חדר המלחמה של מורגן סטנלי

שנים של השקעות גדלות והולכות במערכות גיבוי, שנתפסו בתחילה כפזרניות ומיותרות, איפשרו לבנק ההשקעות השני בגודלו בארה"ב לשרוד את התקפת הטרור ללא אובדן מידע חיוני, למרות שבאסון נהרסו לא רק מאות שרתים אלא גם מרכז השליטה המערכתית של מורגן סטנלי

בתוך שעה מרגע התקפת הטרור על ארה"ב ב-11 בספטמבר, נסו 300 עובדי מורגן סטנלי דין וויטר ממשרדיהם במרכז הסחר העולמי והתקבצו במחסן במרחק של 15 גושי בניינים מצפון למה שמכונה היום "ground zero".

מאות נוספים התאספו שם בימים הבאים, כשהם מתיישבים מול מחשבים וחוזרים אט אט לעבודתם. רבים מהם הופנו למחסן ברחוב ואריק, במסגרת תוכנית חירום מיוחדת שגובשה על ידי החברה במהלך מלחמת המפרץ, ושודרגה בתחילת השנה באתר גיבוי מעודכן.

שנים של השקעות גדלות והולכות במערכות גיבוי, שנתפסו בתחילה כפזרניות ומיותרות, איפשרו עתה לבנק ההשקעות השני בגודלו בארה"ב לשרוד את התקפת הטרור ללא אובדן מידע חיוני, וזאת למרות העובדה שבאסון נהרסו לא רק מאות שרתים אלא גם מרכז השליטה המערכתית של החברה, שהמטה שלה פועל מניו יורק. על רקע אירועי 11 בספטמבר, מעריכים אנליסטים כי הלקח של מורן סטנלי יילמד עתה בוודאי על ידי חברות רבות, שיבקשו לשדרג את תפיסתן בכל הקשור לתרחישי אסון, ולהתקין מערכות גיבוי מתוחכמות, כזו של מורגן סטנלי.

"מהבחינה הטכנית אין ספק שהיה לנו יתרון", אומר סטיב ואן וויק, מנג'ינג דיירקטור למערכות מידע במורגן סטנלי. "למדנו לקחים חשובים. אבל, היו אלו בעיקר האנשים שלנו שעשו את זה".

על פי נתוני חברת הייעוץ גרטנר, עמד בתחילת שנות ה-90 לוח הזמנים האופטימלי להתאוששות ממצבי אסון על שלושה ימים. היום, על רקע צמיחתן של מערכות המחשב והאינטרנט, מצפות חברות ומצפים גם הלקוחות שאיחזור ושיחזור מידע ייעשה תוך דקות, במקרה הרע.

ואן וויק מסרב לפרט את הוצאותיה של מורגן סטנלי על מערכות הגיבוי שלה, אולם הוא מוכן לומר כי "ככל שגברה התלות שלנו בטכנולוגיה, גדלו במקביל ההוצאות על מערכות גיבוי".

חוות שרתים בקומה ה-68 של מגדל-2 במרכז הסחר העולמי טיפלה בכל פעולות המסחר של מורגן סטנלי והברוקרים שלה ברחבי היבשת באמצעות האינטרנט והאינטראנט, אתר אינטרנט של החברה. מרכז שליטה שפעל בסמוך פיקח על פעילות השרתים ועל פעילות המחשב המרכזי בדאלאס.

כל פעולה שביצעה החברה עברה גיבוי: המידע מדאלאס גובה במרכז בקולומבוס, אוהיו והשרתים במנהטן גובו במרכז בניוארק, ניו ג'רסי. האתר החם בניו ארק, שהפך מקוון רק בתחילת השנה ונוהל בהתקשרות חוזית על ידי הסניף המקומי של י.ב.מ, סיפק גיבוי מיידי, באותה השניה, לכל מידע הנחשב על ידי החברה כחיוני.

היום, משמש המרכז בניו ארק כמרכז המידע העיקרי של החברה ואתר חם חדש מוקם בימים אלו בסן פרנסיסקו.

"רק לפני עשור עשו מתכנני מערכות מאמצים אדירים להעלות את רמת המודעות לצורך החיוני הזה של הגנה על נכסים עיסקיים ולצאת במלחמה באדישות, אלא שבמקרים רבים כשלו מאמציהם", כתבו אנליסטים בגרטנר בעיקבות אירועי 11 בספטמבר.

