הנחות ממס - גם על מיסוי הפקעות

מומלץ למי שמקרקעיו הופקעו וטרם קיבל תמורתם, לנסות ולדרוש מהרשות המפקיעה לשלם את הפיצוי עוד במהלך שנה זו, על מנת לזכות במירב ההטבות

על-פי המלצות ועדת רבינוביץ א' (למיסוי נדל"ן), אשר מצאו ביטויין בסעיף 48 א1 לנוסח המתוקן של חוק מיסוי מקרקעין (שבח מכירה ורכישה) (להלן: - "החוק") ניתנת, לתקופה מוגבלת, הנחה בשיעור מס השבח במכירת זכות במקרקעין שנרכשו לפני 7.11.01. החוק שולל את ההנחות האמורות ממכירת זכות במקרקעין שנעשתה ללא תמורה, או בין קרובים, או שחל לגביה פטור ממס, או שיעור מס מופחת לפי החוק או לפי פקודת מס הכנסה.

מהו שיעור מס מופחת לפי החוק או לפי הפקודה? השימוש במונח זה נעשה, לראשונה, בתיקון 50, מבלי ליתן לו הסבר חד משמעי.

בדברי ההסבר להצעת החוק ניתנה דוגמה למס מופחת, תוך הפניה למכירת זכויות במקרקעין שנרכשו לפני שנת 1961. מכירת מקרקעין אלה נהנית, ממילא, משיעורי מס של 24%-12%, ושיעורים אלה יישארו בתוקפם גם לאחר התיקון (למעט מכירת מקרקעין בידי חברה שהכנסתה מעסק או בידי יחיד שקיבל הזכות במקרקעין בפירוק החברה. לגביהם יתווסף החל משנת 2005 שיעור מס של 1% לשנה). יצוין, כי שיעורי מס אלה הם שיעורים מרביים (ובלשון הסעיף "לא יעלה על") ואינם מוגדרים בחוק כשיעורי מס מופחתים.

התעורר חשש, שרשויות המס ינסו להרחיב הפרשנות של המונח "מס מופחת" ולשלול הנחה ממס גם במקרים אחרים להם נקבעו שיעורי מס מיוחדים, כגון במקרה של הפקעות.

כידוע, התמורה המתקבלת בגין הפקעת מקרקעין או בגין הפרשים הנובעים מהחלפות מקרקעין בשל צו רשות מוסמכת, חייבת בתשלום מס שבח לפי השעורים הרגילים הקבועים בחוק. כיוון שמדובר במכירה שנכפתה על המוכר על-ידי הרשות, נקבע בסעיף 48 ג' זיכוי בשיעור של 50% מהמס שהמוכר חייב בו. האם תישלל מהמוכר ההנחה על סכום המס עקב הזיכוי המיוחד שניתן לו, בטענה שהתוצאה מביאה לתשלום מס מופחת?

מבירור עם רשויות המס הסתבר, שמקובלת עליהם הגישה לפיה המס החל על ההפקעה הוא מס רגיל ולא מופחת, ועל כן, במקרה של הפקעה אשר התמורה בגינה תשולם עד לסוף שנת 2002, יזכה המוכר, בנוסף לזיכוי בשיעור 50%, גם בהנחה בשיעור 20% על המס החל. הפקעה אשר התמורה בגינה תשולם עד לסוף שנת 2003, תיהנה מהנחה של 10% בלבד.

למותר לציין, כי הפקעת זכויות במקרקעין שמועד רכישתן לפני שנת 1961, לא תזכה להנחה, אלא לזיכוי בשיעור 50% מהמס בלבד.

מסקנה: מומלץ למי שמקרקעיו הופקעו וטרם קיבל תמורתם, לנסות ולדרוש מהרשות המפקיעה לשלם את הפיצוי עוד במהלך שנה זו, על מנת לזכות במירב ההטבות.

הכותבת שותפה במשרד יגנס-טויסטר, וחברת ועדת חקיקה-מיסים של לשכת עוה"ד.