מכירות אלישרא השנה: 300 מיליון דולר; נמוכות ב-14% מהצפי - עקב שריפה

מחזור המכירות של קבוצת אלישרא יסתכם השנה ב-300 מיליון דולר בלבד. היקף מכירות זה נמוך ב-14.3% מהתוכנית העיסקית. כך נודע ל"גלובס". אלישרא קיוותה להגיע למכירות של 350 מיליון דולר. אחת הסיבות למכירות הנמוכות מהצפי - השמדת מוצרים בשריפה שפרצה ב-17 במארס במרכז התשתיות בבני-ברק.

השריפה גרמה להשמדת מוצרים, שהיו בשלב של לפני מסירה ללקוחות זרים. נודע כי בין המוצרים היו גם מערכות שייצרה החברההבת של הקבוצה, תדיראן-מערכות, עבור צבא רומניה וצבא שווייץ.

אלישרא העריכה את היקף הנזק מהשריפה ב-60 מיליון דולר, והגישה לחברת הפניקס תביעה לפיצויים בהיקף זה. החברות נמצאות במגעים לסיכום הנושא. בנוסף למוצרים שהושמדו, נפגעו מהשריפה ומחומרי הכיבוי מוצרים נוספים, שלא היה ברור אם יש להגדירם כאובדן מוחלט או כניזוקים חלקית. ביניהם, כרטיסים אלקטרוניים.

אחרי שאלישרא ערכה בקרת נזקים, היא דיווחה ללקוחות על הנזק שנגרם למוצרים שהזמינו. חלק מהם הסכימו לקבל את המוצרים אחרי שיטופלו וינוקו, אך חלק מהלקוחות דרשו לקבל מוצרים חדשים. השריפה גם "קיצרה את אורך חייהם" של חלק מהמוצרים.

מנכ"ל אלישרא, אבנר רז, אמר, כי בשנת 2002 צפוי להגיע היקף המכירות של הקבוצה ל-400 מיליון דולר.

בשנת 2000 חל גידול של 200% ברווח התפעולי של הקבוצה - מ-4 מיליון דולר בשנת 1999 ל-12 מיליון דולר.

על רקע ההערכות כי קונצרן כור מעוניין למכור את אלישרא, כדי לפצות על ההפסדים הכבדים מחברת אי.סי.איי, אמר מנהל הכספים של כור, יובל ינאי: "אין מו"מ למכירת אלישרא". לדבריו, כור יהיה מוכן לדון במהלך מעין זה "כאשר תגיע ההצעה הנכונה".

מספר חברות ישראליות, ביניהן אלביט-מערכות והתעשייה האווירית, וכן גם חברות זרות, הביעו עניין באלישרא. לדברי ינאי, "כור היא חברת אחזקות וכל נכס שלנו הוא יעד למכירה. אם תבוא הצעה - נשב ונאזין".

תע"א מחזיקה בחברת אלתא, שהיא המתחרה העיקרית של אלישרא בתחום הלוחמה האלקטרונית.

גורמים מקורבים לכור אמרו בתגובה להתעניינות של תע"א, כי מכירת אלישרא לתע"א מנוגדת למדיניות התחרות בשוק המוצרים הבטחוניים. "יש לשמור בארץ על תחרות בריאה בין שני מתחרים, ולא בין שני גופים בבעלות משותפת". לדבריהם, צירוף אלישרא לתע"א עומד בניגוד למדיניות ההפרטה שלה והוא למעשה הלאמה של תחום הלוחמה האלקטרונית.