תעריפים מוזרים

בסלקום רוצים "להעמיק את החור אצל המתחרים", והמפעילים האחרים עדיין מתלבטים אם להעלות את תעריפי השיחות הסלולריות

2002, כך נראה, הולכת ומסתמנת כשנה ראשונה רעה לאחר תקופה של שבע שנים טובות בתחום תעריפי שיחות הסלולר, שהחלה עם כניסתה של סלקום לתחום. התקופה הטובה היתה עשויה להימשך אלמלא הגיע הפיחות המצטבר השנה לשיעור של כ-17%, ואלמלא העובדה שציוד הקצה - שנחשב למרכיב ההוצאה הגדול ביותר בחברה סלולרית - נקנה בדולרים. אמנם, גם האינפלציה מרקיעה שחקים השנה ותגיע , כנראה, ל-9%-8%, אולם עדיין נותר פער שחיקה של כ-9%-8% בין הפיחות לבין האינפלציה - פער, שלחברות הסלולריות, למעט אולי סלקום, אין מהיכן לממן אותו.

פלאפון היתה הראשונה שהכריזה שהחל מה-1 ביולי היא תייקר את תעריפי השיחות היוצאות ב-5% למגזרים מסוימים, המהווים כ-20% מכלל לקוחות החברה. שתי המתחרות לא הגיבו רשמית אך השמועות רצות. השאלה הגדולה היא האם שנת 2002 תהיה השנה בה יקפצו מחירי השירותים הסלולריים השונים, כולל השיחות, לרמות הנהוגות בשאר העולם, וישראל תחדל מלהיות גן עדן לשיחות סלולריות.

בכל אחת מהחברות, כמובן, מפנים את האצבע לכיוון החברות המתחרות. המסר העיקרי של סלקום, למשל, הוא שהחברה עשויה שלא לנקוט אסטרטגיה של העלאת מחירים אלא להיפך - להיות אגרסיבית, כדי לנצל את הרווחיות והנזילות שלה לעומת החולשה היחסית של המתחרים בנושא הזה. הביטוי שנשמע היה "להעמיק את החור אצל המתחרים". משמעות הדבר היא, שסלקום תקריב חלק מהרווחיות שלה כדי לפגוע במתחרים - או להפריע להם להקטין הפסדים - באמצעות ייקור השיחות.

השמועות אומרות, שלפרטנר היו כוונות להעלות מחירים בתחילת השנה, אך הצעדים האגרסיביים השיווקיים של פלאפון הורידו אותה מכוונה זו. אין ספק שלפרטנר יש בעיות מזומנים, ואת זאת ניתן לראות בנקל בדו"חות הכספיים שלה. בסלקום אומרים, שעלות ההון האדירה של פרטנר וחוסר היכולת שלה לגייס כסף ישמשו כוח מניע בנושא התעריפים. פרטנר חייבת לשפר את הרווחיות והעלאת תעריפים היא דרך אפקטיבית מאוד לשם כך - בתנאי שהתעבורה לא פוחתת בשיעור נמוך מתרומת עליית המחירים.

הניתוח של סלקום לגבי פלאפון טוען שהאחרונה מעונינת לחזור ולכבוש את המקום השני בשוק, אותו איבדה לפרטנר, כאשר ברקע מופעלים לחצים גדולים מצד הבעלים בנושא הרווחיות - פלאפון גמרה את המחיקות הגדולות והבעלים, בעיקר שמרוק, רוצים לראות שיפור בשורה התחתונה.

בפלאפון טוענים, עם זאת, שלחץ כזה אינו קיים. להפך, טוענים שם, הבעיה היא אצל סלקום, כי כאשר חברה נמצאת ברווחיות, וזו מורעת ומדרדרת, הלחץ של הבעלים הרבה יותר גדול. כך, מדרג הלחץ של פלאפון מעניק לסלקום את המקום הראשון, אחריה פרטנר - בגלל לחץ תזרים המזומנים, ורק בסוף פלאפון, שהיא המפסידה ביותר ולכן, לגרסתה, גם הלחוצה פחות מבין השלוש.

בכיר בפלאפון אמר ל"גלובס": "אני משוכנע ששתי החברות האחרות ינקטו צעד של העלאת מחירים. אנחנו כבר התחלנו בזה, וכמה שזה יחייב אותנו במהלך השנה נעשה את הפעולות הנדרשות. אם יש שחיקה של קרוב ל-10% צריך להתמודד אתה".

בתחילה זה נראה כמו חגיגה, אבל חברות הסלולר הבינו פתאום שהודעות טקסט (SMS) זה לא משחק ילדים אלא מקור הכנסה חשוב. פרטנר, שניסתה בכל מאודה לשמור על בלעדיות בתחום ה-SMS, ולא הצליחה בכך, חתמה על הסכמים עם חברות הסלולר המתחרות להעברת הודעות SMS ביניהן. סלקום, פלאפון ומירס חתמו ביניהן עוד לפני כן, כך שבחודש פברואר 2002 יצאה הבשורה לפיה כל לקוח סלולרי במדינת ישראל יכול מעתה לשלוח הודעת טקסט לכל לקוח אחר, תמורת 23 אגורות להודעה - מחיר עממי לכל הדעות.

