הדירוג השנתי של "ביזנסוויק" ואינטרברנד: קוקה-קולה ממשיך להיות המותג החזק בעולם, נפילה ל-T&AT

הרשימה השנתית של "בינזסוויק" ואינטרברנד מלמדת שבזמני מיתון והאטה כלכלית, הערך של שם מותג חשוב יותר מתמיד. האמונה בו ובטחון הצרכנים בו הם שמאפשרים לו לשרוד את הזמנים הקשים

קוקה-קולה הוא המותג בעל השווי הגבוה ביותר בעולם גם בשנת 2002. כך עולה מהדירוג השנתי של המותגים המובילים שמפרסם "ביזנסוויק" בגיליונו החדש, בשיתוף עם חברת אינטרברנד.

רשימת המותגים המובילים בעולם מתפרסמת השנה באווירה קשה. כמחצית מ-100 המותגים המובילים המרכיבים את הרשימה איבדו מערכם השנה. יותר מזה - המותגים שערכם עלה השנה - ערכם עלה בשיעור מתון, וחלק מאלה שאיבדו מערכם - איבדו חלק ניכר ממנו. למרות זאת, ערך המותג מקבל השנה, בתוך אווירת האי-ודאות וההאטה, מימדים נוספים שמוסיפים לערכו.

על-פי הרשימה של "בינזסוויק" ואינטרברנד, ערכו של המותג סמסונג (שהגיע למקום ה-34) עלה השנה בשיעור הגבוה ביותר - 30%. לפני שנה הוערך ערכו ב-6.4 מיליארד דולר, ואילו השנה הוא עלה ל-8.3 מיליארד דולר.

אבל הנפילות בערכם של מותגים היו, כאמור, חדות עוד יותר. פורד איבד 32% מערכו, והוערך השנה כשווה 20 מיליארד דולר בלבד, לעומת 30 מיליארד בשנה שעברה.

T&AT ואריקסון סבלו בצורה הקשה ביותר ממשבר התקשורת והטכנולוגיה. המותג T&AT איבד 6 מיליארד דולר מערכו והגיע השנה לשווי של 16 מיליארד דולר בלבד - ירידה של 30%. אריקסון איבד כמחצית מערכו והוערך כשווה 3.6 מיליארד דולר בלבד. גם המותג בואינג היה בין הסובלים השנה - הוא איבד מיליארד דולר משוויו - כ-27% מערכו בשנה שעברה, בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר.

צמרת טבלת 100 המותגים השווים ביותר בעולם של "בינזסוויק" ואינטרברנד לא השתנתה הרבה יחסית לשנה שעברה. נראה שהמותגים הגדולים שורדים היטב את ההאטה, ורובם לא איבדו הרבה מערכם.

ההפתעה בצמרת הטבלה היא חזרתו של מותג הסיגריות מרלבורו מהמקום ה-11 למקום ה-9 השנה, למרות האיסורים והחקיקה נגד סיגריות.

משבר הפרסום הצליח לפגוע השנה במותגי עיתונות, דוגמת "וול סטריט ג'ורנל". המותג הזה איבד השנה מערכו וגם ירד בדירוג, בגלל הירידה בהכנסות וברווחים, וזאת למרות המאמצים השיווקיים שהשקיע. השנה עשה "וול סטריט ג'ורנל" מהפכה בתדמיתו השמרנית. הוא שינה את חזותו הגראפית והפך לעיתון עם צבע.

מתחתית הטבלה נעלמו כמה מותגים שעוד הצליחו לדשדש בשנה שעברה. אחד מהם הוא מותג האופנה בנטון. בשנה שעברה היה בנטון במקום ה-100 בדירוג, ואילו השנה הוא נעלם ממנו. מותגי האינטרנט יאהו ואמזון, לעומת זאת, הצליחו לשמור על מקומם בדירוג השנה, אחרי שספגו פגיעה בערכם בשנה שעברה, בגלל התפוצצות בועת האינטרנט.

בסיכומו של דבר, יכולת ההישרדות של רוב המותגים המובילים, בעיקר בצמרת הדירוג, מראה משהו נוסף על ערכו של מותג. נראה שבזמנים של האטה כלכלית ומיתון, שם המותג חשוב מתמיד. בוודאי שהוא חשוב ומניב רווחים בזמנים של שגשוג, אך המבחן האמיתי של מותג הוא לאורך זמן. מותג נבנה לאורך שנים בזכות האמונה של צרכנים כי הוא בעל תכונות מסוימות, ומהביטחון שלהם כי הוא ימשיך להחזיק בהן. עבור אלה שעדיין סקפטיים לגבי הערך שיכול להיות למותג, הרשימה השנה היא הוכחה לכך שהאמונה והביטחון של הצרכנים הם שמסייעים למותג לשרוד ולשמור על ערכו גם בזמנים קשים.