החשכת המסכים: חברות הכבלים הודיעו מראש למועצת הכבלים על כוונתם להחשיך ערוצים זרים

המועצה שמודעת לכך שמבחינה משפטית אין מניעה להחשכת ערוצים, הודיעה לחברות הכבלים כי הנושא ייבדק

חברות הכבלים הודיעו למועצה לשידורי כבלים ולויין על כוונתן להחשיך ערוצים זרים שישדרו את משחקי המונדיאל עוד בשבוע שעבר ימים ספורים לפני תחילת המשחקים.

המועצה שמודעת לבעייה המשפטית שאינה מונעת החשכת ערוצים הוידעה לחברות הכבלים כי הנושא ייבדק. ואכן, עם תחילת המשחקים ביום ו' הוחשכו מסכי הערוץ התורכי, וערוץ ירדן 2. בערוץ הרוסי RTR, שמשדר גם הוא את המשחקים, שודרו לישראל תוכניות אחרות בעקבות פניות של חברות הכבלים לבעלי הערוץ ברוסיה. הערוצים אינם נקלטים אצל חברת הלויין, אלא רק בחברות הכבלים.

היום (א') פנתה למועצת הכבלים מנכ"ל המועצה לצרכנות, גלית אבישי, וטענה כי אל המועצה הגיעו תלונות נזעמות של צרכנים, שנדהמו לגלות כי אינם יכולים לצפות במשחקים. לטענתה, החשכת הערוצים הזרים ע"י חברות הכבלים, אם נעשתה ללא אישור המועצה לשידורים בכבלים ובלויין, מהווה הפרת חוזה רבתי כלפי מאות אלפי צרכנים, תוך ניצול ציני של הנסיבות, ותוך הפרה בוטה של הנדרש על פי דין, במטרה לאלצם לשלם עבור שרות שהם אמורים לקבלו ללא תוספת תשלום, באופן הגורם נזק משמעותי לציבור הצרכנים.

המועצה לצרכנות תובעת כי מועצת הכבלים תפעיל את סמכותה ותורה לחברות הכבלים להפסיק פעולת ההחשכה לאלתר ולפצות הצרכנים על הנזק שנגרם להם. גם ח"כ נחמה רונן, פנתה בנושא זה למועצה ולעתונות וטענה כי בכוונתה להגיש תביעה ייצוגית נגד חברות הכבלים ומועצת הכבלים בגין החשכת המסכים. לטענת רונן, יש מאות אלפי צופים, רובים, ערבים ואחרים, שמבקשים לצפות במשחקים בערוצים הזרים, ויש לאפשר להם.

יצויין כי לפי פסק דין של בית המשפט העליון משנת 2001 מוטלת חובה על חברות הכבלים להחשיך ערוצים שמשדרים אירועי ספורט, שזכויות השידור שלהם נרכשו תמורת כסף על-ידי גוף אחר. בית המשפט העליון דן בנושא בעקבות תביעה שהגישה חברת טל-איוונט שבבעלות אלכס גלעדי, עוד בשנת 94'. גלעדי רכש אז את זכויות השידור של אליפות הטניס בווימבלדון, ששודרה גם בערוצים זרים. גלעדי טען שרכש במיטב כספו את זכויות השידור לאליפות, ודרש להחשיך את המסכים.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב לא קיבל את טענתו, ובערעור שהגיש לבית המשפט העליון התקבל 7 שנים לאחר מכן פסק דין שקבע שהיתה חובה על חברות הכבלים למנוע את שידור משחקי ווימבלדון בערוצים זרים. מנהל מינהלת הסדרת השידורים לציבור, עו"ד יורם מוקדי, אמר בתגובה כי נוצר מצב אבסורדי שמישבו קונה בכסף מלא זכויות שידור שמישהו אחר משדר. "יש כאן בעיה משפטית. ההלכה המשפטית מאפשרת לחברות הכבלים לחסום את השידור.

הפנייה שהם עומדים לחסום נעשתה ימים ספורים לפני המונדיאל למועצה. יו"ר המועצה, עו"ד דורית ענבר, הוציאה מכתב ביום ה' לחברות הכבלים והודיעה להם שכיוון שפנו רק עכשיו המועצה בודקת את הנושא, שעלולות להיות לו השלכות לגבי עמידה ברשיון ובכללי המועצה".