צפי נוסעי הרכבת ב-2010: 63 מיליון איש בשנה; משך הנסיעה ילך ויקטן

תקציב הנמלים והרכבות בחמש השנים הבאות: 18 מיליארד שקל

צפי הנוסעים ברכבת ישראל לשנת 2010 מגיע ל-63 מיליון נוסעים בשנה. מדובר בעלייה של יותר מ-320% לעומת שנת 2001 שבה כמות הנוסעים הייתה יותר מ-15 מיליון איש. הצפי לשנת 2002 עומד על יותר מ-18 מיליון נוסעים. תחזית זו נגזרת גם מתוכניות ההשקעה המתוכננות ברכבת.

ראשי הרכבת צופים, כי לקראת 2006 ייסעו בקו תל-אביב-אשקלון 6.3 מיליון נוסעים, ובקו תל-אביב-באר-שבע 5.5 מיליון נוסעים. משך הנסיעה בשעות השיא עתיד - עם השלמת הפרויקטים - להתקצר במידה ניכרת לעומת נסיעה באוטובוס. לדוגמה, נסיעה מכפר-סבא לתל-אביב תארך 30 דקות, הנסיעה מאשקלון לתל-אביב תארך 55 דקות, מודיעין-תל-אביב - 40 דקות.

מנכ"ל הרכבת הנכנס, יוסי שניר, אמר, כי התועלת הכלכלית למשק בשנת 2010 כתוצאה משימוש ברכבות היא חיסכון שנתי של 390 מיליון שקל. מדובר בחיסכון בעלויות תפעוליות של כלי רכב, בסך 250 מיליון שקל, ועוד 140 מיליון שקל שיחסכו כתוצאה מחיסכון של 20 מיליון שעות עבודה בשנה.

ראש הממשלה, אריק שרון, ושר התחבורה, אפרים סנה, אישרו הגדלה של תקציב הרכבת ב-2 מיליארד דולר. תקציב רשות הנמלים והרכבות מסתכם ב-8 מיליארד שקל לחמש השנים הבאות. לתקציב יתוספו 10 מיליארד שקל לתוכניות שנקראות new deal , הכוללות פיתוח מסילתי מסיבי בארץ.

עם תוכניות ההשקעה נמנים פרויקטים בנגב, ביניהם, הכפלת המסילה בקו תל-אביב-באר-שבע; הקמת קו אשקלון-נתיבות-אופקים-באר-שבע; חיבור מחסום ארז לטול כרם. בין ההשקעות באיזור המרכז - שדרוג הקו מתלאביב לירושלים; קו מהיר לירושלים דרך מודיעין ונתב"ג; מסילה שלישית באיילון, שדרוג הקו בין תל-אביב לראש העין.

בין המיזמים המתוכננים בצפון - הקמת מסילה בין עכו לכרמיאל; תוספת מסילה בין קרית מוצקין לעכו ובין עכו לנהריה.

היקף ההשקעה בתשתיות בשבע השנים הבאות יגיע ל-13 מיליארד שקל.