דונלד טראמפ תובע מעיריית ניו-יורק 500 מיליון דולר

בגין הנזקים שגרמה לו פרשיית השחיתות הנקשרת לשמאי המס העירוניים

איל הנדל"ן האמריקני דונלד טראמפ תובע מעיריית ניו-יורק 500 מיליון דולר בגין הנזקים שגרמה לו פרשיית השחיתות הנקשרת לשמאי המס העירוניים (tax assessors), הקובעים את שיעורי מס הרכוש המוטלים על בתים בניו-יורק.

הפרשיה שהסעירה את ענף הנדל"ן הניו-יורקי בסוף השבוע, חשפה קנוניה של 15 מעובדי העירייה ב-35 השנה האחרונות להוזיל את מיסי הרכוש למספר בעלי דירות במנהטן החברים ב-Real Estate Board of New York, מועדון הנדל"ן רב ההשפעה שטראמפ אינו חבר בו.

על הנהנים נמנו, בין השאר, אילי נדל"ן כמו ליאונרד ליטווין, שלדון סולו, ברטון רזניק ובמיוחד אלברט שוסלר, שלטענת התביעה אף ניהל את מהלכי השוחד.

בעלי הנכסים הללו חולשים על 562 נכסים בעיר, והם שילמו לשמאים שוחד הנאמד ב-10 מיליון דולר. בתמורה הם זכו למיסי רכוש נמוכים בהרבה משל טראמפ ובעלי נכסים אחרים.

טראמפ, שאגב הבטיח לתבוע את בעלי הנכסים הנ"ל, קובע בתביעתו נגד העירייה, כי הקנוניה הזו אילצה אותו למכור את הדירות בטראמפ וורלד טאואר, מגדל הדירות היוקרתי שלו בשדרה הראשונה (בסמיכות לבניין האו"ם), במחירים נמוכים במיוחד.

בנוסף ל-500 מיליון דולר פיצויים, טראמפ דורש מהעירייה להוריד את תשלום המס על הבניין מ-11.6 מיליון דולר בשנה ל-7 מיליון דולר. לדבריו, המס על הבניין נקבע על-פי תעריף של 149 דולר לרגל רבועה, בעוד שבבניין זהה של אחד מהמעורבים בפרשה נקבע תעריף של 72 דולר לרגל רבועה. הטראמפ וורלד טאואר מתנשא לגובה של 72 קומות, והדירות בו נמכרו בממוצע ב-1,046 דולר לרגל רבועה, או כ-1.5 מיליון דולר לדירת 2 חדרי שינה צנועה. לדברי מתווכים ניו-יורקים, 81% מכלל הדירות במגדל כבר נמכרו.

פרשיית השוחד, כמו גם התביעה של טראמפ, נחתה על ראש העיר, מייקל בלומברג, בעיתוי לא נוח, מאחר ובימים אלה הוא בוחן את האפשרות להעלות מס הרכוש בשיעור של עד 25% כדי לסייע בגירעונות התקציביים של העירייה. טראמפ, איפוא, יוצא לעימות מחודש עם עמיתיו בענף הנדל"ן הניו-יורקי, ודווקא על רקע הפשרת היחסים עם יריבתו הוותיקה ליאונה הלמסלי, לאחר שנים של עימותים משפטיים ותקשורתיים ביניהם.

על-פי הדיווחים, השניים נתקלו זה בזה באירוע צדקה במלון וולדורף אסטוריה והחלו לדבר. מאז הם נפגשו מספר פעמים, וטראמפ אף עשוי לייעץ להלמסלי החולשת על אימפרית הנדל"ן שהותיר לה בעלה המנוח.

העימות האחרון בין השניים היה סביב האמפייר סטייט בילדינג שקבוצת משקיעים בראשותו של טראמפ החזיקה בו, בעוד שלהלמסלי היה חוזה חכירה ארוך טווח.

טראמפ מבקש לתקוע שורשים גם בחוף המערבי ובמיוחד בלוס אנג'לס, שם הוא מתכנן להקים את הטראמפ טאואר הבא שלו. בינתיים הוא ממתין להשלמת עיסקה לרכישת מגרש גולף בראנצ'ו פאלוס וורדס האקסקלוסיבית, דרומית מערבית ללוס אנג'לס.

יזמיו המקוריים של אתר הגולף, בוב וקן צוקרמן, ומשקיעים נוספים השקיעו בו כ-200 מיליון, אך נקלעו לפשיטת רגל והנכס נקלט בידי קרדיט סוויס פירסט בוסטון, המנהל את המו"מ עם טראמפ.

הטייקון הניו-יורקי מתעתד להשקיע 25 מיליון דולר נוספים בשיפוצים והשלמת הפרויקט. לאחר מכן הוא יצורף לפורטפוליו מסלולי הגולף היוקרתיים שטראמפ כבר מחזיק.