החלו העבודות להקמת מתקן ההתפלה הראשון באשקלון; יפיק מים בעוד שנתיים

במסגרת הפרויקט, יקים קונסורציום VID מתקן התפלה להפקת כ-100 מיליון מ"ק מים בשנה, בעלות של כ-50 סנט למ"ק. מחיר זה נחשב גם כיום לנמוך ביותר בעולם

העבודות באתר קצא"א אשקלון, להקמת מתקן ההתפלה הראשון לאורך חופי הים התיכון, החלו אתמול (ג'). מדובר במתקן הראשון מבין חמישה מתקנים מתוכננים.

במסגרת הפרויקט, יקים קונסורציום VID מתקן התפלה להפקת כ-100 מיליון מ"ק מים בשנה, בעלות של כ-50 סנט למ"ק. מחיר זה נחשב גם כיום לנמוך ביותר בעולם.

בקונסורציום VID חברות הנדסת התפלה, המשותפת לדלק תשתיות, האחים עופר, דנקנר אלרן ו-ויוונדי הצרפתית.

על פי התוכנית, יושלמו עבודות העפר בתוך כחודשיים, ואילו עבודות הבינוי בתוך כ-24 חודשים. בתום פרק זמן זה יחל המתקן להפיק מים מותפלים במחצית התפוקה. בתום שישה חודשים נוספים (ובמלאות 30 חודשים לפרויקט) יפיק המתקן 100 מיליון מ"ק מים בשנה - תפוקתו המלאה.

לדברי מנכ"ל VID, גוסטבו קורנברג, 50% מהפרויקט ימומן על ידי בנק לאומי, ואילו לגבי המחצית השנייה יפרסם הקונסורציום מכרז לחברות ביטוח וקרנות פנסיה, שיוזמנו להשתתף בו. עלות כלל הפרויקט כמיליארד שקל.

מתקן ההתפלה באשקלון הוא אחד מתוך חמישה מתקנים המתוכננים לאורך חופי הים התיכון. מתקן נוסף להפקת 45 מיליון מ"ק יוקם על-ידי מקורות. שני מתקנים נוספים להפקת 35 מיליון מ"ק מים כל אחד, יוקמו על ידי קונסורציום חוף הכרמל במפרץ חיפה וקונסורציום ויה מאריס בחוף פלמחים. עלות המים המותפלים במתקנים אלה היא כ-53 סנט למ"ק. עלות הקמת כל מתקן מוערכת ב-700 מיליון שקל.

בחודש אוקטובר יגישו המתמודדים את הצעותיהם למכרז המקדים להפקת 100 מיליון מ"ק מים במתקן ההתפלה בקיסריה, שעלותו כמיליארד שקל.

נציב המים, שמעון טל, הביע את שביעות רצונו מהתקדמות הפרויקט על פי לוח הזמנים שנקבע מראש. לדבריו, מקורות תקים מאגר מים בנפח של 50 אלף מ"ק, לקליטת המים המותפלים, וכן תחנת שאיבה וצינור באורך של 11.5 ק"מ לחיבור המאגר למערכת הארצית. על פי התוכנית, יופנו המים המותפלים מאתר אשקלון לנגב.