בשבוע שעבר התקיים במשרד ראש הממשלה דיון בעניין דרישת חברת בתי הזיקוק להעלות
את מחיר הסולר לתחבורה ב-8 אגורות לליטר, וזאת כדי לבצע מעבר מיידי של המשק
לשימוש בסולר נקי יותר. בדיון אמורות היו להתקבל הכרעות, אך הוא הסתיים ללא
תוצאות. בשלב זה מתנגדים משרדי התשתיות והאוצר לדרישת בתי הזיקוק. המשרד לאיכות
הסביבה תומך בדרישת בתי הזיקוק, בטענה שהדבר ישפר את איכות האוויר. משרד ראש
הממשלה טרם הביע עמדתו.
יו"ר דירקטוריון בתי הזיקוק, עובדיה עלי, אמר בשבוע שעבר, כי בתי הזיקוק הקימה
מתקן חדיש להכנסת הסולר הנקי יותר, אחרי שקיבלה הנחיה ברורה לכך לפני כשנתיים
ממשרדי התשתיות ואיכות הסביבה. בחברות הדלק אומרים, כי אפשר לדחות עד סוף 2004
את הכנסת הסולר הנקי יותר, משום שהתקן האירופי המחייב שימוש בסולר מסוג זה
ייכנס לתוקף רק בסוף 2004.
מנכ"ל פז, מודי בן-ש"ך, אמר באחרונה, כי "לבתי הזיקוק יש כעת בעיה לא פשוטה,
והיא הייבוא הרב של חברות הדלק בשנים האחרונות בתחומי הסולר והבנזין. כעת,
ראשי בתי הזיקוק, במקום להתייעל ולהתמודד מסחרית, מנסים לפתור את הבעיה באמצעות
קביעת תקנים לא הגיוניים, שנשענים על השקעות בלתי הגיוניות".
יצוין, כי בתי הזיקוק השקיעה כ-150 מיליון דולר כדי להקים במהרה את המתקן החדש
לייצור הסולר הנקי יותר. עלי אומר, כי הקדמת המעבר לסולר תחסוך למשק הלאומי
870 מיליון שקל. לדבריו, העלאת מחיר הסולר ב-8 אגורות לליטר נדרשת כדי לכסות
את ההשקעה הגדולה שבוצעה בהוראת הממשלה. הוא מציין, כי ממשלות רבות באירופה
נתנו תמריצים ליצרני סולר, כדי לקדם את ייצור הסולר הנקי יותר. בבתי הזיקוק
אומרים, כי מתוך מחיר הסולר בתחנת הדלק, המגיע כיום ל-2.93 שקל לליטר, בתי
הזיקוק גובה רק 86 אגורות (מחברות הדלק), ואילו חברות ותחנות הדלק נהנות ממרווח
שיווק של 1.25 שקל לליטר. על כן, אומרים בבתי הזיקוק, לא ייתכן שחברות הדלק
יטענו שאסור להעלות את מחיר הסולר ב-8 אגורות לטובת אוויר נקי יותר, בו בזמן
שמרווח השיווק שלהן גבוה כל כך.
עוד אומרים בבתי הזיקוק, כי דחיית השיווק של הסולר הנקי יותר ל-2005, תדחה
בשנתיים ייבוא של דגמי מנועים חדשים תואמי "יורו 4". בבתי הזיקוק אומרים עוד,
כי המשך הייבוא של מנועים מיושנים, תואמי יורו 3, אשר ימשיכו לנוע בכבישי ישראל,
יגרום לנזקי בריאות שערכם הכלכלי מאות מיליוני שקלים.
בן-ש"ך אמר באחרונה, כי "אין שום היגיון להקדים את התקן האירופי, שאמור להיכנס
לתוקפו רק בסוף 2004. בסה"כ בתי הזיקוק רוצה לסלק את הייבוא, משום שהכנסת התקן
החדש באופן מיידי תקשה עלינו להמשיך ולייבא סולר, בהתחשב בכך שהספקים שלנו
באירופה עדיין לא הכניסו את הסולר הנקי יותר, ויש להם זמן עד סוף 2004".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.