יוזמות זהירות

שלושה פיתרונות ייחודיים יזכו בפרסים של כנס אור ירוק לבטיחות בדרכים * את כל הפיתרונות ניתן ליישם בעלות נמוכה יחסית

שלושה פיתרונות חכמים לתאונות זכו בפרסים במסגרת התחרות הראשונה על רעיונות למניעת תאונות דרכים. הפרסים יוענקו במסגרת כנס אור ירוק לבטיחות בדרכים, שיתקיים בתאריכים 11-10 בדצמבר.

את התחרות יזמו עמותת אור ירוק לשינוי תרבות הנהיגה בישראל, וארגון בוגרי הטכניון, והיא נועדה לבוגרי המוסד מכל השנים. בחבר השופטים, שבחן את 274 ההצעות, שהוגשו לתחרות, השתתפו נציגים של הטכניון, עמותת אור ירוק, משטרת ישראל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וארגון בוגרי הטכניון. על ההצעות היה להוכיח קשר ישיר לצמצום התאונות.

בפרס הראשון (12 אלף שקל) זכה יבגני פריזנט, בן 29, בוגר תואר ראשון בפיסיקה וסטודנט לתואר שני בהנדסת חשמל. הפרויקט שלו מאפשר איסוף ועיבוד נתונים, כדי להתריע על מצבי סיכון. כך, למשל, אפשר להתקין את המערכת במעברי חציה, כדי להתריע בפני הולכי רגל על מכונית, המתקרבת במהירות מסוכנת. ניתן גם להתקינה בכבישים המועדים להתנגשות, כדי שהיא תתריע על סיכונים פוטנציאליים, שאורבים גם למי שנוהגים במהירות איטית, אך מוגבלים בשדה הראייה, במבנה הטופוגרפי של הכביש ועוד.

בפרס השני (8,000 שקל) זכה וייס ליאופולד, בן 48 מחיפה, בוגר תואר ראשון בהנדסת חשמל, שהציע מערכת שתבחן את זמן הבלימה של הרכב הנוסע מאחור. המערכת מותקנת בחלקה האחורי של מכונית, ונעזרת במד לייזר כדי לחשב את המרחק בין המכוניות. אם המכונית מאחור קרובה מדי, המערכת תדליק את אורות הבלם האחוריים - מה שיגרום לנהג שמאחור להאט את מהירות נסיעתו, ובכך להגדיל את מרחק הבלימה.

בפרס השלישי (6,000 שקל) זכה אברהם רבינוביץ', בן 44 מקריית חיים, בוגר תואר ראשון בהנדסת חשמל. רבינוביץ' הציע להקים אתר אינטרנט, שירכז את כל הגורמים המטפלים בנושא הבטיחות בדרכים. אתר כזה ישרת אזרחים בעלי מודעות, המנסים להסב את תשומת לב הרשויות לבעיות בטיחות שונות. כאשר מנהל האתר יחליט להריץ את פניית האזרח, יתקיים כל התהליך בשקיפות מלאה על האתר, כך שניתן יהיה לראות באיזה שלב נתקע הטיפול. בדרך זו מקווה רבינוביץ' לעורר את המערכת מתרדמתה ולהפעיל עליה לחץ ציבורי חיוני, כדי לקדם את הטיפול בנושא הבטיחות בדרכים.