לא עוצרים בקו הכחול של התוכנית


ניתן לתבוע בשל פגיעה מתוכנית גם אם החלקות אינן גובלות

18.3.2001

בית המשפט המחוזי בת"א קובע, כי כאשר הקו הכחול בתשריט שבתוכנית מיתאר, המציין את תחומה של התוכנית, מחלק יחידה תכנונית נתונה לשני חלקים, כאשר האחד כלול בתחומי התוכנית והאחר מחוצה לו - אין פירושו של דבר כי גלומה בכך התפיסה כי השפעתה של התוכנית חלה על כל יחידת התכנון, להיפך.

לדברי נשיא ביהמ"ש המחוזי אורי גורן, אילו סבר המתכנן כי לתוכנית השפעה על כל החלקה כולה, חזקה עליו כי היה כולל את כל החלקה כולה בתחומי התוכנית.

השופט גורן התייחס לתוכנית מתאר החלה על שתי חלקות הסמוכות לרחוב המייסדים בישוב אבן יהודה. התוכנית משנה את ייעודן מאיזור מגורים לשטח מסחרי (קניון).

הקו הכחול קובע את גבולה הצפוני של התוכנית בתוך החלקה הכוללת את רחוב המייסדים וחוצה את הרחוב לשתי רצועות, אשר הרצועה הדרומית היא בתוך תחומי התוכנית, והרצועה הצפונית מחוצה לה.

השופט גורן החליט לקבל תביעה שהגישו בני הזוג עדנה ויואל דשבסקי, בעליו של בית צמוד קרקע ברחוב המייסדים, בחלקה הסמוכה לשתי החלקות של תוכנית המיתאר. גורן קבע, כי קמה להם הזכות לתבוע פיצויים על פי חוק התכנון והבנייה בגין פגיעה במקרקעיהם שלא על דרך ההפקעה, אשר גרמה לירידת ערך המקרקעין.

בין המקרקעין של העותרים לבין שתי החלקות מפרידה חלקה נוספת, שאינה כלולה בתחום תוכנית המתאר, ונועדה להקמת חניון לקניון. הוועדה המקומית שרונים דחתה את תביעתם של בני הזוג דשבסקי, בנימוק כי לתוכנית אין כל השפעה על מצבו התכנוני של רחוב המייסדים.

השופט גורן קבע, כי למרות העובדה שבין מקרקעי העותרים לבין שתי החלקות שבתוכנית המתאר מפרידה חלקה נוספת, שאינה כלולה בתחום התוכנית, יש מקום לקבוע, כי קמה להם הזכות לתבוע פיצויים, מאחר והחלקה המפרידה נדרשה ליזם על מנת להגדיל את חניון הקניון באופן שיאפשר לו לנצל את מלוא זכויות הבנייה שהותרו לו בתוכנית.

נקבע, כי למרות שמקרקעי העותרים אינם גובלים בקו הכחול של התוכנית, יש לאפשר להם להגיש תביעת פיצויים בנסיבות אלה. (עת"מ 1040/00)