כמה חודשים עד שהוא חוזר לאיזון, אבל גם אז, יש הרבה אנשים שחוזרים לנהוג, רק לא באותו מקום שבו קרתה התאונה, שזה כמובן לא דבר הגיוני, כי מה הסיכויים שתקרה שוב תאונה בדיוק באותו מקום?

"אותו דבר קורה אחרי פיגועים. הפיגועים האלה זורקים את כל הציפיות שלנו לאיזה בלבול, וצריכים לבנות אותן מחדש. יש אנשים בחו"ל שאומרים שמסוכן עכשיו לבוא בארץ, יש אנשים בארץ שאומרים שמסוכן עכשיו לבוא לקניון. תל-אביבים אומרים שמסוכן לטייל בירושלים, וירושלמים אומרים שצריכים להיזהר ולא ללכת לגילה. כל אחד בונה לעצמו מפה חדשה של העולם".

- אבל בעניין של טיסות, זה לא באמת מסוכן?

"הכל סובייקטיבי. אלה שטסים הרבה מבינים את זה ולכן פחות מפחדים, אבל מכיוון שרוב האנשים לא טסים הרבה, הם נאחזים בפחד". - חוץ מהפחד, אין פה אלמנט של דיכאון שיכול להסביר מדוע אנשים מעדיפים להישאר בבית ולא לטייל?

"בוודאי שמיד אחרי מה שקרה בניו-יורק, להרבה אנשים אין חשק ללכת ולבלות, ונשארים דרוכים ועירניים. מצב הרוח אינו דוחף את התיירות, אבל הפחד מלצאת ולטייל יותר קשור לעובדה שזה יכול לקרות בכל מקום. מי לא היה בתחנה מרכזית? מי לא היה במסעדה?" - למרות שהפיגועים הגדולים ביותר לא היו פה, אלא בניו-יורק ובוושינגטון, מאז הפסיקו תיירים להגיע לישראל. איך אפשר להסביר את זה?

"שומעים כל הזמן על הטרור ועל טרור בישראל. כדי להגיע לפה צריך לטוס, ובנוסף, אנשים רואים קשר בין מה שקרה שם והמצב של ישראל, ולכן יש פחד מכל דבר הקשור למזרח התיכון".

- מה אתה מייעץ למי שמעוניין לנסוע אך מפחד לעלות על מטוס?

"השאלה הראשונה שאני שואל היא, האם אתה באמת מעריך שזה מסוכן לטוס. אם כן, אז אין על מה לדבר אבל אם אומרים לא, ושהם יודעים שיש אלפי טיסות ביום שמגיעות ליעדיהן בשלום - אז מתחילים לבנות תוכנית כדי להתגבר על הפחד".

- למרות הכל, מי שמסתובב בארץ בימים האחרונים אינו יכול שלא להתרשם שהישראלים רוצים לצאת מהבית. איך אתה מסביר את זה?

"קודם כל, אפשר לייחס את זה לעובדה שהטרור והפיגועים כבר הפכו להיות חלק מהשגרה. חוץ מזה, יש גם עניין אידיאולוגי. אנשים חושבים שחשוב להמשיך לחיות ולצאת, וזה גם עוזר להם להתגבר על הפחד. הייתי גם מייחס את זה לעניין של התנתקות. יש הרבה אנשים שאומרים שהם כבר לא מסוגלים היום לשמוע חדשות, והם מחפשים דרך להתנתק ולהתאוורר".