מסתמן: רכבת תחתית בשדרות ירושלים ביפו, אחרי הכל

סגן ראש העיר, מיכאל רועה, מעריך שהעירייה תשתתף במימון הורדת הרכבת

המועצה הארצית אישרה בשבוע שעבר את תוכנית הרכבת הקלה למטרופולין ת"א, ובכך הזיזה את התוכנית צעד משמעותי קדימה. הפקדת התוכנית לוותה במספר תנאים, ביניהם ההחלטה, כי הבקשה למעבר תת קרקעי של הרכבת באיזור שדרות ירושלים תדון בין הגופים, משמע בין עיריית ת"א-יפו, משרד התחבורה ונת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שהכינו את הפרויקט.

השלב הבא מבחינת התוכנית, הוא העברת החומר להתייחסות הוועדות המחוזיות הנוגעות בדבר. סוגיית המעבר התת קרקעי בשדרות ירושלים עורר מהומה רבה כבר בוועדה המקומית, כאשר תושבים נזעמים מנעו את קיומה מספר פעמים בשל החשש הגדול מבחינתם, כי רכבת עילית בשדרות ירושלים תפגע אנושות בעסקים באיזור.

בנת"ע מסבירים, כי השיקול לקביעת תוואי הרכבת הוא כלכלי ומתבסס על ביקושים. על פי החישובים שהוצגו על ידי נת"ע, עלותו של ק"מ אחד של מעבר תת קרקעי מסתכמת בתוספת של כ-100 מיליון דולר. סגן ראש עיריית ת"א-יפו ויו"ר הוועדה המקומית, מיכאל רועה גורס, כי המחיר נמוך בהרבה והוא מסתכם בכ-30 מיליון דולר לק"מ בלבד. לדבריו, המספרים של נת"ע מצוצים מן האצבע ואינם רציניים.

רועה: "בדקתי עם מספר חברות שביקשו להתחרות על הקמת הרכבת התחתית בעבר, והנתונים שקיבלתי נמוכים בהרבה. בנוסף ל-30 מיליון הדולר לק"מ, יש להוסיף את עלות התחנות, שמחיר כל אחת מהן על פי בדיקתי מסתכם ב-15 מיליון דולר, כך שעלות העברת הרכבת כולה לאורך שדרות ירושלים מתחת לפני הקרקע, לא צריך להגיע ל-100 מיליון דולר. זהו סכום שעיריית ת"א-יפו יכולה להתחייב לו לתקופה ארוכה בקלות.

"זהו ניצחון גדול לתושבי יפו. לא יכול להיות שפוליטיקה קטנה תסכן את קיומן של 2 ק"מ בשדרות ירושלים ותביא להתמוטטות כללית, אחרי כל המיליונים שאנו משקיעים באיזור. זכינו לשישה חודשי מו"מ עם דיווח למועצה על התקדמות לכיוון פשרה בנושא שדרות ירושלים, ואנו ננצל אותם עד סופם. להערכתי, עיריית ת"איפו תוכל תשתתף ב-50% מעלות הורדת הרכבת אל מתחת לפני הקרקע בנקל".