עמרם מצנע: אריאל שרון, ראש ממשלת ישראל, מוביל אותנו לאסון

מצנע, הכריז במסיבת עתונאים בבית מפלגת העבודה, בשכונת התקווה בתל-אביב, על מועמדותו לראשות מפלגת העבודה ואחר כך לראשות הממשלה

"אני חושב שאריאל שרון, ראש ממשלת ישראל, מוביל אותנו לאסון. כל דרך בה תבחן עשייתו בתחום הבטחוני, המדיני, הכלכלי והחברתי, תוכיח שהעשייה לא נמצאת בשום מקום ואולי לא מובילה לשום מקום. זו הסיבה לאובדן תקווה אצל רבים בין תושבי ישראל", כך אמר ביום ג' ראש עיריית חיפה, עמרם מצנע, שהכריז במסיבת עתונאים בבית מפלגת העבודה, בשכונת התקווה בתל-אביב, על מועמדותו לראשות מפלגת העבודה ואחר כך לראשות הממשלה.

במסיבת העתונאים הודיע האלוף במילואים מצנע, כי לא ייפגש בינתיים עם מנהיגים פלשתיניים כלשהם, כדי להציג אלטרנטיבה למגעים שמנהלת הממשלה עם הרשות הפלשתינית. מצנע גם הכריז כי ישראל אמנם לא בוחרת את מנהיגי הפלשתינים ולא יכולה לקבוע עם מי תדבר, אך הדגיש: "העם הפלשתיני מבין היטב לאן מובילה אותו המנהיגות הנוכחית". מצנע אמר כי ידבר עם מנהיגות מוסמכת של העם הפלשתיני "תנאי שפניה לשלום", כלשונו.

מצנע הופיע למסיבת עתונאים ללא אנשי העסקים ואישי הציבור שפורסם כי הם תומכים בו, צבע את מדינת ישראל בצבעים קודרים. "מצבנו הולך ומתערער", אמר מצנע והוסיף: "ליותר אנשים יש פחות אוכל במקרר. יותר אנשים מאבדים את התקווה". לדבריו,"בעיית יחסנו עם הפלשתינים היא החריפה ביותר. אין לה רק מחיר דמים. היא תובעת תעצומות נפש". מצנע ציין כי לשטחים מפנים תקציבי ענק שהיו צריכים להיות מופנים לדברים אחרים.

"אין תשובה למצב הנוכחי זולת כוח ועוד כוח? אפשר לדבר על פשרה טריטוריאלית ובה בשעה לפתח התנחלויות בשטחים? אפשר להמשיך במצב בו הממשלה משקיעה בתושב בשטחים פי 20 ויותר מתושב אחר? אפשר לדחות כל פתרון עד שתצמח בצד השני מנהיגות לפי טעמנו?", שאל והדגיש כי יש לפתוח ללא דיחוי בשיחות עם הפלשתינים. אם לא יושג הסכם עמם, סבור מצנע כי יש לבצע צעדים חד-צדדיים. "הסדר קבע מחייב סידורים מכאיבים, כולל פינוי ישובים", אמר.

יחד עם זאת, הדגיש המועמד לראשות מפלגת העבודה: "לא נסבול פעילות טרוריסטית ואני מציע לפלשתינים לא להמשיך ולבחון את כושר העמידה שלנו. נמשיך להלום בטרור בכל מקום, לרדוף אחריו בכל מקום ונשתמש בכל דרך להשמיד אותו". באשר למצב במפלגת העבודה, אמר עמרם מצנע: "אינני קוסם ואין בידי מטה של קסם". "תנועת העבודה היא ביתי ורק היא צריכה להיות המסגרת לשינוי פני החברה". מצנע קרא לאזרחים בישראל להצטרף למפלגה, להתפקד.

באשר לידיעות כאילו יו"ר המפלגה, בנימין בן אליעזר, מבקש לבטל את הפריימריס בחסות החשש להקדמת הבחירות לינואר 2003, אמר מצנע: "אני פשוט לא מאמין שיכול להיות שמנהיג של מפלגה, שמתיימר לעמוד בראשה ולהנהיג את המדינה, משתמש בדרכים בירוקרטיות, טכניות ומשפטיות, כדי למנוע מהמפלגה לבחור את מועמדה".

"אין ספק שמפלגת העבודה נמצאת באחד מרגעי השפל שלה", הדגיש ראש עיריית חיפה והוסיף כי למרות זאת, המפלגה בנוייה מאנשים אשר מתעוררים לאחרונה ופועלים עם הרבה נכונות לשנות."

ב-9 שנות כהונתו כראש עיריית חיפה לא טרח לבקר בבית המפלגה או להיות נוכח בישיבות המרכז שלה. בתשובה לשאלת הכתבים האם חוסר נסיונו המפלגתי ואי מעורבותי הפוליטית בענייני המפלגה, יפגעו בתפקודו כיו"ר מפלגת העבודה לעתיד. אמר מצנע כי במקרה שלו ייתכן שחוסר נסיון דווקא מהווה יתרון. הוא הוסיף, כי הוא לא עורך השוואות בינו ובין אהוד ברק או אמנון שחק.

בתשובה לשאלה, אם הוא ערוך מבחינת המנגנון המפלגתי שלרשותו, לנהל מסע בחירות לראשות המפלגה, אמר מצנע "המטה שלנו יעבוד כהלכה ונוכל להתמודד עם המבחן החשוב של בחירות בתוך מפלגת העבודה."

מצנע, בן 57, משמש כראש עיריית חיפה מנובמבר 93' ונבחר לכהונה שניה בשנת 1998. מצנע השתחרר מצה"ל בדרגת אלוף ושימש בין השאר כאלוף פיקוד המרכז בזמן האינתיפאדה הראשונה וכראש אגף התכנון. הוא נשוי, אב לשלושה וסב לנכד.