גדות שוב מהמר

מיזם חדש יאפשר בקרוב למלא טוטו מהסלולרי

גדעון גדות עושה שוב מה שהוא הכי אוהב לעשות: לשכנע אתכם להמר. מי שהיה יו"ר מפעל הפיס בתחילת שנות ה-80, יושב היום במשרד ברחוב יגאל אלון בתל-אביב, והחל מהשבוע יאפשר לכל מחזיק טלפון סלולרי ברשת אורנג' למלא טופסי טוטו בלחיצת כפתור.

גדות, ועמו רחל גואטה, לשעבר סמנכ"ל מפעל הפיס, שמלווה אותו בעשרים השנה האחרונות, הקימו לפני כחמש שנים את "אקוטק", חברה לייעוץ הגרלות.

מה זה "ייעוץ הגרלות"?

גדות: "אנחנו מגיעים למקומות שונים בעולם, שבהם מתכוונים להכניס מערכת הגרלות, או שרוצים לשפר אותה, ומשתמשים בידע שצברנו בכדי להפוך את ההגרלות לנפוצות ומצליחות יותר." כיצד?

"תבין, מדובר באמנות. לפני שמכניסים משחק חדש צריך לבחון את השטח: שאין משחק אחר שמפריע, שהמצב הכלכלי באזור מאפשר הכנסה שלו, שהפרסים מחושבים כך שלא תפשוט את הרגל אחרי כמה משחקים, דברים כאלה. לכן, לפני שאני נכנס לייעוץ הגרלות במקום חדש, אני קודם-כול שולח למארגנים שאלון עם 100 שאלות: כמה עולה כיכר לחם? כמה עולה קילו סוכר? כמה אבטלה יש באזור? מהי צריכת הבירה?"

בשביל מה?

"יש קשר בין צריכת הבירה וצריכת ההימורים. אמרתי לך, זו אמנות. קח למשל את 'בעיית הסנדביץ''. מתוך כ-3,000 נקודות-מכירה של טופסי לוטו, פחות משליש הם 'בוטקה' שמיועד אך ורק למכירת טפסים. כשאתה יכול למכור במכולת ולהרוויח 60% על סנדביץ', או להרוויח 7% על טופס לוטו, למה תקדיש יותר תשומת-לב?".

הפעילות של אקוטק בתחום ההגרלות דרשה מגדות וגואטה להקים בית-תוכנה קטן, שינהל את ההגרלות עצמן. מפה לשם, החלו השניים להשתעשע ברעיון של הימורים סלולריים, בנו את תשתית התוכנה ופנו לפרטנר עם הרעיון. "הפנייה אליה", אומר גדות, "היתה מתוך מחשבה לעתיד, מפני שפרטנר עובדת עם טכנולוגיית GSM, שהיא הנפוצה ביותר בעולם. בדיעבד, לא היינו חייבים להינעל דווקא על GSM, כי המערכת שלנו עובדת בכל הרשתות".

יש לזה שוק?

"לפני שלושה חודשים נערך כנס באלבקרקי, ניו-מקסיקו, של מפעילי ההגרלות הגדולים. מסתבר שהמשחקים השבועיים נמצאים בירידה, המשחקים היומיים דורכים במקום, ואילו המשחקים המיידיים, כמו חיש גד, נמצאים במגמת עלייה. לכן החלום הרטוב של מפעילי ההגרלות הוא לאפשר הגרלות בסלולרי. נכון ללפני שלושה חודשים, לאף אחד לא היה את זה".

התוכנית נשמעת כמעט ללא רבב: המפעיל הסלולרי, במקרה זה פרטנר, מרוויח את זמן האוויר. הטוטו מקבל את התשלום בעבור הטורים הממולאים, ואקוטק גובה עמלה. עכשיו גדות צריך רק לקוות שהלקוחות יעשו שימוש במערכת.

כספרות שיסמנו את השירות נבחרו "כוכבית 8686" (כוכבית TOTO). הלקוח נרשם במוקד השירות או באתר האינטרנט, ומאותו רגע הוא יכול להשתתף בכל הגרלה באמצעות הקשת סיסמת-החבר שלו. אם חפצה נפשו, הוא יכול לשמוע את המערכת הקולית מקריאה את המשחקים, ולאחר כל משחק לבחור בהימור שלו. גם כפולים ומשולשים מתקבלים בברכה. מי ששייך ל-40% שמהמרים אימפולסיבית, יכול למלא טור רנדומלי מיידי, אפילו בהודעת SMS.

הטופס שעליו הסימונים מגיע כהודעת פקס לתא הקולי של הלקוח (הנה עוד כמה דקות זמן אוויר שיעשירו את הקופה). אם זכית, תקבל הודעת SMS. את הזכיות הגדולות ניתן לפדות בטוטו, ואת הקטנות ישירות מול אקוטק. "אנחנו מעין פיצוחייה וירטואלית", אומר גדות.

איך תשכנעו את "מהמרי הפרלמנט", שוכני הפיצוחיות של יום חמישי בערב, לעבור אליכם?

גואטה: "עליהם ויתרנו מראש. אי-אפשר לנצח מסורת".

כמה הימורים אתם צופים שיתגלגלו בסלולר שלנו בשנה הקרובה?

גדות: "מכיוון שמדובר בניסיון ראשון מסוגו בארץ, וגם בעולם, אין הערכות קיימות שאפשר לבנות עליהן תחזיות".

גואטה: "אבל אתה יכול לעשות לבד את החשבון: אם הטוטו מכניס בשנה 742 מיליון שקל ומגלגל 342 מיליון טורים, כמה הסלולר ייקח מזה? 5%? 10%?"

אבל השאיפה שלכם היא לא לקחת מהפול הקיים, אלא להוסיף מהמרים חדשים.

גדות: "נכון, ולכן אני מאמין שבתוך שנה-שנה-וחצי נביא את מספר מהמרי הטוטו מ-100% ל-115%.