צה"ל: חיילי צה"ל שנחטפו על ידי החיזבאללה נהרגו

(עדכון) השלושה: עדי אביטן, בני אברהם ועומד סוואעד נחטפו בידי החיזבאללה לפני כשנה ולאחרונה נתקבל מידע חדש שמחזק את ההערכות שאינם בין החיים

אגף כוח-אדם במטכ"ל ומשרד ראש הממשלה מסרו הערב (ב') כי מידע מודיני סודי שהגיע לידי מערכת הביטחון בימים האחרונים, מעלה כי שלושת חיילי צה"ל שנחטפו לפני שנה בגבול הצפון נהרגו במהלך החטיפה, או שנפצעו קשה במהלכה ומתו זמן קצר לאחר מכן.

החטופים הם סמל בני אברהם, סמ"ר עומר סוואעד וסמ"ר עדי אביטן.

ראש אכ"א, האלוף גיל רגב, מסר במסיבת עיתונאים בתל-אביב כי המידע המודיעיני החדש אינו ניתן לפירסום, אך הגיע ממקור אמין. הרב הצבאי הראשי בצה"ל יחליט בימים הקרובים האם להכריז על החיילים כ"חללי צה"ל שמקור קבורתם לא נודע".

ראש אכ"א אמר הערב כי "קיימת סבירות גבוהה ביותר ששלושת החיילים החטופים מתים. זאת הערכה מעודכנת. מעתה הערכת העבודה של צה"ל היא שהחיילים נהרגו. מאמצי צה"ל למצוא את החטופים יימשכו באותה עוצמה, ונמשיך במאמצים להביאם לישראל". החיילים נחטפו ב-7 באוקטובר 2000 בהר-דב. הם היו בג'יפ סיור סופש"ית, והגיעו לנקודת הדיווח 590, בה היה שער דרכו כניסה ללבנון, שמעבר לו עמדת חיזבאללה.

המחבלים הסתירו מטען נפץ שהתפוצץ המטען. החיילים נלקחו ע"י החיזבאללה לכלי רכב, תוך פעולת הסחה של ירי מאות פצצות מרגמה למוצבים בהר-דב. החטופים הוסעו ללבנון בכלי רכב שהוסוו כרכבי או"ם.

הרמטכ"ל, שאול מופז, הגדיר את החטיפה "כשל מבצעי חמור". לפני האירוע התקבלו התרעות מודיעיניות רבות על חטיפה צפוייה, אך לא ננקטו פעולות מנע וגם לאחר החטיפה לא היו פעולות מיידיות אפקטיביות. גדר הגבול שהיתה אמורה להיבנות עם נסיגת צה"ל מלבנון כשלה.

האו"ם נחשד בשיתוף פעולה עם החוטפים, הכחיש כי בידיו קלטת המתעדת את החטיפה, אך שינה את עמדתו. ישראל קיבלה בסופו של דבר קלטת מצונזרת וחלקי לבוש של החיילים. כמו כן תיחקרה ישראל את חיילי האו"ם מהכוח ההודי שהיו באיזור – תודות לקשרים הביטחוניים הענפים עם ממשלת הודו.

נסיונות תיווך התנהלו על ידי צוות בפיקוד משרד ראש הממשלה ובניהול ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי. החיזבאללה טרם הגיב להודעת צה"ל.

גורמים ביטחוניים העריכו כי האירגון יפרסם הודעות סותרות לכך, עם "ראיות בדויות" לכך שהחיילים חיים, כדי לשמור על כוח המיקוח. צה"ל אמר כי אין קשר בין המידע הזה לבין האזרח אלחננן טננבוים, קצין בתותחנים שנחטף ע"י החיזבאללה באירופה.