חברת פי גלילות מנהלת מו"מ עם שלוש חברות הדלק הוותיקות - פז, דלק וסונול -
לקבל לניהולה את מסופי ניפוק הדלקים העצמאיים שמפעילות חברות הדלק, כל אחת
בנפרד, במפרץ חיפה. כך נודע ל"גלובס".
כך אמורה פי גלילות לשמור על נתח השוק שלה, למרות הסגירה המתוכננת מחר (ד')
של מסוף הניפוק הגדול בארץ, בצומת גלילות, השייך לחברת פי גלילות. פי גלילות
נמצאת בבעלות משותפת של פז, דלק וסונול (50%) ושל החברה הממשלתית לתשתיות נפט
ואנרגיה (50%). המו"מ מתנהל בין מנכ"ל פי גלילות, אבי דותן, ובין ראשי חברות
הדלק הוותיקות.
לפי הערכות, נתח השוק של מסופי הניפוק העצמאיים במפרץ חיפה הוא כ-20% מכלל
השוק. עד לסגירתו של המתקן בצומת גלילות, החזיקה פי גלילות ב-65% משוק ניפוקי
מוצרי הדלק בארץ.
בעקבות סגירת המסוף בצומת גלילות, המהווה מחצית מפעילות הניפוק של פי גלילות,
תוגבר הפעילות במסופים האחרים - באר-שבע, ירושלים ואשדוד.
גורמים בהנהלת פי גלילות מעריכים, כי נתח השוק של פי גלילות יירד ל-50% בעקבות
סגירת המסוף. ניהול המסופים של חברות הדלק הוותיקות בצפון יגדיל בחזרה את נתח
השוק.
בתקופה הקרובה, תגבר התחרות בתחום ניפוק מוצרי הדלק, בעקבות כניסתן לתחום של
חברת קצא"א שהקימה מתקן באשקלון, ובחברת תשתיות נפט שהקימה מתקן ליד באר-שבע.
חברת בתי הזיקוק מפעילה מתקן במפרץ חיפה מזה מספר שנים, והיא מתכוונת להקים
מתקן נוסף באשדוד.
עוד נודע, כי חברת פי גלילות מנהלת באחרונה מגעים עם משרד התחבורה, משרד התשתיות
והמשרד לאיכות הסביבה במטרה למצוא אתר חלופי למתקן בצומת גלילות באיזור דרום
השרון.
מתקן זה יפעל בתפוקה יותר נמוכה מאשר המתקן בצומת גלילות, ולא יהיה מוכן לפני
עוד חמש שנים, לפי הערכות.
מנכ"ל משרד התשתיות, יאיר מעיין, אמר היום ל"גלובס", כי הוא לא מאמין שהמתקן
יוקם בסופו של דבר, עקב קשיים שיערים המשרד לאיכות הסביבה. כמו כן, לדבריו,
אין כדאיות כלכלית בהקמת המתקן, וככל הנראה, משק האנרגיה יסתפק במתקנים שיישארו
אחרי סגירת המתקן בצומת גלילות.
לדבריו, הוא מודע ללחץ שייגרם בכבישים כתוצאה מתנועת המכליות באיזור גוש דן,
כתוצאה מסגירת המתקן, משום שבין מסופי הניפוק בחיפה לבין המסוף של פי גלילות
באשדוד לא יהיו מתקני ניפוק אחרים. לדבריו, ניתן להפחית את העומס בכבישים,
בתנאי שהמכליות ישתמשו בכביש חוצה ישראל. יש להביא בחשבון גם, שבתחילת 2004
יחויבו כל המשאיות בארץ לעבור לשימוש בסולר דל גופרית, שאינו מזהם.
(ראו הרחבה ב"גלובס הערב", עמוד 4).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.