צילומי לוויין של בסיס אמריקני סודי שנרכשו מאימאג'סאט הישראלית פורסמו באינטרנט

את התמונות פירסם מכון מחקר מוושינגטון חשש בארה"ב: הצילומים עלולים לחשוף תוכניות לעיני עיראק

מכון מחקר בוושינגטון רכש מחברת תצלומי הלוויינים הישראלית אימאג'סאט תצלומים של בסיס אמריקני הסודי הממוקם באי דייגו גארסיה, באוקיינוס ההודי, ופרסמן באתר האינטרנט שלו.

מכון המחקר, גלובאל סקיוריטי, רכש את תצלומי דייגו גארסיה מאימאג'סאט תמורת 200 דולר. האי משמש בסיס למפציצים החמקניים (2-B), שמתוכננים למלא תפקיד משמעותי במתקפה האמריקנית הצפויה על עיראק. הוא אפוף מעטה סודיות, ויותר משנה לא התירו השלטונות לכתבים אמריקניים לבקר בו.

מספר אנליסטים צבאיים, שצוטטו אתמול (א') בעיתון "וושינגטון פוסט" טוענים שצילומים אלה עלולים לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב, ולחשוף את יכולותיה ותכניותיה לעיני עיראק ואויבים אחרים.

עם זאת מציין הפרשן הביטחוני של העיתון, כי משרד ההגנה וסוכנות הביון המרכזית לא הביעו התנגדות לפרסום התצלומים. זאת, לדבריו, מפני שהגופים הביטחוניים והמודיעיניים בארה"ב הם הנהנים העיקריים מלווייני צילום מסחריים, בעלי יכולות של רזולוציה גבוהה.

אימאג'סאט אינטרנשיונל, שנוסדה ב-1997 והרשומה באיי האנטילים ההולנדיים, היא חברת אחזקות בשליטת תע"א (44%), אל-אופ - שהיא עתה חלק מאלביט - (12%) וקור סופטוור טכנולוג'יס מקליפורניה. מנכ"ל החברה הוא עו"ד מנשה ברודר, לשעבר סגן היועץ המשפטי של תע"א וסגן נשיא לשיווק. משרדי החברה נמצאים בלימסול, קפריסין, ובתל-אביב.

בסוף שנות ה-90 ביקשה ממשלת ישראל ממימשל קלינטון שיפעל לאסור או להגביל תפוצה של תצלומי אתרים בישראל, שצולמו בלוויינים מסחריים אמריקניים בעלי יכולות להפיק רזולוציות גבוהות.

המימשל נענה, ובעידודו אישר הקונגרס חקיקה האוסרת מכירת תצלומים כאלה. לפי החוק בארה"ב, אין צורך ברשיון ייצוא כדי למכור תצלומי לוויין, בכל רזולוציה שהיא, וישראל היא למעשה המדינה היחידה שהחוק האמריקני מגן עליה מפני לוויינים בעלי יכולות רזולוציה גבוהה.

מומחה בוושינגטון אמר ל"גלובס", כי מאז שהוענקה לישראל מטריית החוק האוסר תצלומי לוויין מסוימים, מתקיים דו-שיח מתמשך בין שתי המדינות בסוגיית תצלומי לוויינים. לדבריו, בשלהי המלחמה באפגניסטן, נזהרה אימאג'סאט לא לפרסם תצלומים שהיו עלולים לפגוע בפעילות האמריקנית במדינה, בעקבות בקשה אמריקנית מירושלים.

"כרגע אין שום בקשה אמריקנית כזו לישראל", אמר המומחה. הוא ציין, כי נראה שהאמריקנים אינם מתרגשים מתצלומי אימאג'סאט, מפני שיכולות הרזולוציה של הלוויין אותו היא מפעילה (ארוס) נחותות בהשוואה ליכולות הרזולוציה של לווייני שתי החברות האמריקניות המתחרות.

דוברת אימאג'סאט, קרן גולד אניספלד, אמרה אמש ל"גלובס", כי היא מודעת לפרסום תצלומי החברה באתר של גלובאל סקיוריטי.