נחתמה עיסקת איטונג; אורדן תרכוש המניות בנאמנות עבור אורלייט

שאול קוברינסקי יחליף את איתן סורוקה כיו"ר החברה

פחות מחודש לאחר שהודיעה אורדן על עיסקת איטונג נסגרה אמש עסקת העברת השליטה בחברת הבלוקים מחברת אזורים לחברת אורדן מקבוצת שרם-פודים-קלנר. נזכיר, כי על פי ההסכם מכרה חברת אזורים מקבוצת אי.די.בי 78.7% ממניות איטונג תמורת 224 מיליון שקל, המשקף לחברה שווי של 285 מיליון שקל.

את מניות איטונג רכשה אורדן בנאמנות עבור החברה-הבת אורלייט, בה מחזיקה אורדן כ-67%. על פי ההסכם שנחתם אמש תודיע אורדן לאזורים על דבר מימוש הנאמנות, אם זו תמומש, בתוך 60 יום מחתימת העסקה. אם תמומש הנאמנות תהינה שתי החברות חייבות בהתחייבויות אורדן על פי ההסכם, אך באותו הסכם נקבע, כי לעניין התמורה בגין המניות הנמכרות אורלייט תהיה חייבת כלפי אזורים בתשלום חלק התמורה עבור מניות איטונג שתרכשנה על ידה, ואורדן תהיה אחראית להעברת שארית התשלום, שהיקפו לא פורסם.

במקביל לרכישת איטונג, אזורים תהיה רשאית כעת להמליץ על מינוי של שני דירקטורים לדירקטוריון איטונג, זאת עד להעברת התשלום השני (עסקת הרכישה מתבצעת בארבעה תשלומים שנתיים צמודים). לאחר התשלום השני ועד העברת מלוא הסכום תמליץ אזורים על מינוי דירקטור אחד. לתפקיד יו"ר הדירקטוריון יתמנה שאול קוברינסקי שיחליף את איתן סורוקה.

נזכיר, כי על פי ההסכם בין שתי החברות להבטחת ביצוע התשלומים הדחויים, תשעבד אורדן את מניות איטונג הנרכשות לטובת אזורים. בדרך זו, ממנפת אורדן את תזרים המזומנים העתידי של איטונג כדי להחזיר חלק נכבד מהשקעתה בשנים הבאות.

עוד עולה מההסכם בין שתי החברות, כי 80% מהחבילה הנרכשת יוחזקו בסופה של העסקה על ידי אורלייט, בעוד יתרת מניות החבילה יוחזקו על ידי אורדן. זו האחרונה הגדילה לעשות ורכשה לאחרונה 4.7% ממניות איטונג, כך שהקבוצה כולה צפויה להחזיק כעת 83% ממניות איטונג.

איטונג, שסיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם הכנסות של 340 מיליון שקל מיליון שקל ורווח נקי של 6.5 מיליון שקל, פועלת בתחום הבנייה. המיתון בענף הנדל"ן והאינתיפאדה גרמו בשנים האחרונות לשחיקה ניכרת במכירות החברה וברווחיה (בתקופה המקבילה בשנת 2000 הרוויחה איטונג 8.7 מיליון שקל). איטונג פועלת באמצעות שני מפעלים, בפרדס חנה ובאשקלון, המייצרים מגוון של מוצרי איטונג ואבנים משתלבות. ברשותה גם מחצבה לכריית אבן גיר ומתקן לשריפת סיד.

אחזקותיה הבולטות של איטונג הן בתשלובת אלוני, העוסקת בייצור ושיווק מרצפות ומדרגות ובייבוא, עיבוד ושיווק שיש וגרנית; בספנקריט כלל בטון, המייצרת לוחות בטון דרוכים וחלולים ואלמנטים טרומיים שונים; בחברת כרמית, המייצרת טיח מוכן ומוצרי אבקה, איטום, דבקים ומוספים לתעשיית הבנייה; ובמודול בטון, בעלת 75% לפארק העסקים "כרמיאל סנטר". עוד היא מחזיקה בחברת טרגט הייטק, העוסקת בפיתוח לוח חשמל אלקטרוני ממוחשב.

כפי שנכתב כאן בעבר, רכישת השליטה באיטונג תהפוך את אורדן לאחת הקבוצות התעשייתיות הגדולות בישראל, עם מחזור שנתי המוערך בכ-750 מיליון שקל. אורדן, הנשלטת בידי חברת לידר (71% מההון), תהפוך כעת לחברה המתמקדת בפעילות תעשייתית. אורדן עצמה עוסקת בייצור ושיווק יציקות פלדה, בעיבוד שבבי וייצור מוצרים בתחום המסגרות הכבדה והמדויקת (פעילות המתבצעת במפעלים במפרץ חיפה, נתניה ומצפה רמון).

בנוסף, מחזיקה החברה בבתי יציקה וולקן, העוסקת בייצור ושיווק מוצרים מיציקות ברזל, בחברת סקופ סחר מתכות (20%), במיזם ליישום טכנולוגיות חדשניות לפתרון סילוק פסולת עירונית מוצקה (40%) ובאורלייט תעשיות (83%).

אורלייט, שאת מניותיה קיבלה אורדן מפועלים השקעות לפני כארבעה חודשים כדיבידנד בעין, פועלת בתחום החומרים המרוכבים, בייצור ארונות סעף, מארזי תחמושת חסיני אש לטנק המרכבה וקסדות בליסטיות לצה"ל. החברה מחזיקה במניות שליטה בחברת אוניברקול, העוסקת בייצור ובשיווק מגוון צבעים לשימושים שונים, וכן חומרי איטום, מוצרי טיח, מרק, ציפויי הגנה תעשייתיים (בין היתר, באמצעות החברה-הבת נירלט). אורלייט מחזיקה גם 29% ממניות טכנופלסט תעשיות, העוסקת בייצור מוצרי פלסטיק בהזרקה ו-17.3% בסייקל גרופ, העוסקת בפיתוח וייצור מצע סופח ריחות לחתולי בית.

כעת, לאחר מכירת מניותיה של אזורים באיטונג ובחברה-הבת נכסי אזורים (61% שנמכרו לגנדן), נותרה קבוצת אזורים בעיקר עם פעילות הבנייה, מכירת דירות וקרקעות.