הצלחה להצעת הרכש למניות בנק הספנות: בנה"פ רוכש השליטה ב-187 מיליון שקל

מניות בנק הספנות יימחקו מהמסחר בבורסה; הבנק יוותר על רשיון הבנקאות ורוב עובדיו יפוטרו

בנק הספנות, שהיה עד עתה חברת ציבורית, ימוזג לתוך בנק הפועלים. עם המיזוג יוותר בנק הספנות על רשיון הבנקאות שלו, על המושב בבורסה וכן יפוטרו מרבית מ-70 עובדיו. זאת, לאחר הצלחת הצעת הרכש שהושלמה אמש (א') בהיענות של בעלי כ-6 מיליון מניות, שהם 98.15% מבעלי מניות בנק הספנות.

לאחר היענות זו להצעת הרכש צפוי בנק הפועלים לבצע רכישה כפויה של יתר מניות הספנות, ובכך להשלים מהלך שבסופו יחזיק הפועלים בבעלות של 100% ממניות בנק הספנות. מה שיאפשר את מחיקתו מהמסחר בבורסה ומיזוגו בבנק הפועלים.

תמורת רכישת בנק הספנות ישלם בנק הפועלים כ-186.8 מיליון שקל, לפי מחיר של 30.46 שקל למניה, שאותו הציע בהצעת הרכש. מחיר זה משקף שווי של 72% מהון בנק הספנות.

את חלק הארי של התמורה יקבל בעל השליטה (36.5%) לשעבר בבנק הספנות, מייקל שטיינהרדט, שצפוי לגרוף כ-68 מיליון שקל. קבוצת יצוא (9%), בעלת השליטה בבנק ירושלים, תקבל כ-17 מיליון שקל, וקבלן הבניין יגאל דמארי (7.5%) יקבל כ-14 מיליון שקל, לאחר שהגדיל בשלושת ימי המסחר האחרונים את אחזקותיו בבנק הספנות.

את יתר התמורה יקבל הציבור, הכולל משקיעים פרטיים ומוסדיים, שהחזיקו בכמחצית מהון הבנק.

פיטורי עובדי הבנק עתידים לעבור בשקט. זאת משום שמדובר בעובדים לא מאוגדים, שעובדים על-פי חוזים אישיים. למרות זאת, סיכמה איתם הנהלת הבנק, בראשות רוני חזקיה, על הסכם פיטורים מיוחד, שבמסגרתו הם יקבלו פיצויים של כ-150%.

רכישת בנק הספנות על-ידי בנק הפועלים מתרחשת לאחר תקופה ארוכה, שבה לא בוצעו עסקאות של העברת שליטה בגופים בנקאיים. רכישה זו, שבוצעה ביוזמת המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יצחק טל, עשויה להוות תקדים לרכישות נוספות של בנקים קטנים בידי בנקים גדולים.

זאת, לאחר שבנק ישראל, שאסר בעבר מהלכים מעין אלו בשל דאגתו מפני ריכוזיות המערכת הבנקאית, שינה את עמדתו בנושא לאחר התמוטטות הבנק למסחר. כמו כן שינה בנק ישראל את סדר העדיפויות שלו לטובת הגדלת היציבות במערכת.

ייתכן שבעקבות הצלחת הצעת הרכש של בנק הפועלים לבנק הספנות, יקבלו בנקים גדולים במשק אישורים נוספים לרכישת בנקים קטנים.

ישנן כבר מספר עסקאות על הפרק, כגון רכישת בנק פ.ק.או-ישראל על-ידי בנק הפועלים ומיזוג בנקים למשכנתאות לתוך בנקים גדולים, כשגם כאן בנק הפועלים הוא הראשון עם כוונה למזג את בנק משכן.

בנק הספנות נוסד בשנת 1962 על-ידי הממשלה, כדי לסייע במימון תחום התחבורה בישראל. בשנת 1979 הופרט הבנק. לבנק הספנות ישנם כמה מאות לקוחות, בעיקר פרטיים, הנמנים עם העשירון העליון, וכן חברות גדולות שנעזרות בו כבנק נוסף.

בנק הספנות מתמחה בפעילות בשוקי ההון והמט"ח. פעילותו מבוצעת מסניף אחד הממוקם מול הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, וכן מחברות-בנות העוסקות בניהול קרנות נאמנות, בחיתום ובהשקעות, כשכולן ממוקמות בתל-אביב. היקף המאזן של הבנק הוא כמיליארד שקל.

הונו העצמי מסתכם ב-260 מיליון שקל, והיקף תיק האשראי - כ-700 מיליון שקל.

בנק הספנות נהנה מיחס הלימות הון של 23%, הנחשב לגבוה מאוד במערכת הבנקאית וכן ביחס לדרישות המינימליות של בנק ישראל (9%).