שמשית: הקרב על הכסף הגדול רק מתחיל

תביעה בסך 15 מיליון שקל נגד היזם, הוועד הממונה, עו"ד והסוכנות היהודית, הוגשה ימים ספורים לפני בקשת היזם לפרק את הוועד הנבחר של היישוב הגלילי * היזם, מצידו, דורש להחליף את הוועד הנבחר בוועד ממונה

הקרבות ביישוב החדש והיוקרתי בעמק יזרעאל, שמשית, הגיעו לאחרונה לשיאים חדשים. המהלך האחרון, שבוצע על-ידי אדריכל צבי שפרינגר, באמצעות בא-כוחו, עו"ד אליעזר לויט, הוא בקשה מרשם האגודות למנות ועד ממונה חדש ליישוב, על אף העובדה, כי כבר יותר מחצי שנה מכהן ועד נבחר שהחליף את הוועד הממונה הראשון, שעסק בהקמת היישוב.

מהלך זה התבצע מספר ימים אחרי הגשת תביעה אזרחית בסך 15 מיליון שקל נגד שפרינגר, חברי הוועד הממונה הראשון, עו"ד אביגיל בהט, ששימשה כיועצת משפטית של האגודה והסוכנות היהודית, שלקחה חלק בהקמת היישוב.

כזכור, סיפור הקמת היישוב פורסם בהרחבה במוסף זה לפני מספר חודשים, ובו נחשפו עובדות הקשורות בהקמת היישוב. בינואר 1997 נחתם הסכם הרשאה לפיתוח בין המינהל לבין הסוכנות, לפיו הקצה המינהל לסוכנות, בלא מכרז, קרקע בשטח 700 דונם לצרכי הרחבת היישוב גבעת אלה. ההרחבה לא יצאה לפועל, ושפרינגר לקח את העניינים לידיים.

מניסיונו, ידע שפרינגר, כי רק הקצאת קרקע באמצעות הסוכנות תאפשר להתגבר על חובת המכרזים. הוא פנה לסוכנות, וביקש שתפרוש את חסותה על הקמת יישוב חדש על השטח. הסוכנות נתנה לשפרינגר את הסכמתה בשני תנאים: לא תינתן כל עזרה ממונית להקמת היישוב; תוקם אגודה שיתופית שתעסוק בהקמת היישוב, כאשר אותה אגודה תקבל את חבריה לפי הכללים הנהוגים בסוכנות, כגון ועדת קבלה.

ועד היישוב העלה טענות כלפי פעילותו של שפרינגר במסגרת הקמת היישוב. אופי הקמת שמשית היה נושא לביקורת חריפה גם בדו"ח המבקר האחרון. שפרינגר הקים אגודה שיתופית של מקורבים וערך עמה הסכמים, לפיהם הוא יבצע את התכנון הכולל, התכנון האדריכלי, שירותי ניהול, תיאום ופיקוח בכל פעולות הבנייה, ויקבל עמלת ייזום של 2% משווי הפרויקט. סך כל הכנסותיו נאמד ב-30 מיליון שקל. חלק ניכר מתושבי שמשית לא היו מודעים להסכמים של שפרינגר עם הוועד.

מבקר המדינה קובע נחרצות בדו"ח האחרון שהגיש, כי תהליך מסירת הקרקע של המינהל לסוכנות ובאמצעותה לאגודה, איפשר לשפרינגר לזכות בטובת הנאה כספית, בלי שהיה עליו להתמודד במכרז כלשהו. דו"ח מבקר המדינה נוזף במינהל מקרקעי ישראל, בסוכנות וברשם האגודות השיתופיות על מה שהתרחש בשמשית, כאשר המינהל נותן קרקע ללא מכרז לסוכנות, וזו מהווה צינור להעברת הקרקע לאגודה שיתופית, שתקינות פעולותיה וההסכמים שלה עם היזם-אדריכל מעוררים שאלות - ולאיש לא אכפת איך הדברים מתגלגלים.

מאות משפחות ביקשו להצטרף ליישוב החדש, והוא הורחב ל-550 יחידות. פרויקט ההקמה הוערך על-ידי המייסדים ב-500 מיליון שקל, ובעקבות עדכון התב"ע עודכנו גם חוזיו של שפרינגר. זמן מה לאחר רישום האגודה כחוק, נותקו הקשרים בין שפרינגר לבין חברת הניהול. בעקבות כך נוצר מצב, שארבעה ממייסדי האגודה פרשו ממנה בלא שרכשו בה מגרשים, ומי שנותרו בוועד הקובע הם ארבעת המקורבים לשפרינגר.

ביוני 1999 מינה רשם האגודות, אורי זליגמן, ועד ממונה לשמשית, שהורכב מתשעה חברים: ארבעת אנשי הוועד המנהל הזמני, שלושה חברי אגודה, ושני נציגי ציבור: האחד עובד סוכנות יוסי קסנר, וחבר המועצה האיזורית עמק יזרעאל, עוזי עשת.

במקביל, מונה רו"ח יאיר רבינוביץ', נציב מס הכנסה לשעבר, לחקור את עניין האגודה. בסוף אוגוסט 1999 הגיש רבינוביץ' את ממצאיו, בהם קבע בין היתר, כי לא ניתן להגיע למסקנה, שהתמורה אותה מקבלים נושאי התפקידים ונותני השירותים לאגודה, לרבות עו"ד בהט, חורגת מהמקובל. להערכתו, שורש הבעיה נעוץ בחוסר הגילוי הנאות של מערכת יחסיו של שפרינגר, הסכמיו עם האגודה ומידת הבדיקה והבקרה שיושמו בקשר עם אותן התקשרויות.

מבקר המדינה העיר לרשם, שאף אם לכאורה ההסדר והתקנון שנקבעו לגבי ייסוד האגודה חוקיים - התוצאה הכלכלית והחברתית שלהם אינה רצויה. עותק מדו"ח ועדת הביקורת של היישוב הוגש גם לסוכנות, אך הסוכנות לא עשתה דבר בנידון.

בשלב זה החל פינג פונג התביעות והבקשות שהונחו על סף בתי המשפט והבוררים. שפרינגר תבע 7 מיליון שקל מוועד אגודת היישוב. התביעה הוגשה להליך בוררות בפני השופט (בדימוס) שאול אלוני, אך ההליך נתקע, וכאמור, הוא חודש לאחרונה בהגשת התביעות ההדדיות. את שמשית מייצג משרד עוה"ד פרוכטר-אטיאס, ואת שפרינגר מייצג עו"ד אליעזר לויט.