מפעל לעיבוד עורות פאנקו ייסגר בשל היעדר היתרים להעסקת עובדים זרים

180 ישראלים תלויים בהמשך העסקת 6 עובדים סלובקים * חשש לגורל מפעל לייצור נעליים

פאנקו, מפעל לעיבוד עורות בפתח תקווה, סוגר את שעריו בסוף החודש. הסיבה: שירות התעסוקה אינו מנפיק אישורי תעסוקה לעובדים זרים, בשל עיצומים שנוקט מאוגוסט השנה ועד העובדים. סגירתו של פאנקו, ספקית העור של רשת הנעליים קליגולה, תפגע קשות ברשת. התאחדות התעשיינים מגבשת עתירה לבג"ץ נגד שירות התעסוקה ומשרד העבודה והרווחה. כך נודע ל"גלובס".

מאז הכריז ועד עובדי שירות התעסוקה על עיצומים, בדרישה לתוספת כוח אדם - בקשתו של פאנקו לחדש את תוקף היתרי התעסוקה של ששת עובדיו הסלובקים אינה מטופלת.

בסוף החודש יפוג תוקף היתרי התעסוקה של העובדים הזרים, והבעלים של המפעל, אורי פאן, ייאלץ לסגור את שערי המפעל. "כאזרח שומר חוק, אין לי ברירה אלא לסגור את המפעל, שכן אינני רוצה להעסיק עובדים זרים ללא אישור. לצערי, אחרי 50 שנות קיומו של המפעל, הוא ייסגר ואני יהפוך למובטל ולנטל על המדינה".

לדברי פאן, לשכת העבודה אומנם הפנתה אליו מובטלים ישראלים, "אך אלה לא היו מעוניינים לעבוד במפעל בשל העבודה הקשה, זאת למרות שאני משלם יותר משכר מינימום". לדבריו, היקף המכירות השנתי של פאנקו, המייצא גם לסין, עומד על 4.5 מיליון שקל.

לדברי פאן, תעשיית עיבוד העורות בארץ הצטמצמה בשנים האחרונות ונותרו 3 ספקים עיקריים המספקים עורות לתעשיית הנעליים והתיקים. "סגירתנו תזיק גם ללקוחותינו, ובהם גם יצרנית הנעליים קליגולה".

מנכ"ל והבעלים של קליגולה, גרשון ברושי, מסר, כי סגירתו של פאנקו "יגרום לנו נזק גדול מאוד". עוד אמר, כי איתור ספק עור חלופי אורכת זמן, ו"בינתיים אני שוקל אפשרות לייבא עורות. בטווח הארוך, ייצור נעליים בארץ יהפוך לעסק לא כדאי".

קליגולה מעסיקה 120 עובדים במפעל הייצור שלה בדרום ת"א. ברשת, המונה 12 חנויות, מועסקים 60 עובדים נוספים. החברה לא מעסיקה עובדים זרים. התאחדות התעשיינים מגבשת בימים אלה עתירה לבג"ץ נגד שירות התעסוקה ומשרד העבודה והרווחה, בטענה, כי חוסר תפקודם מאיים על סגירתם של מפעלים רבים המתבססים על עובדים זרים. אמש (ד') התקיים בהתאחדות מפגש חירום בנושא בהשתתפות נציגים של 60 מפעלים.

על פי נתוני שירות התעסוקה נכון לחודש נובמבר, בתעשייה מועסקים 1,900 עובדים זרים. על פי נתוני ההתאחדות, 0.7% מכלל העובדים בתעשייה הם זרים.

לדברי מנכ"ל ההתאחדות, יורם בליזובסקי, כיום 60 מפעלים ממתינים להארכת וחידוש אישורי העסקת עובדיהם הזרים. "העיצומים והתפקוד הלקוי של משרד העבודה ושירות התעסוקה הפכו עשרות מפעלים לעבריינים שמעסיקים עובדים זרים ללא היתר".

דוברת שירות התעסוקה מסרה בתגובה: "בשל העיצומים בשירות התעסוקה שהחלו באוגוסט השנה, עליהם הכריז ועד העובדים של שירות התעסוקה, מתעכבות בקשות של מעסיקים לקבלת היתרי תעסוקה לעובדים זרים. העיכובים אינם נגרמים בגלל שרירות לב".