אלא שכשבועיים לאחר מכן הועלו המחירים. פרטנר גובה היום מחיר של 28 אגורות למשלוח הודעות בין לקוחות הרשת, שעל שליחת הודעה ללקוח של רשת מתחרה משלמים תוספת של 45 אגורות. גם סלקום נקטה צעד דומה, והחל מה-9 במאי היא גובה תעריף של 44.46 אגורות על קישוריות לחברות המתחרות. המחיר להודעות בתוך הרשת נשאר 23.4 אגורות. תעריפים דומים אפשר למצוא החל מה-1 ביוני גם אצל פלאפון.

במשרד התקשורת עוררו עליות המחירים בתחום, שאינו מפוקח רשמית, סימני שאלה. החשד הוא שתעריפי הקישוריות הגבוהים בין הרשתות - המהווים, למעשה, תעריפי השלמת שיחות נכנסות - בנויים על אותו מודל של תעריפי השיחות הנכנסות בקול, מודל אותו לא אוהבים במיוחד במשרד התקשורת. כזכור, אילץ משרד התקשורת את החברות הסלולריות לגבות תעריף קבוע של 50 אגורות לדקה עבור השלמת שיחה נכנסת, מבזק או מחברה סלולרית אחרת, לאחר שחלק מהחברות השתוללו עם תעריפים של 70 אגורות ויותר.

גם התעריף הנוכחי, לדעת בכירי המשרד, מהווה פשרה. להערכתם, אין זו העלות האמיתית של השיחה הנכנסת למפעיל, כאשר הסכומים הללו משמשים לסבסוד המבצעים בתעריפי השיחות היוצאות, בעיקר ללקוחות העסקיים. מי שחיווה בנושא זה את דעתו הברורה הוא הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, שאינו מוסמך לקבוע בתחום זה. המסר שלו היה שהתעריפים גבוהים מדי יחסית לעלויות חברות הסלולר ויש להקטינם לפחות בחצי. במשרד התקשורת מסכימים, אך מנועים מלהתערב עקב פשרה שהושגה בנושא זה בשנה שעברה בין המדינה לפלאפון, לפיה בחינה מחדש של התעריפים תתאפשר רק בתחילת 2003.

במשרד התקשורת מודעים לסכנה שהתופעה תחזור על עצמה בתחום ה-SMS ורוצים למנוע את זה. לשם כך פנו לחברות הסלולר באופן בלתי רשמי, וביקשו הסברים לגבי הקשר בין התעריפים לבין העלויות.

במשרד קיימת התלבטות לא פשוטה בשאלה אם כדאי להתערב בתחום הזה. מצד אחד, מדובר בתחום לא מפוקח שלמשרד, למעשה, אין בו כל עמדה. מצד שני, קיימת מחויבות לדאוג לכלל צרכני התקשורת. על פניו נראה לאנשי המחלקה הכלכלית במשרד שהסכומים גבוהים מדי, ולנוכח כוחן של החברות הפועלות בתחום ה-SMS ההתערבות אכן נחוצה. אלא שמדובר בענף בצמיחה ובמשרד חוששים שהתערבות עלולה להביא לעצירתה. ויחד עם זאת, הימנעות מהתערבות עכשיו עלולה להביא את התופעה לממדים כאלה, שיאלצו את המשרד להתערב מאוחר יותר.

נכון להיום, במשרד התקשורת מבררים מה קורה במקומות אחרים בעולם ולומדים את הנושא. עדיין לא נעשתה פנייה רשמית לחברות הסלולר.

סמנכ"ל הרגולציה והפיתוח העסקי של פרטנר, עדי בירן, אמר בתגובה: "העמדה של פרטנר היא, ששוק השיחות הנכנסות איננו מטופל עד כה על ידי משרד התקשורת כפי שלדעת פרטנר היה צריך להיות מטופל. באשר לשוק השיחות הנכנסות ב-SMS, פרטנר חושבת שמשרד התקשורת צריך לנהוג בזהירות רבה על מנת שלא לחזור על שגיאות שנעשו בקביעת מחיר שיחת הקול הנכנסת, לעקוב היטב אחר הנעשה באירופה מבחינה רגולטורית ולראות שמחיר השלמת ה-SMS באירופה גבוה, לפעמים מאוד, ביחס למה שמקובל בישראל".

תופעה נוספת שנבדקת על ידי משרד התקשורת היא, כיצד קרה ששלושת חברות הסלולר הגדולות קבעו סכום זהה כדמי השלמת שיחה, כאשר מדובר בתחום שבו אסור להם לבצע תיאומי תעריפים. סמנכ"ל התפעול של פרטנר, דן אלדר, אמר בתגובה: "כל אחד מהצדדים אוטונומיה לקבוע את הסכום. אני לא יכול להסביר לך למה האחרים קבעו סכום כזה. העלויות דומות. זה היה מפתיע אם זה היה אחרת".

דוברת פלאפון מסרה בתגובה כי "פרטנר היתה הראשונה לקבוע את הסכום, אחרי כן עשתה זאת סלקום, ואחרי כן פרטנר... אנחנו קבענו בהתאם לשתי האחרות. לא עשינו בדיקת עלויות". בסלקום לא היו מוכנים להגיב בנושא זה.

efil@globes.co.il