צה"ל חזר בו מכוונה לרכוש מטוסי סיור ימיים חדישים; ישביח את הווסטווינד הישן

תיכנן לפני שנה להחליף את מטוסי הווסטווינד - מתוצרת התעשייה האווירית - במספר מטוסי "קינג-אייר 200", מתוצרת חברת ביצ'קראפט, שבבעלות ריית'און

ראשי צה"ל החליטו לבטל את רכישתם של מטוסי סיור ימיים חדשים. המטוסים החדישים נועדו להחליף את מטוסי ה"ווסטווינד" הנמצאים בשירות הצבא משנת 1977. כך נודע ל"גלובס". ההחלטה להצטייד במטוסי סיור חדשים נבעה מכך שעלות הפעלתם של המטוסים הישנים הלכה ועלתה עקב בלאי.

המטוסים מופעלים על ידי חיל האוויר - בשירות חיל הים. הם מצויידים במכ"ם, ויוצאים למשימות סיור בלב ים. צה"ל תיכנן לפני שנה להחליף את מטוסי הווסטווינד - מתוצרת התעשייה האווירית - במספר מטוסי "קינג-אייר 200", מתוצרת חברת ביצ'קראפט, שבבעלות ריית'און.

ראשי צה"ל דחו הצעה של התעשייה האווירית (תע"א), למכור לצבא מטוסי סיור ימיים חדשים, שיחליפו את הווסטווינד. תע"א הציעה מטוסי "אסטרה", שסופקו בשנים האחרונות למשימות סיור בצבאות שונים בעולם, בהם הודו, אך מאמציה כשלו.

יצויין, כי בשנה שעברה החליט חיל האוויר להחליף גם את מטוסי ה"דקוטה" הוותיקים במטוסי "קינג-אייר 200" חדשים.

צה"ל החליט שלא לרכוש מטוסים ישראליים כדי שיוכל לרכוש מטוסים תוצרת ארה"ב מכספי הסיוע הצבאי האמריקני.

יצוין, כי מטוסי האסטרה יוצרו בשעתם ע"י תע"א בשיתוף עם חברת גלאקסי-איירופסייס. אולם בעוד שמטוסי האסטרה לשימושים אזרחיים מיוצרים בארה"ב, יוצרו המטוסים למשימות צבאיות בישראל. הדבר לא איפשר לצה"ל להכריז על המטוסים כ"תוצרת ארה"ב", ומנע אפשרות להשתמש בכספי הסיוע הצבאי האמריקני לרכישתם.

ל"גלובס" נודע, כי במקום לרכוש מטוסי קינג-אייר חדשים - יבוצע פרויקט השבחה של מטוסי הווסטווינד שבשירות צה"ל. ההשבחה תבוצע, ככל הנראה, בישראל על ידי התעשייה האווירית.