התנגדות להרחבת אתר הפסולת ברמת חובב

את האתר לפסולת רעילה ברמת חובב מנהלת החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה. על-פי התוכנית, במטרה לעמוד בתוכניות הטיפול וההטמנה של פסולת כימית ורעילה, היא מבקשת להרחיב את האתר, כדי לתת מענה לביקוש הצפוי לשטחי טיפול בפסולת זו

המועצה האיזורית רמת נגב הגישה למועצה הארצית לתכנון ובנייה התנגדות להרחבת האתר לפסולת מסוכנת ברמת חובב. זאת, לקראת ישיבת המועצה שהתקיימה בנושא בשבוע שעבר, במסגרתה הוחלט לקיים דיונים מקיפים לגבי התוכנית והשלכותיה, וכן בהתנגדויות שהוגשו לה.

את האתר לפסולת רעילה ברמת חובב מנהלת החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה. על-פי התוכנית, במטרה לעמוד בתוכניות הטיפול וההטמנה של פסולת כימית ורעילה, היא מבקשת להרחיב את האתר, כדי לתת מענה לביקוש הצפוי לשטחי טיפול בפסולת זו. שטח האתר כיום 250 דונם והיקף ההרחבה הנדרש עומד על 350 דונם.

במסמך ההתנגדות שהגישה מועצת רמת נגב, היא טוענת, כי לא נעשתה בדיקה מקיפה לגבי החלופות להרחבת האתר. לטענתה, מאז 1993 נעשו ברמת חובב מספר סקרים גיאולוגיים והידרוגיאולוגיים וסקרי אוויר, שהראו, כי מידת הזיהום בקרקע, במי התהום, בנחלים ובאוויר, שמקורה ברמת חובב, גבוהה ביותר.

המועצה טוענת, כי לא נבדקו חלופות באיזור הצפון וכי בתוקף "חוק חומרים מסוכנים", מועברים חומרים רעילים מצפון הארץ דרך כל כבישי הארץ, עד לדרום, ומהווים סכנה בטיחותית קשה. לדברי שמואל ריפמן, ראש מועצת רמת נגב, חלופות נוספות שלא נבדקו בתסקיר הן הרחבה על שטחים שזוהמו בעבר ועוברים כיום תהליך שיקום. לדבריו, ישנם באתר עצמו כ-29 דונם של אזורים שעוברים שיקום ויכולים לשמש כאיזור פוטנציאלי להרחבה.

לטענת המועצה, על בסיס עבודת מחקר רחבה, מסתבר, כי אתר הפסולת הרעילה ממוקם על מערכת סידוק תת-קרקעית, כאשר גם האיזור המבוקש להרחבה נמצא על איזור סדוק במיוחד. בקידוחי הניטור בכל האתר נמצאו ריכוזים גבוהים של חומרים מסוכנים, כאשר ריכוזי המתכות הכבדות בקידוחים מגיעים עד פי 30 מהתקן למי שתייה בארץ. כמו כן, נמצאו ריכוזים גבוהים ביותר של חומרים אורגניים רעילים בקידוחי הניטור.

משה דיין, דובר המועצה התעשייתית רמת חובב, המנהלת את אתר המפעלים הכימיים, מסר, כי בקשתה של החברה לשירותי איכות הסביבה להרחבה מעוררת גל של התנגדויות בנגב. לדבריו, בקשת ההרחבה עלתה לדיון מספר פעמים, הן במליאת המועצה המקומית והן בוועדה לתכנון ולבנייה של המועצה.