"העתקנו בלי בושה"

בתוך שנים ספורות הפכו האחים לבית חיימוב לבעלי רשת "מחסני תאורה", והעלו אחריהם לארץ את ההורים מדרום-אפריקה. אנטומיה של יזמות

בשנת 1995 ישבו האחים נרי (34) ואיציק (30) חיימוב בחדר השינה בדירה שכורה בחולון, והרכיבו מנורות. בשנת 2002 הם חולשים על רשת של 12 חנויות לתאורה ברחבי הארץ, שמחזור המכירות שלה נאמד ב-50 מיליון שקל בשנה, ועוד ידם נטויה.

הכל התחיל כשאיציק חיימוב סיים את שרותו הצבאי כחייל בודד, וחזר לדרום אפריקה לשנה, לגור עם הוריו. באחד מסיוריו בקניונים, ראה חיימוב מנורת שולחן, שנדלקת בנגיעה - ונדלק. הוא החליט לחזור ארצה, ולנסות למכור כאן את המנורה הזו. "הגעתי ארצה עם 2,000 דולר, בדקתי שהדגם לא קיים כאן, הזמנתי מטייוואן דוגמה, והעברתי למכון התקנים לבדיקה ולאישור. אחרי פעמיים-שלוש של לך ושוב, קיבלה המנורה תו תקן, ומיד הזמנתי 300 מנורות".

בדרום אפריקה נמכרו מאות אלפי יחידות של המנורה הזו, וחיימוב חשב, שהפטנט הייחודי הזה יכול ללכת גם כאן. "יצאתי עם הפיאט 127 הקטנה שלי ועם 300 המנורות, והצעתי אותן לחנויות תאורה ומתנות. תוך יומיים נמכרו כולן, ואז עשינו הזמנה שניה של 2,000 מנורות. אחר כך עברנו לקונטיינרים גדולים, והעסק צמח וגדל".

לדברי חיימוב, באותה תקופה עבדו בענף התאורה על מאות אחוזי רווח. משפחות אלקבץ וקמחי שלטו בשוק, וחיימוב החליט להתחרות בהן במחיר. חודשיים אחרי שהוא הגיע לארץ, הגיע גם אחיו, נרי. "הרווחנו על 300 המנורות הרבה כסף, וחיינו מהיד לפה. עבדנו על 300% רווח, ועדיין היינו זולים יחסית". מהר מאד הציעו בעלי החנויות לאיציק ולנרי, להביא גם סוגים אחרים של מנורות - מנורות תלייה, מנורות עומדות ואחרות.

האחים חיימוב תפסו מהר מאד את אופי השוק, והחליטו שלא יזיק להעתיק מהגדולים ולמכור יותר זול מהם. "לא חלפו חודשים רבים, והחלטנו שאנחנו מעתיקים פריטים, שמיוצרים באירופה. קניתי פריטים מאלקבץ, שלחתי למפעל שעבדנו איתו בטייוואן. הם העתיקו לי את הדגם ומכרנו לחנויות ב-500 שקל את אותה נברשת, שאחרים מכרו להן ב-2,000 שקל ולצרכן נמכרה ב-4,000 שקל. נרי ואני גילינו פערי תיווך אדירים ונכנסנו באמצע. העתקנו בלי בושה".

לא - אומר חיימוב, אין בעיה להעתיק דגמים, כי "בענף התאורה אין מותגים ואין פטנטים רשומים".

בשלב מאוחר יותר החליט המפעל הטייוואני להקים מפעל תאורה בסין. הוא קיבל זיכיון מהממשלה ל-50 שנה, והציע לאחים חיימוב לקנות את מוצרי המפעל הסיני במחירים זולים בהרבה מהמחירים בטייוואן. גם כאן הקדימו האחים חיימוב את המתחרים. "רוב היבואנים ייבאו את המנורות מטייוואן", מספר חיימוב. "חלפו שנה וחצי עד ש'נפל להם האסימון', וגם הם התחילו לייבא מסין. בינתיים עשינו כברת דרך ארוכה, שאיפשרה לנו לעשות את המהלך הבא - הקמת רשת חנויות.

