המאבק באוטובוסים מזהמים - עכשיו גם נגד החברות הפרטיות

השר הנגבי הוציא צווים למניעת זיהום אוויר למנהלי חמש חברות אוטובוסים פרטיות * "מטרת המערכה נגד אגד ודן היתה שינוי בתפיסת הנושא - זה הזמן למערכה נגד חברות נוספות"

השר לאיכות הסביבה, צחי הנגבי, מסר צווים אישיים למניעת זיהום אוויר למנהלי חמש חברות אוטובוסים פרטיות, המפעילות קווי תחבורה ציבוריים פרבריים.

הצווים האישיים כוללים הוראות להפחתת זיהום האוויר מהאוטובוסים, והן זהות להוראות שהוטלו על ראשי הקואופרטיבים לתחבורה אגד ודן לפני כשנה וחצי.

בין החברות שמנהליהן קיבלו צווים אישיים: חברת האוטובוסים העירונית באר שבע; חברת שירותי אוטובוסים נצרת; חברת נתיב אקספרס הפועלת בנצרת, נהריה, צפת, חדרה ונתניה; חברת מרגלית וחברת סופרבוס הפועלת במודיעין, קרית ספר, מתתיהו, שוהם, ירושלים, רמלה ועוד.

ההוראות מחייבות את החברות להשתמש בסולר המכיל 50 חלקיקי גופרית, במקום בסולר המכיל 350 חלקיקי גופרית המותר כיום; לבצע בדיקות עשן חצי שנתיות לאוטובוסים ישנים; להגיש תוכנית הפחתה של מזהמי אוויר הנפלטים מאוטובוסים המופעלים על-ידי חברות ציבוריות ותיקות, ומחייבות פרסום תוצאות מבדקי עשן הנערכים לאוטובוסים, ואת הצעדים הננקטים על-ידם לצמצום פליטת מזהמי האוויר.

לדברי הנגבי, כלי רכב כבדים המונעים בדיזל מהווים חלק קטן מצי הרכב, אך הם אחראים לחלק ניכר מסך פליטות מזהמי האוויר. חלקיקים אלה חודרים לעומק מערכת הנשימה וגורמים לתחלואה קשה במערכת הנשימה, מערכת כלי הדם והלב. במקרים רבים הוגדרה הפליטה כמסרטנת.

"מטרת המערכה הממושכת נגד אגד ודן היתה להביא לשינוי דרמטי בתפיסת הנושא בארץ", אומר הנגבי. "עתה הגיע זמן המערכה כנגד חברות נוספות. להערכתי, גם מנהלי חברות אלה, בדיוק כמו מנהלי אגד ודן, ימלאו אחר הצווים, ולא יסתכנו בהליכים פליליים אישיים".

לדברי הנגבי, השלב הבא במערכה על האוויר הנקי היא להביא להחלטת ממשלה שתחייב את כל משק התחבורה לעבור לדלק ידידותי לסביבה. סך הכל כ-350 אלף כלי רכב המונעים בדיזל, ביניהם מוניות, משאיות, מיניבוסים ואוטובוסים הנוסעים בקווים בינעירוניים. לרכבים אלה לא תהיה בעיה לרכוש סולר נקי יותר, שכן בתי הזיקוק בחיפה התחייבו לספק כל דרישה לסולר זה.

לטענת הנגבי, ברגע שתחול חובה כזו ניתן יהיה לייבא לארץ סוגי מכוניות הפועלות על דלק ירוק. כניסת מכוניות אלה לשוק תשפר באופן מיידי את איכות האוויר, ותמנע את הזיהום הרב הקיים כיום.

עוד אומר הנגבי, שברחבי העולם ננקטות שיטות שונות להפחית את זיהום האוויר, שהפך לאחת הבעיות הקשות ביותר בהן מתמודדות ערים גדולות ברחבי העולם. בין השיטות, פיתוח מנועים המופעלים על-ידי גז טבעי וגפ"מ, שריכוז המזהמים בו קטן בהרבה מזה של הסולר. לדברי הנגבי, ערים כמו קהיר אוסרות נסיעת אוטובוסים שאינם מופעלים על-ידי גז, וכך גם ערים רבות בסין. בארץ לא ניתן לפי שעה להתקין מנועים המופעלים על גז בגלל בעיות בטיחות, אך הנגבי מקווה שימצא גם לכך פתרון.

"הקמת קו רכבת קלה בירושלים ובתל אביב, יוכלו להוות חלק נוסף מפתרון", אומר הנגבי, "אך אין ספק שרק שילוב של כל הגורמים יביאו להקלה ברמת הזיהום".