מע"ץ "גילתה" עוד שטחים לפיצוי - עלות הפינוי לכביש מס' 431 הוכפלה

גורמים במע"ץ: אם מתקצבים 60% זה לא PFI

עלות פינוי הקרקע וההפקעות בכביש 431 גבוהה פי 2 מההערכה הראשונה של מע"ץ ותסתכם ב-800-700 מיליון שקל. במע"ץ מעריכים, כי עלות זו, שאמורה להיות מתוקצבת בשנתיים הבאות, תביא בסופו של דבר לעיכוב הפרויקט ואולי אף לביטול קידומו בשיטת P.F.I.

מהנדס מחוז תל-אביב, ראובן יום טוב: "עם תחילת הליך הפינוי התברר לנו, כי ישנם שטחים פרטיים בסמוך לכביש באיזור ראשל"צ, בחלקים שלא ידענו עליהם מלכתחילה. ההערכה הראשונה עמדה על עלות פינוי ומטרדים בסך 400 מיליון שקל, וכיום היא כמעט וכפולה".

יום טוב מציין, כי לוחות הזמנים המחייבים את מע"ץ, לסיים את הליך הפינוי עד שנת 2004, מעמידים את מע"ץ בעמדה נחותה בהליכי המו"מ מול בעלי הקרקעות. בהשוואה לכבישים אחרים, כביש מכבית לדוגמא, שגם בו היו קרקעות פרטיות בתוואי, שולם מחיר נמוך יחסית בהליכי הפיצוי, בין היתר כי הרשויות הסמוכות קידמו שינוי יעוד של הקרקעות.

ל"גלובס" נודע, כי לאור העלות החדשה, יש בהנהלת מע"ץ חשש ממשי ליכולת פינוי התוואי במגבלת הזמן והתקציב. הנהלת מע"ץ מעדיפה באופן ברור לקדם את הכביש כפרויקט תקציבי על פני שנים ולא בשיטת P.F.I. במע"ץ אומרים, כי אם למעלה מ-60% מעלות הפרויקט היא מתקציב מע"ץ, אין זה בעצם P.F.I, וכי תפיסת העולם של כלכלני משרד האוצר, שיוזמה פרטית תשיג תוצאות יעילות יותר, אינה נכונה בהכרח ואף עלולה לפגוע באופן מהותי ביכולת הפעילות של מע"ץ.

כביש 431, המכונה "עוקף גוש דן", אמור לחבר את העיר מודיעין דרך מחלף הנשרים לראשון לציון, אורכו 18 ק"מ ועלותו כמיליארד שקל.