חשיפה: הנשיא ברק בירך את בר-און בנימוס על מינויו לכהונת היועמ"ש והביע צער על התפטרותו

ביום המינוי שוחח ברק בטלפון עם בר-און ובירכו בנימוס על "המינוי המוצלח"; לאחר שנודע על התפטרות בר-און, שוחח ברק עימו בטלפון והביע צערו * בר-און לא התפטר, אלא "התפוטר" ע"י הנגבי, בשליחות נתניהו

נשיא בית המשפט העליון, פרופ' אהרן ברק, בירך בנימוס את עו"ד רוני בר-און בשיחת טלפון עימו על מינויו לכהונת היועץ המשפטי לממשלה, ומיד לאחר התפטרות בר-און אף הביע ברק בשיחת טלפון מנומסת עימו את צערו על ההתפטרות. כך נודע ל"גלובס". עוד נודע, כי בר-און לא התפטר ביוזמתו, אלא שוכנע להתפטר על-ידי שר המשפטים, צחי הנגבי, בשליחות ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

פרטים אלו, הנחשפים עתה לראשונה פומבית, נמסרו בחלקם על-ידי בר-און בעדותו בחקירת המשטרה, וחלקם האחר נודע ל"גלובס" ממקורות נוספים.

מהמידע החדש עולה, כי לצד ההסתייגות שהביע הנשיא ברק (ביום 10.1.97, לפני ישיבת הממשלה) בפני הנגבי, ממינוי בר-און לכהונת היועץ המשפטי לממשלה, ובמקביל לפעולות מצד מקורבי ברק (לאחר המינוי) - שהביעו את התנגדותו למינוי (לאחר מעשה), בירך ברק את בר-און בנימוס על המוגמר. יצויין כי ברק מכיר את בר-און היכרות מקצועית, מתוקף כהונתו של בר-און כיו"ר ועדת בית המשפט העליון מטעם לשכת עורכי הדין. הפרטים החדשים נחשפים עתה על רקע החקירה שמנהלת המשטרה, וכן בעקבות מידע חדש שנתקבל.

אלה הנקודות העיקריות שהתגלו:

* השיחה הראשונה - ביום 10.1.97 (יום ו'), מיד לאחר מינוי בר-און בישיבת הממשלה לכהונת היועץ המשפטי לממשלה, התקשר בר-און בטלפון אל לשכתו של ברק וביקש לשוחח עימו. מזכירתו השיבה, כי ישוב מיד. כחמש דקות לאחר מכן התקשר ברק, ובירך את בר-און בנימוס על "המינוי המוצלח". כמו כן נדברו השניים להיפגש ביום ראשון לפגישת עבודה, לפני טקס חילופי היועמ"ש שנקבע ליום א' בבוקר במשרד המשפטים;

* השיחה השנייה - ביום 13.1.97 (יום ב') - למחרת ההודעה שפרסם שר "חבל" - אמר, וכי "העניין הפוליטי" לא היה מפריע לתיפקודו כיועץ המשפטי לממשלה. בר-און הודה לו על כך בהתרגשות. ככל הידוע, למעמד זה היה שותף.

* הודעת ההתפטרות - כזכור, מיד לאחר ישיבת הממשלה (ביום 10.1.97) במהלכה מונה עו"ד בר-און, הותקפה הממשלה בחריפות ביומיים שלאחר מכן על-ידי אישים שונים, באמצעות כלי התקשורת האלקטרוניים והכתובים. כמו כן הגיש ח"כ אופיר פינס עתירה לבית המשפט העליון, ובה דרש לבטל את המינוי.

ביום א' בבוקר התקיים דיון בעתירה, ובסוף הדיון הוציאו השופטים צו המחייב את הממשלה להביא לעיונם של השופטים את פרוטוקול ישיבת הממשלה שבמהלכה מונה בר-און. סביר להניח, כי נתניהו והנגבי חששו מפני חשיפת הפרוטוקול המלא של ישיבת הממשלה. עקב כך, ובשל הלחץ הציבורי, החליטו השנים לפעול להתפטרות בר-און. ואולם, בשיחות שהתקיימו עם בר-און במהלך אותו יום, סירב בר-און להוציא עבור הממשלה את הערמונים מהאש.

נודע, כי בשעות הערב המוקדמות של יום א' החליט נתניהו לבקש את בר-און, באמצעות הנגבי, להתפטר. וכך היה: ביום א', כ-10 דקות לפני השעה 20:00, התקשר הנגבי בטלפון עם בר-און, והודיע לו כי הוא בדרכו לאולפן הטלוויזיה של הערוץ השני, כי הוא הולך להודיע על התפטרותו של בר-און, כי הוא יודיע לתקשורת כי ראש הממשלה והוא (הנגבי) מצטערים על ההתפטרות, וכי הוא (בר-און) דחה את בקשתם שלא להתפטר. וכך אירע: הנגבי הודיע, בדרמטיות, על התפטרות בר-און, ואילו בר-און, שנקלע שלא בטובתו למצב בלתי אפשרי, נאלץ לשתף פעולה ולהציג זאת כהתפטרות - עקב הלחץ הציבורי העצום.המשפטים, צחי הנגבי, בחדשות הערוץ השני אודות התפטרות בר-און - שוחח ברק עם בר-און בטלפון בשיחה שיזם ברק, אישית, אל ביתו של בר-און, הביע את צערו על ההתפטרות, ואף אמר לבר-און כי לא היה צריך להתפטר.

השופט ברק אמר בתגובה: "אני לא יכול להתייחס בשלב זה.". « מאת יואב יצחק « חשיפה: הנשיא ברק בירך את בר-און בנימוס על מינויו לכהונת היועמ"ש והביע צער על התפטרותו « ביום המינוי שוחח ברק בטלפון עם בר-און ובירכו בנימוס על "המינוי המוצלח"; לאחר שנודע על התפטרות בר-און, שוחח ברק עימו בטלפון והביע צערו * בר-און לא התפטר, אלא "התפוטר" ע"י הנגבי, בשליחות נתניהו