"וושינגטון טיימס": סין פרסה מערכות "הארפי" מתוצרת תע"א מול טייוואן

המל"ט נושא פצצה לחיסול מכ"ם, והוא נשק מפיתוח ישראלי טהור, שניתן לשווקו ללא אישור אמריקני

סוכנויות מודיעין אמריקניות זיהו מל"טי "הארפי" מתוצרת תע"א, שמיועדים להשמדת מתקני מכ"ם, במערך הכוחות הסיניים המוצבים מול חופי טייוואן. לפי גורמים בממסד הבטחוני בארה"ב, נראו המל"טים בקרב הכוחות הסיניים שעורכים תרגילים גדולים בדרום חבל פוג'יאן בסין, מול טייוואן. כך מוסר העיתון "וושינגטון טיימס".

אחד המקורות אמר: "הכוחות הסיניים נצפו כשהם מעבירים (את המל"טים) סמוך לחוף". הוא לא נקב במספר המל"טים.

דובר תע"א, דורון סוסליק, אמר הבוקר (ד') ל"גלובס", כי תע"א אינה נוהגת לאשר או להכחיש ידיעות על מכירות של מערכות נשק למדינות זרות, אך מקורות בתעשייה הבטחונית הישראלית הביעו תמיהה על עיתוי פרסום הידיעה ב"וושינגטון טיימס", דווקא עתה - שנתיים או שלוש לאחר הפרסום אודות מכירת מל"טי ההארפי לסין.

להערכת המקורות, הודלפה הידיעה ע"י גורמים בממסד הבטחוני בארה"ב, שאינם מרוצים מהתקדמות מאמצי מערכת הביטחון הישראלית לפתוח דף חדש ביחסים עם סין, לאחר משבר הפאלקון שהעכיר את היחסים בין ירושלים לבייג'ין.

לפי הערכה זו, אין זה מקרה שהידיעה ראתה אור ערב צאתה לסין של משלחת מטעם ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, המשלחת הישראלית הראשונה לבייג'ין (להבדיל מביקורי אישים בודדים) לאחר התפוצצות פרשת הפאלקון. הפרסום מהווה כנראה ניסיון של גורמים מסוימים בממסד הבטחוני האמריקני ליצור בקונגרס ובדעת הקהל אווירה עוינת נגד מכירת נשק ישראלי לסין.

בניגוד לפאלקון, ההארפי הוא מערכת מפיתוח ישראלי טהור, ללא תשומה של טכנולוגיות או תקציבים אמריקניים, ולפיכך ישראל אינה חייבת לקבל אישור אמריקני למכירת המל"טים. תקוות המדליפים היא, כנראה, שהרגישות הרבה בארה"ב כלפי היחסים הנפיצים בין סין לטייוואן תשכנע את ישראל "לא לעבור את הגבול" ביחסיה הצבאיים עם סין.

הידיעה נכתבה על-ידי ביל גרץ, הכתב לענייני ביטחון לאומי של "וושינגטון טיימס", הידוע כבעל קשרים מצוינים בקהיליית המודיעין האמריקנית ומשמש לא אחת שופר לקידום רעיונות של הממסד הבטחוני בארה"ב. העיתון מציין, כי דובר סוכנות הביון המרכזית נמנע מתגובה.

מל"טי הארפי, שמוטת כנפיהם כשני מ' ואורכם כשלושה מ', מצוידים בחיישנים לאיתור מתקני מכ"ם ומסוגלים לשאת מטען נפץ במשקל כ-22 ק"ג. המל"ט, שמשוגר ממשאית, מתביית על המטרה על-ידי קליטת שידורי המכ"ם.

המל"טים נמצאים בשימוש צה"ל זה עשרות שנים והופעלו לראשונה במלחמת יום כיפור. לדברי אנליסטים ביטחוניים, המצוטטים ב"וושינגטון טיימס", רכשה קוריאה הדרומית 100 מערכות "הארפי" ב-1997. גם צבא הודו מצויד בנשק זה.

בייג'ין רואה בטייוואן מחוז מורד, ואיימה לא אחת שתחזור ותספח את טייוואן, אם ממשלת האי תכריז על עצמאות פורמלית. פעולה כזו תאלץ את ארה"ב להתערב לטובת טייוואן הדמוקרטית, במה שעלול להוביל להתלקחות איזורית.