עשור ל"ידיים נקיות" באיטליה

"ככל שעבר הזמן, הפוליטיקה תבעה יותר ויותר כספי שוחד מהכלכלה האיטלקית. הסימביוזה התקיימה כל זמן שהכלכלה היתה מסוגלת לתמוך בפוליטיקאים. פרשיות השחיתות החלו להתפוצץ שעה שהכלכלה קרסה, ולא יכלה לספק יותר את התיאבון של הפוליטיקה".

אלו היו הנסיבות שגררו את איטליה לתוך מבצע "הידיים הנקיות" - המבצע לניקוי הפוליטיקה האיטלקית מהשחיתות שפשתה בה. כך סיכם השבוע, גררדו קולומבו, אחד מבכירי השופטים החוקרים שמנהלים את חקירות ה'ידיים הנקיות', את התופעות שגררו את הרפובליקה האיטלקית לתוך קלחת בלתי נגמרת של חקירות שחיתות.

בימים אלו חלפו עשר שנים מהמועד בו הושק מבצע "ידיים נקיות", ההליך המפורסם ביותר באירופה לניקוי אורוות פוליטיות. על פי סיכומי הביניים, ההליכים עדיין רחוקים ממיצוי: 155 חקירות טרם הסתיימו. 349 תיקים עדיין פתוחים.

כפי שהדברים נראים כעת, למרות שרק כמחצית מהאיטלקים סבורים שהרצח של ראש הממשלה אלדו מורו היה האירוע הקריטי ביותר בתולדות איטליה המודרנית, כ-80% מהציבור תומכים בהמשך ההליכים נגד הפוליטיקאים שסרחו. מנגד מתגברת קריאה של פוליטיקאים מהצד הימני של המפה, להכריז על חנינה כללית לכל נחקרי ומורשעי הפרשה.

בראיון ליומון לה רפובליקה, העדיף קולומבו שלא להתייחס כלל לחנינה כללית. בבסיס ההתנגדות ההערכה כי השחיתות לא הסתיימה, והחקירות נחוצות כיום עוד יותר מתמיד. חלק מההתנגדות נובע גם מהקשר שהתגלה בחקירות, בין המאפיה ובין הפוליטיקאים. האיטלקים מניחים כיום כי המאפיה נחלשה מאוד כתוצאה מן החקירות.

פעילותה של המאפיה, עם זאת, איננה יורדת מסדר היום הציבורי. רק בשבוע האחרון עצרה המשטרה האיטלקית 32 חשודים במעורבות בפעילות של המאפיה הסיציליאנית, בהם עורך דין, פקידים במשרדי ממשלה, ואפילו מנהל בית כלא הממוקם על יד רומא.