שמאי המקרקעין: החובות הבעייתיים של ענף הנדל"ן לבנקים - 13.4 מיליארד שקל

בשל כך חוששים בבנקים לנצל את מלוא פוטנציאל גידול האשראי שלהם והתקרה הענפית

בשל חובות בעייתיים של 13.4 מיליארד שקל בענף הנדל"ן, חוששים הבנקים מלנצל את מלוא פוטנציאל גידול האשראי שלהם ל-2002 ול-2003, המוערך ב-2.2 מיליארד ו-2.9 מיליארד שקל, בהתאמה. בשל סיבה זו, הבנקים גם אינם ממצים את התקרה הענפית האפשרית, העומדת על 20%.

כך אמר מ"מ יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אהרון בוץ, בכנס השנתי של הלשכה הנערך באילת. מנתוני לשכת שמאי המקרקעין ובנק ישראל עולה, שב-2001 נתנו הבנקים הגדולים לענף הנדל"ן אשראי בגובה של 133.7 מיליארד שקל. ההפרשות לחובות מסופקים בתקופה זו הסתכמו ב-1.06 מיליארד שקל.

עוד אמר בוץ, שבעקבות מצבו של ענף הנדל"ן ואי הוודאות לגבי מצב המשק, קבעו הבנקים בשנתיים האחרונות מדיניות שמרנית לפיה הם מעניקים אשראי רק לפרויקטים למגורים באיזור המרכז, והם מסרבים, בדרך כלל, לממן פרויקטים של נדל"ן מניב המיועד להשכרה.

ראש צוות הערכה מוסדית בבנק ישראל, אבי אקשטיין, אמר, שבנק ישראל יתמיד במגבלה שקבע, למנוע חשיפה העולה על 20% לענף משקי מסוים, ולא - יידרש הבנק להפרשה לחובות מסופקים. אקשטיין אמר עוד, שבנק ישראל ימשיך לעקוב באופן שוטף אחר מצבם של הבנקים באמצעות מערך התראה ואיתור חריגים.

השמאי רפאל קונפורטי הזהיר את הבנקים המעניקים אשראי לתאגידים על בסיס שומות שווי שהושתתו על נתוני העבר. לדבריו, אם המיתון במשק יימשך, עלולים הבנקים למצוא את עצמם חשופים, ולהיקלע להפסדים כבדים. המלצתו היא לשערך את הנכסים המשמשים כבטוחות להלוואות, ולקיים שגרת שיערוך לתקופות קצרות שאינן עולות על שלוש שנים.

במהלך הכנס צוינה התופעה, לפיה בשל מצבו הקשה של ענף הנדל"ן גובים הבנקים ריביות גבוהות באופן יחסי, בגובה של פריים פלוס 1% (כיום 11.6%) ועד פריים פלוס 2%. הלוואות אלה ניתנות בדרך כלל לתקופה של שנתיים, כאורך הימשכות פרויקט בנייה.

באשר לשוק המשכנתאות צוין, שחלה בו ירידה בולטת בשל העלייה בריבית, שהגיעה לרמה ממוצעת של 6.5%. במהלך הכנס הובעה המלצה לנוטלי המשכנתאות ליצור תמהיל של משכנתא בריבית משתנה לטווח ארוך, יחד עם משכנתא בריבית קבועה לטווח קצר יותר.

חובות