3 קבוצות ניגשו למכרז לרדיו בערבית: רדיו 24, רדיו כול-אנאס ורדיו א-שמס

מתוך שבע קבוצות שרכשו את מסמכי המכרז

שלוש קבוצות ניגשו למכרז להפעלת תחנת רדיו בערבית בצפון הארץ, שנסגר היום (ב') בצהריים: קבוצת רדיו 24, קבוצת רדיו א-שמס וקבוצת רדיו כול-אנאס. המועד המוערך לתחילת שידורי התחנה הוא פברואר 2003.

שבע קבוצות רכשו את מסמכי המכרז. מועד הסגירה של המכרז נדחה מספר פעמים בעקבות בקשות של מתמודדים פוטנציאליים, ונדחה גם המועד להגשת שאלות הבהרה.

קבוצת רדיו א‏-‏שמס נמצאת בבעלות אמאל כארם - 61%; גאון תקשורת בשליטת בני גאון - 20%; סמי שמעון - 19%; ויזיד חאדיד - 3%.

קבוצת רדיו 24 כוללת את רדיו בערבית א.נ אחזקות תקשורת, בבעלות אנשי העסקים והתקשורת איימן סאמרה ונזיה אבו-מוך (37.5%); את חברת "ג'אבר מדיה", שבבעלות איש התקשורת באסם ג'אבר (36%); את חברת איקס מדיה, שבבעלות משפחת עאמר הדרוזית מהכפר ג'וליס (19.1%); את קבוצת מפל תקשורת (4.9%); ואת רדיו חיפה (2.5%).

קבוצת מפל תקשורת, שבבעלות תמי מוזס-בורוביץ, נדב פלטי ואפריקה-ישראל, הודיעה רק אתמול על הצטרפותה לקבוצת רדיו 24, בראשות בסאם ג'אבר. מפל תקשורת שותפה בקבוצת ואש טלקאנל, בעלת הרשיון להפעלת ערוץ הטלוויזיה הרוסי הייעודי, שיעלה לאוויר בסוף החודש.

מפל תקשורת מחזיקה ב-4.9% מקבוצת רדיו 24, לפי תנאי המכרז. לדברי פלטי, מפל קיבלה התחייבות מכל חברי הקבוצה, כי אם תאשר זאת הרשות השנייה, יעלו אחוזי מפל בשותפות ל-24%. הקבוצה מסרה עוד, כי היקף ההשקעה של רדיו 24 במכרז עומד על כ-5 מיליון שקל.

בעבר כבר פעלה בצפון תחנת רדיו בערבית, אולם היא נתקלה בקשיים ניהוליים וכספיים קשים, גם אובייקטיביים, ונסגרה. בעקבות זאת, וכדי לעודד משקיעים להתמודד במכרז להפעלת התחנה, החליטה הרשות על שורת הקלות בתנאי המכרז.

גבולות הזיכיון הורחבו. במקביל, הופחתו התשלומים שבהם יחויב בעל הזיכיון, ונקבע כי דמי הזיכיון השנתיים לרשות השנייה הם בגובה של כ-38 אלף שקל - הפחתה של שני שלישים מהסכום ששולם בעבר; שיעור התמלוגים לאוצר המדינה עומד על 4% מכלל ההכנסות משידורים.

עוד נקבע, כי גובה התחייבויות בעלי היכולת עבור המציע תישאר 3 מיליון שקל, שמשמעותם הפחתה ריאלית של הסכום ב-50% ביחס לעבר. עוד הותר לזוכה במכרז לשתף פעולה עם בעלי זיכיון אחרים, הפועלים באיזור הזיכיון, גם בנושא הקמת התחנה ותפעולה, במטרה להקטין עלויות. עם זאת, הרשות השנייה מסרה כי היא מצפה שהתחנה תפעל ביעילות ובחסכנות. לכן, לא תינתן עדיפות לתוכנית עסקית שתראה השקעת בעלים בסכום העולה על 3 מיליון שקל.

הרשות השנייה גם קבעה, כי בדיקת החוסן הפיננסי של המציעים תיערך רק לאחר החלטת המועצה על ההצעה הטובה ביותר, והוכחת החוסן תהיה תנאי לזכייה. לכן, תבחר המועצה זוכה ראשון וזוכה שני, והזכייה תהיה על תנאי; רק לאחר הוכחת החוסן הפיננסי תהפוך הבחירה לסופית. אם יהיה מציע יחיד, תיערך הבדיקה כבר בשלב בדיקת ההצעה.

סמנכ"ל הרדיו ברשות השנייה, נאווה שטראוס-בת-צור, מסרה כי שיטה זו מאפשרת חיסכון עבור המציעים והרשות בעלויות הכנת ההצעה למכרז, מקילה על בעלי יכולת ומעודדת מציעים פוטנציאליים להגיש הצעה למכרז.