הביטחוניסטים הישראלים מציעים ידע באבטחת תעופה

רשימה חלקית כוללת את אל-על ובואינג, ICTS, קבוצת גנדן, "מערכות ביטחון משולבות" מבית תעש בניהולו של הסמנכ"ל מוטי רוזן; לא ברור כיצד החלטת הממשל להעביר את אבטחת נמלי התעופה לרשויות הפדרליות תשפיע על מיזמים אלה

עם ידע, בלי ידע, עם נסיון אמיתי ובלעדיו, להלן רשימה קצרה, וכנראה חלקית, של ישראלים המתארגנים לספק לעולם ידע באבטחת תעופה. לא ברור כיצד החלטת הממשל להעביר את אבטחת נמלי התעופה לרשויות הפדרליות תשפיע על מיזמים אלה:

* אל-על ובואינג חתמו על מזכר הבנות להקמת חברה משותפת בתחום ביטחון חברות תעופה ונמלי תעופה. אל-על תביא ידע נצבר, ובואינג את קשרי התעופה.

* לקבוצת גנדן, בשליטת נוחי דנקנר ואבי פישר, הצטרפו כמה בעלי עניין, והקימו את חברת אבטחת התעופה GS-3. בין מנהליה: יואל פלדשו, לשעבר מנכ"ל אל-על; אבנר ירקוני, לשעבר מנהל מינהל התעופה האזרחית; ישראל בן-חיים, לשעבר מנהל נמל התעופה לוד; והמנכ"ל, עופר עינב, לשעבר סגן ראש אגף אבטחה באל-על, ולפני כן בשב"כ.

* "מערכות ביטחון משולבות", התארגנות מבית תעש בניהולו של הסמנכ"ל מוטי רוזן, שעד היום היתה למעשה בית-ספר לביטחון ואבטחה, הולכת עכשיו גם על ייעוץ אבטחת תעופה.

בנוסף, אנשי אבטחה וביטחון ישראלים, בדרגת מיומנות זו או אחרת, שסיימו קדנציות כאלה ואחרות בשירות הזה והאחר, מחפשים היום את העולם הגדול. חלקם פועלים לבד, חלקם התאגדו לקבוצות.

אך הקבוצה הגדולה מכולן, היא חברת ICTS, חברה ציבורית אמריקנית לאבטחת שדות תעופה, מהגדולות בתחומה בעולם. את גרעין השליטה בחברה, שהוקמה ב-1982, מחזיק הישראלי עזרא הראל, שפועל בארץ באמצעות קבוצת רוגוזין, ובעברו הרחוק היה מאבטח בנתב"ג. מניות החברה נסחרו בנאסד"ק, לפי נתונים מיום ו', לפני פרסום החלטת הממשל, בשווי שוק של למעלה מ-54 מיליון דולר. לחברה הון עצמי של 42 מיליון דולר, מכירות של 170 מיליון דולר בשנה, ורווח שנתי של כ-30 מיליון.

החברה פועלת ביותר מ-90 אתרים באירופה, צפון אמריקה, אסיה והמזרח התיכון.

בקבוצת הניהול - דירקטורים ומנהלים בכירים - נמצאים כמה שמות ישראלים: היו"ר, עזרא הראל, איש עסקים בעל פריסה רב-לאומית של שותפויות הקשורות לתעופה ונמלים, באמצעות תאגיד השקעות בשם Leedan Buisness Enterprise LTD; ליאור צוקר, מנכ"ל ונשיא החברה, מנהל גם כמה מהסניפים בעולם; האח, בועז הראל; סבינועם אביבי, עד 1999 ממנהלי כור תעשיות, בעל עניין בכמה חברות פרטיות בעברו בכיר במערכת הביטחון בישראל; מיכאל ברנע, קשור גם ללידן ורוגוזין; מנחם עצמון, שותף בלידן , מאז 1998 מנהל בחברה מתפעלת בנמל רוסטיק בגרמניה.

בין הבכירים נמצאים גם עמוס לפידות, נשיא הטכניון לשעבר ועוזר מיוחד במשרד הביטחון; אלי טלמור, פרופסור למימון; אלברט ניסים; יוסף יהב; דורון זיקר, בעבר איש ביטחון באל-על; סטפן וורמולן, מנהל הכספים; ג'רלד גינטר, בנקאי השקעות; דוד סאס, יועץ משפטי; זמיר אלדר, מיוצאי התעשייה האווירית; יוסף טורו; והיועץ הבכיר נתי רותם, מוותיקי מערכת הביטחון, שהיה שותף לתכנון מערכי האבטחה באל-על ובנתב"ג.