כמה חברות החליטו לעשות מעשה בעיקבות החששות הגוברים והולכים מהשפעות Y2K והפחדים מקריסת מערכות במעבר למילניום החדש, מספרים בגרטנר. אבל הן לא היו היחידות. גם תעשיות בפיקוח ותעשיות השירותים הציבוריים נדרשות על פי חוק לגבש תוכניות מגירה למצבי חירום.

יחד עם זאת, טוענים בגרטנר כי פחות מרבע מהחברות הגדולות השקיעו עד היום בתוכניות הנקראות בז'רגון המקצועי 'תוכניות המשכיות עיסקית'. עכשיו הכל השתנה כמובן, ומהערכות גרטנר עולה כי 70% מהחברות מתכוונות להשקיע בתוכניות גיבוי וחירום עד שנת 2005 - תוצאה ישירה של אירועי 11 בספטמבר.

באותו היום, רגעים ספורים אחרי שטיסה מסחרית של אמריקן איירליינס התנגשה במגדל מס' 2 של מרכז הסחר העולמי, 20 קומות מעל חוות השרתים של מורגן סטנלי, פעל כבר מרכז שליטת המערכות בואריק סטריט בתפוקה מלאה. למרות שהמרכז הוקם על רקע איומים על ארה"ב במהלך מלחמת המפרץ, היה זה דווקא הפיגוע במגדלי התאומים ב-1993 שהניע את החברה לפעולה ממשית, מודה היום ואן וויק.

"רק מצב של פגיעה כה קשה, כאשר אתה מרגיש שניצלת בעור שיניך, מכניס לתמונה מידה כזו של תחושת הדחיפות, שבאמצעותה ניתן להזיז דברים או לקבל תמיכה מההנהלה הבכירה", הוא אומר, "אחרי ההתרחשויות הללו, הכל היה פתוח למיזם הגיבוי ברחוב ואריק".

לפני 1993 היה מאורגן האתר ברחוב ואריק כדי להכיל 250 עד 300 עובדים. אחרי הפיגוע, צויד האתר במשאבים נוספים והורחב המקום כדי שיוכל להכיל 1,100 עובדים. בבוקר 11 בספטמבר, הכיל האתר חיווט, שולחנות ו-400 תחנות עבודה "ערוכות ומוכנות לקרב", אומר וואן וויק. בשלב מאוחר יותר ציידה י.ב.מ את האתר ב-600 מחשבים נוספים, וציוד נוסף הועבר גם למשרדי מורגן סטנלי בברוקלין ובג'רזי סיטי, ניו ג'רזי.

עד לקריסת התאומים, היתה מורגן סטנלי הדיירת הגדולה ביותר במרכז הסחר העולמי. כ-3,700 מעובדיה נותרו עקורים, ללא מקום עבודה פיזי; שישה מהם עדיין נעדרים.

בשבוע שעבר החליטה מורגן סטנלי שלא לאכלס את משרדיה החדשים במידטאון מנהטן, הנמצאים בבניין שבנייתו מתקרבת לסיומה. במקום זה העדיפה להשאיר כמה מהעובדים העקורים מחוץ לתחומי ניו יורק סיטי, ובצעד רב משמעות מכרה תמורת 650 מיליון דולר את הבניין לדיירת נוספת של מרכז הסחר העולמי המחפשת כתובת חדשה, ליהמן ברדרס.

על רקע המאמצים האדירים להפעיל את מערכות הגיבוי במינימום תקלות, ניצב הצוות של וואן וויק באותו יום של 11 בספטמבר מול אירוע נוסף, התרעה על פיגוע. בשל משאית שכורה שהושארה במקום הורתה משטרת ניו יורק על פינויו של האתר ברחוב ואריק. כבר באותו הלילה הצליח הצוות לשחזר את מרכז השליטה המערכתית, הפעם מאתר הגיבוי מברוקלין. לרחוב ואריק חזר הצוות יום וחצי אחר כך.

"למדנו לקחים רבים", מודה ואן וויק. אבל הלקח העיקרי שלמד, לדבריו, הוא שבלי קשר ליכולת הגיבוי של חברה, מה שחשוב יותר הוא ההון האנושי שלה, והיכולת של העובדים - הצורך, לעיתים - לעבוד גם במקרה של אסון בקנה מידה כה מחריד".