חייל נהרג ושניים נפצעו בחילופי אש בין שתי יחידות גולני בלבנון

חייל חטיבת גולני, סמ"ר אוהד זך, בן 19.5 מנופית, נהרג הלילה מחילופי אש בין שתי יחידות של החטיבה בדרום לבנון. באירוע החמור גם נפצעו שני חיילים, אחד מהם באורח בינוני והשני קל.

הפצועים פונו לטיפול בביה"ח בצפת. הפצוע קשה, גאי נסים, הוטס לבית החולים תל השומר לניתוח עיניים, בתקווה להציל אחת מעיניו.

כוח גולני היה בדרכו ממוצב טייבה למקם מארב. הכוח צעד בהתאם לנהלים, כאשר החיילים שומרים על מרחק של כמה מטרים בין חייל לחייל.

בשלב מסויים טעה, כנראה, מפקד המחלקה בניווט, וירד לוואדי סמוך. כאשר הבחין בטעותו, הורה לקשר המחלקה, אוהד זך ז"ל, לחזור על עקבותיו למסלול הנכון.

כוח אחר, שהיה באותן דקות באיזור והתפצל מהכוח הראשי, לא זיהה את הכח, חשב שמדובר במחבלים, ופתח באש. לאחר שהובררה הטעות, סייעו אנשי הכוח היורה בפינוי חבריהם.

"אירוע כזה יכול היה להסתיים קשה הרבה יותר. המזל שלנו שלאחר שניות אובחנה הטעות", ציינו בפיקוד צפון לאחר האירוע.

נודע, כי חיילי הכוח שנפגע, התלוננו בעבר על חוסר המקצועיות של מפקד המחלקה. הדברים הועברו למפקד הגדוד, אולם מפקד המחלקה לא הוחלף.

מתחקיר ראשוני עולה שטעות בניווט וחוסר דיווח, היו מהגורמים הראשיים לתקרית הקשה.

"היו בעיות בכוח אדם", טענו החיילים. בצה"ל מעריכים, כי אירועים מסוג זה מתרחשים כתוצאה מהמתח בו פועלים הכוחות בלבנון ובשל תנאי השטח הקשים.

"כל רישרוש קל בלבנון יכול להיות אות לפתיחה באש ע"י מחבלים. מכל גבעה ומכל פינה יכולים לצוץ מחבלים. הכוחות מתודרכים לעירנות, ותוצאה קשה כזאת היא תוצאה של עירנות מוגזמת למדי, כאשר כח פותח באש לפני שמוודא בקשר מי הכוח שנמצא מולו", ציינו בצה"ל.

מפקד עוצבת הגליל, אמר בצהרים שככל הנראה שורת טעות של מפקד המחלקה גרמו לאירוע הקשה.

בפיקוד צפון ציינו שאירוע דומה היה לפני כשנה בין שני כוחות צנחנים ואף הוא הסתיים באופן טראגי.

סמ"ר אוהד זך הובא אחה"צ למנוחות בבית העלמין הצבאי בקרית טבעון.

בני משפחתו של סמ"ר אוהד זך מהישוב נופית שליד עמק זבולון, יצאו בטענות קשות על נסיבות נפילתו וטענו שצה"ל אחראי למות בנם.

האם נעמי אמרה, כי להורים נאמר שמדובר בתאונה מבצעית וזה הדבר הגרוע ביותר שניתן להגיד לבן-אדם. "מה שעוד גרוע בעניין, שהתאונה הזו נבעה, כנראה, לפי כל הסימנים, מטעות שהיתה ידועה מראש, בשל כשל בניווטים מצד המ"מ. החיילים במחלקתו התריעו לא פעם ולא פעמיים שקיימת בעיה בניווטים וביקשו שיפתרו אותה בדרגים הגבוהים יותר, אך דבר לא נעשה. כנראה שחיכו שתצטברנה כמה וכמה טעויות עד שיוכלו לעשות צעד. אסור שזה יקרה. אם חיילים מתריעים על איזו שהיא בעיה, הם לא לגמרי מטומטמים ויודעים מה שהם אומרים. המג"ד ומי שמעליו ומתחתיו צריכים לשים לב למה שאומרים, ולא לחכות שתצטברנה טעויות ורק אז לפנות את הזירה למישהו אחר.

"אוהד נהרג מאש כוחותינו, ולא סתם כוחותינו, אלא כנראה מחבריו, שאחד לא ידע מהשני מה שקורה, עקב הטעות שנעשתה בשטח. הזנב ירה בראש, או הראש ירה בזנב. ואוהד שלנו איננו והתוצאה היא שהעולם שלנו נהרס", היא הוסיפה.

לדבריה, אוהד היה שייך לקבוצת נערים שהיו חדורים מוטיבציה רבה וכולם רצו להיות כמה שיותר קרביים ולתרום כמה שיותר. הוא התגייס לסיירת אגוז, לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר כרמל זבולון ואחר-כך עבר לשרת בגולני.

גם אביו, חיים, ששימש בעבר כמ"פ בסיירת אגוז, יצא בטענות קשות כלפי צה"ל: "הבירבורים היו נחלת הכלל. כל המערכת ידעה על תפקוד המ"מ ואני מאשים אותה במותו של אוהד. המ"מ הוא בסך הכל ילד בן 21 והאחראי הישיר לעניין הזה הוא המג"ד ואולי מפקד האוגדה, אם הם נתנו לקצין להמשיך ולתפקד. המערכת כשלה ברמה הכי גבוהה. המערכת המבקרת לא תיפקדה, וכשמזהים כשלונות צריך לפעול".

האם נעמי גם טענה, כי חיילי המחלקה התריעו על כשל ניווטי של המ"מ ואף איימו במרד, אך זכרו את המרד הקודם שהיה בגולני ואת תוצאותיו.