מהפך בגז הטבעי: בריטיש גז תספק 1.5 מיליארד מ"ק בשנה מחופי עזה

משרדי רה"מ והתשתיות הסכימו לצרף את החברה לספקים מישראל ומצרים לאחר לחץ כבד של בלייר

משרד התשתיות ומשרד ראש הממשלה החליטו להפוך את הגז הטבעי מול חופי עזה למוקד אספקה מרכזי למשק הישראלי. ל"גלובס" נודע, כי שני המשרדים החליטו להתחייב בפני בריטיש גז, המפיקה את הגז, כי ישראל תרכוש ממנה 1.5 מיליארד מ"ק בשנה.

הדבר יהפוך את בריטיש גז לאחת משלוש ספקיות הגז המרכזיות בישראל, לצידן של הספקים מישראל ומצרים. כל אחד מהם אמור למכור 1.7 מיליארד מ"ק בשנה.

מדובר במהפך משמעותי כלפי הגז בעזה. רק לפני שנה החליטה חברת החשמל, שהיא צרכנית הגז הטבעי המרכזית, שלא לרכוש גז מהשדות של בריטיש גז מול עזה ומול ישראל, בעיקר משום שדרשה מחיר גבוה יותר מהספקים המצרים והישראלים. בשדות בארץ שותפה בריטיש גז עם ישראמקו, דור כימיקלים, המפעלים הפטרוכימיים, כלל תעשיות ואלון.

בחודשים האחרונים הפעיל ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, לחץ כבד על ראש הממשלה, אריאל שרון. בעקבות כך דרש משרד רה"מ ממשרד התשתיות לרכוש גז גם מהשדות מול חופי עזה, בהם נמצאו עשרות מיליארדי מ"ק. בריטיש גז גם היתנתה את השתתפותה בפרויקט הולכת הגז הטבעי - יחד עם פז ויחד עם אפריקה-ישראל - בכך שהיא תהפוך גם לספקית גז. ללא בריטיש גז, ספק אם פז ואפריקה-ישראל, שהגישו את ההצעה היחידה במכרז להולכת הגז, היו מצליחות לקבל אישור ממשרד התשתיות להקים את פרויקט ההולכה בהשקעה של 250 מיליון דולר.

לפני מספר שבועות הוחלט, כי בריטיש גז תקבל התחייבות לספק 500 מיליון מ"ק בשנה ליצרני חשמל פרטיים. כעבור שבוע החליט משרד התשתיות להגדיל את הכמות ל-700 מיליון מ"ק.

בימים האחרונים קידמה הממשלה מו"מ בין קבוצת אחים עופר, שאמורה להקים מספר תחנות כוח פרטיות מגז טבעי, לבין בריטיש גז, ואלה סיכמו עקרונית על רכישת 800-700 מיליון מ"ק מבריטיש גז.

חברת החשמל תהיה ערבה לפחות למחצית מההתחייבות כלפי בריטיש גז. אם לא יהיו יצרנים פרטיים (מלבד אחים עופר) שירכשו גז מבריטיש גז, הרי שחברת החשמל תרכוש כמות זו (700 מיליון מ"ק בשנה).

מנכ"ל משרד התשתיות, יאיר מעיין, אישר, כי אכן ניתנה התחייבות לבריטיש גז לרכוש ממנה 1.5 מיליארד מ"ק. לדבריו, חשוב שמשק הגז הטבעי יהיה תחרותי ויהיו בו שלושה ספקים מרכזיים, ולא רק שניים, כפי שתוכנן עד עתה.

מעיין אמר, כי בריטיש גז חייבת היתה לקבל התחייבות בהיקף כזה, כדי שיהיה לה כדאי לפתח, בהשקעות ניכרות, את שדות הגז בעזה. ההסכם עם בריטיש גז יהיה ל-15-10 שנים.

עוד מהלך שיזם משרד התשתיות כדי לקדם את העיסקה עם בריטיש גז: המכרזים להקמת שתי תחנות כוח פרטיות גדולות נוספות יפורסמו בתוך שבועות אחדים, ולא בעוד שנה ובעוד שנתיים כפי שתוכנן.

המטרה היא להביא לכך שיהיו בהקדם תחנות שירכשו את הגז מעזה. מעיין אישר, כי הקדמת לוח הזמנים נעשתה בשל סיבה זו, וכמו כן בשל הצורך להרחיב את רזרבות החשמל המדולדלות בישראל.