ביהמ"ש: אין פסול בהעברת מגרשים בהרחבת המושבים לצאצאים של חברי אגודה בלבד

קיבל את עמדת המינהל, לפיה יש להעדיף את חברי האגודה על פני מי שאינם חברים

בית המשפט המחוזי בת"א קובע, כי העברת מגרש במסגרת הרחבת המושב לבנו של חבר אגודה, ולא לבנים של בעלי משקי עזר או בתים מקצועיים - אינה נוגדת את החלטה 737 של מועצת מקרקעי ישראל.

השופטת, שרה גדות, החליטה לדחות תביעה שהגישו בעלי זכויות במשקי עזר ובתים מקצועיים במושב נווה ירק, וצאצאיהם הבגירים. התובעים ביקשו לחייב את המושב להקצות מגרשים במסגרת תוכנית ההרחבה גם לבניהם.

בדצמבר 1995 קיבלה מועצת המינהל את החלטת 737, לפיה מגרשי המגורים יוחכרו עלידי המינהל למועמדים שיומלצו על ידי האגודה, ובלבד שהמגרש יהיה מיועד למגורים, והמועמד אינו בעל זכות של נחלה, מגרש מגורים או משק עזר ביישוב או ביישוב אחר, וכן אינו חבר קיבוץ או חבר מושב שיתופי.

העותרים טענו, כי החלטה זו פוגעת בזכויותיהם להקצאת מגרשים וגורמת להעדפת בני חברי האגודה, תוך אפלייתם.

גדות ציינה, כי ההחלטה לפיה מגרשי ההרחבה יועדו רק לצאצאי בעלי הנחלות אינה סותרת את החלטת 737, והעדפת חברי האגודה על פני מתיישבים אחרים אף היא אינה סותרת החלטה זו.

גדות קיבלה את עמדת המינהל, לפיה יש להעדיף את חברי האגודה על פני מי שאינם חברים בה, עקב תרומתם לתוכנית ההרחבה על ידי תרומת חלק מקרקעותיהם. לדבריה, העותרים לא תרמו כל קרקע לצורך תוכנית ההרחבה, ועל כן יש לדחות את טענתם לפיה העדפה של חברי האגודה על פני צאצאיהם מהווה קריטריון שרירותי ומפלה.

(ה.פ 38/96)