יונתן קולבר, "כור" - המנהל הגרוע של שנת 2001

נוסף על ירידת הערך הדרמטית של אחזקות כור, קולבר גם חתום על כמה החלטות ניהוליות כושלות, ביניהן הרכישה החוזרת של מניות כור תמורת 200 מיליון שקל בשנה שעברה, שהסבה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים; כור, תחת הנהגתו של קולבר, הפכה לאבן ריחיים על צווארם של בעלי המניות

באוקטובר 1997 רכשה קבוצת קלארידג' שבשליטת קבוצת קולבר-ברונפמן את השליטה בכור, הקונצרן הגדול במשק באותם ימים. בני גאון, המנכ"ל דאז, ומי שאחראי על הוצאת הקונצרן מהמשבר החריף שפקד אותו בסוף שנות השמונים, לא ממש הסתדר עם הקו החדש של בעלי המניות החדשים. אמרו שגאון מפריע לתוכניות של יונתן קולבר, שהכחיש מצדו את השמועות על החלפתו הקרובה של המנכ"ל. אחרי קצת פחות משנה, החליף קולבר עצמו את גאון. בראיון שנערך עמו זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד, הוא הצהיר: "אני חושב שכור של גאון היתה מעין קרן השקעות ישראלית. האסטרטגיה החדשה של כור גורסת שיש להתבסס על חברות ישראליות שמתחרות בעולם עם מוצרים מובילים בתחומם... אני מבטיח לך שאנחנו נכנסים יותר עמוק לניהול, היכן שההנהלה הקודמת נכשלה...", אמר קולבר, אז בן 36, ועשה.

מי שהצטיירה בחזונו של קולבר כמי שתוביל את הקו שאותו הציג בדברים שלעיל, היתה בוודאי אי.סי.איי. אבל ההשקעה האדירה בחברה, שצנחה בינתיים משווי של שוק של שלושה מיליארד דולר לפחות מ-500 מיליון דולר, גררה אחריה את הקונצרן כולו, שרשם הפסד חסר תקדים של 2.17 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2001. במהלך הרבעון הראשון של השנה אף עלה חשש אמיתי להמשך פעילותה של אי.סי.איי כעסק חי.

אי.סי.איי היא אמנם הצרה הגדולה של קולבר וכור, אבל בהחלט לא היחידה. גם טלרד, המצויה בבעלות מלאה של הקונצרן, נתונה בקשיים, והפסדיה במחצית הראשונה של השנה הסתכמו בכ-30 מיליון דולר. כור הון סיכון, זרוע ההשקעות של הקונצרן, הפחיתה מיליוני דולרים בגין הפרשה לירידת ערך ההשקעות של כמה חברות פורטפוליו.

נוסף על ירידת הערך הדרמטית של אחזקות כור, קולבר גם חתום על כמה החלטות ניהוליות כושלות, ביניהן הרכישה החוזרת של מניות כור תמורת 200 מיליון שקל בשנה שעברה, שהסבה הפסדים של עשרות מיליוני שקלים.

כור, תחת הנהגתו של קולבר, הפכה לאבן ריחיים על צווארם של בעלי המניות. בנק הפועלים, למשל, שההשקעה בכור הסבה לו בשנה החולפת הפסד של מעל 200 מיליון שקל, העמיד לפני חצי שנה למכירה את מניותיו בקונצרן. קולבר עצמו, מדולל מהנכסים התדמיתיים העצומים שהיו מנת חלקו כשנכנס לתפקיד מנכ"ל כור, מואשם היום בחוסר ניסיון עסקי, ונראה כי הוא הולך ומאבד את השליטה על עתידה של כור. הביקורת עליו התעצמה בחודשים האחרונים בעקבות ההחלטה על הקצאת אופציות כור, המגלמות הטבות במיליוני שקלים, לחברי ההנהלה.

וכך, אחרי שנתיים של אש בלתי פוסקת מכיוונם של בעלי המניות, הבנקים והתקשורת, שולחת את קולבר ההידרדרות המואצת במצבו של כור לחזית הקרה, כמנהל הגרוע בישראל. בקונצרן כור סירבו להגיב לדברים.