"הפיתוי לקבל הצעות זולות הוא גדול"

כך מסביר מהנדס מחוז דרום במע"ץ, אשר סגל, את הסיבה לעיכוב בפרויקט כביש באר שבע-דימונה, שהחל בשנת 1998, והצורך להחליף את הקבלן שזכה במכרז

הרחבת כביש 25, באר-שבע-דימונה, פרויקט שהתחיל בשנת 1998, תושלם עד דצמבר 2002. מדובר בתוספת נתיב לכל כיוון בכביש ראשי, שאורכו 35 ק"מ. עד כה הושלמה עבודת הרחבה במרבית הכביש, 20 ק"מ. 10 ק"מ נוספים ייפתחו לתנועה עד חודש מארס. 5 הק"מ האחרונים ייפתחו לתנועה ככל הנראה בספטמבר 2002. מחוז דרום של מע"ץ ספג ביקורת רבה על איטיות בביצוע העבודה.

מע"ץ החליטה על הרחבת הכביש בשל גידול בנפח התחבורה הכבדה העוברת בכביש מידי יום, המהווה גורם לתאונת דרכים קטלניות בכביש. מבחינת עומס התנועה, רק השנה מגיעה התנועה לכביש לתנאי הסף, 14 אלף כלי רכב ביממה, שמחייב את שידרוגו לכביש דו-נתיבי.

מהנדס מחוז דרום במע"ץ, אשר סגל, אומר ל"גלובס": "הטענה כי מע"ץ פועלת באיטיות היא לא נכונה. כביש טוב עושים לאט, לא עושים קיצורי דרך. כביש שעושים במהירות לא מחזיק מעמד".

מע"ץ נאלצה להתמודד עם בעיות רבות בביצוע ההרחבה. אחד המקרים האחרונים שעיכב את העבודות, היה מכרז שנאלצה מע"ץ לפרסם פעמיים, עקב אי עמידתו של הקבלן הזוכה בהתחייבויותיו לפי המכרז, וזאת, לדברי סגל, בשל הצעה נמוכה מאוד יחסית לאומדן מע"ץ. הקבלן, חברת עזריה ובניו, שסללה את אחד הקטעים בכביש, זכתה במכרז האחרון של מע"ץ מחוז דרום לסלילת הקטע האחרון. ההצעה שהביאה לזכיית החברה במיכרז הייתה נמוכה ב-40% מאומדן מע"ץ לעבודה, שהיה 13 מיליון שקל, כאשר הקבלן הציע הצעה נמוכה בכ-5 מיליון שקל.

הקבלן השתהה בתחילת ביצוע העבודות ומע"ץ, שהבינה כי הקבלן נקלע לקושי, יצאה במכרז נוסף, בו זכתה חברת נדיר, בשליטת מוטי רגב. נדיר הציעה כ-14 מיליון שקל, סכום הנמוך ב-10% מהאומדן החדש במכרז החוזר, שבו, לדברי סגל, כלולות עבודות נוספות, למשל שיקום המסלול הישן ותאורה. נדיר התחייבו לסיים את העבודה תוך 14 חודשים, אך לדעת מנהליה הם יקדימו את המועד.

בעניין הדילמה של הצעה זולה במיוחד, אמר סגל ל"גלובס": "מאוד קשה לסרב להצעה זולה. ועדת המכרזים בדקה את ההצעה של עזריה ובניו ביסודיות מספר חודשים. למע"ץ היתה היכרות חיובית קודמת עם עבודות שביצע באותו כביש. הפיתוי לקבל הצעות זולות הוא גדול".

את הפיתוי, שהסתיים בצורך במכרז חוזר, אפשר אולי להבין על רקע משקלו הגדול של כביש זה מתקציב מחוז דרום של מע"ץ: 140 מיליון שקל, מול תקציב שנתי למחוז בגובה כ-80 מיליון שקל.