"היינו פרוסים טוב בקטע השיווקי", מוסיף חיימוב. "שיווקנו למחלקות התאורה באייס, בהום סנטר, בהנדימן, בביתילי. החלטנו, שאנחנו רוצים להתקדם. באנו לקניין של הום סנטר, וביקשנו להגדיל את מחזור הקניות, ולא - נקים רשת משלנו. החנות הראשונה נפתחה ב-1998 בראשון לציון, בצמוד לחברת מטאור. הטעות שלהם היתה, שהם לא התייחסו לחנות שלנו ברצינות. אבל אנחנו היינו יבואנים, ומטאור קנו בארץ סחורות מיבואנים, כך שלנו היה יתרון, ונכנסנו למכירה ישירה לצרכן. פריטים, שנמכרו במקומות אחרים ב-3,000 שקל, נמכרו אצלנו ב-800 שקל, ותפסנו את השוק".

שלושה חודשים אחרי החנות הראשונה נפתחה החנות השנייה מול קניון איילון. החברה, שהתחילה עם מחזור מכירות חודשי של 30 אלף שקל, חתמה חוזה לפתיחת חמישה סניפים נוספים עד סוף השנה, והיא מתכננת הנפקה בשנת 2003. היום - קובע חיימוב - התחרות בענף עוד יותר קשה מכפי שהייתה. היום מתחרים בנושאים של התמקצעות, שרות, מגוון. "נגמרו השנים של חנויות תאורה קטנות. יש לנו מחירים זולים כתוצאה מייבוא ישיר, והחנויות הגדולות, בשטח של 300 מ"ר, נותנות יתרון לגודל ולשרות. אנחנו נמצאים בהליך גידול של 70% בשנה ופותחים חנויות גם בתקופה הזו. מי שיודע לעשות עסקים, מתחבר טוב אל הקהל, עושה מבצעים אמיתיים ומצליח למכור".

הבחירה בשם "מחסני תאורה" נראית לחיימוב נכונה, למרות ההקשרים הפשוטים והבלתי מתוחכמים שהוא מעורר. "אני מאושר מהתדמית של מחסן", הוא פוסק, "כי לאנשים אין היום כסף לבזבז. אנחנו פונים לעם ישראל ולא לעשירון העליון".

מעבר לתכניות ההתרחבות וההנפקה, מתכננים האחים חיימוב לפתוח השנה אולם פרויקטים מקצועי לשוק המוסדי - בתי מלון, אולמות שמחה, בתי חולים ואחרים, תחום שבו קיימים פערי תיווך עצומים. האולם ישתרע על 1,500 מ"ר ויוקם באזור המרכז.

כל החנויות של מחסני תאורה הן בבעלות החברה, המעסיקה 100 עובדים. ואחרי ההצלחה הזו, הצליחו האחים חיימוב לגרום גם להוריהם לעלות ארצה מדרום אפריקה. האב, יהלומן במקצועו, עובד היום עם הבנים.

"חכו לנו", מבטיח חיימוב, "אנחנו עוד נפתיע".

כפר גלובלי

ענת כהן

* שם החברה: .Baumgartner Co & Blal רוצה לקנות: דיסקים קשיחים למחשב דואר אלקטרוני: blal@bluewin.ch * שם החברה: Help Now Ministries רוצה לקנות: מטאטאים דואר אלקטרוני: helpnowinc@yahoo.com * שם החברה: .Yun Chi Plastics Fabrication Co. Ltd רוצה למכור: צלופן לאריזות דואר אלקטרוני: michael@yun-chi.com * שם החברה: Robert Yao רוצה למכור: נורות חשמל דואר אלקטרוני: cobra3600@sina.com * שם החברה: .Best Co. Ltd & First רוצה למכור: תכשירי קוסמטיקה דואר אלקטרוני: cindy711.nb.com.tw * שם החברה: Frank Johnes רוצה למכור: תוספי תזונה דואר אלקטרוני: sales711.unctional-products.com * שם החברה: Moon H. Lee רוצה למכור: תכשיטים דואר אלקטרוני: slkorea@slkorea.co.kr * שם החברה: Linxiang Qian רוצה למכור: כימיקלים דואר אלקטרוני: jinlanlxg@sohu.com * שם החברה: O-T Enterprise Corporation רוצה למכור: נעלי ספורט ומגפיים דואר אלקטרוני: ot8888@ms32.hinet.net * שם החברה: Tongda Medical Appliance רוצה למכור: ציוד רפואי חד פעמי לבתי חולים דואר אלקטרוני: georgesuusa@yahoo.com * שם החברה: Forda Optical רוצה למכור: משקפי שמש דואר אלקטרוני: fordachina@hotmail.com * שם החברה: International Food Broker רוצה למכור: שמן זית, תבלינים ודגים קפואים דואר אלקטרוני: ifb1979@yahoo.com * שם החברה: Export Unlimited רוצה למכור: בגדי ילדים דואר אלקטרוני: exportunlimited@yahoo.com