הבוטיקים חוזרים לאופנה

גארי רוזנפלד, מנכ"ל רוטשילד צפון אמריקה, כבר לא אוכל ארוחות בוקר לבדו. הוא מראיין עוד ועוד פליטים מוכשרים מבנקי ההשקעות הגדולים, שהם וחבריהם ועוד כמה סיבות מסייעים לו ולבנקי ההשקעות העצמאיים האחרים לשפר את מצבם על מפת הבנקאות

לקח ל-NM רוטשילד, קבוצת בנקאות ההשקעות הבריטית, יותר מ-200 שנה של התחלות כושלות כדי להותיר את חותמה על פעילות הייעוץ למיזוגים והרכישות האמריקנית.

רק עכשיו מתחיל בנק ההשקעות שייעץ לאריסטוקרטיה האירופית במשך 204 שנים, לזכות בחוזים עתירי פרופיל גם מצד כמה מהחברות הגדולות ביותר באמריקה.

לאחרונה זכה הבנק בחוזה ייעוץ ליונייטד איירליינס, חברת התעופה השנייה בגודלה בעולם, הכרוך בתוכניות הארגון מחדש שמתכננת המפעילה. הקבוצה גם מייעצת ל-TXU אירופה, חברת האנרגיה הכושלת.

סגנון 'המועדון הסגור' שעבד טוב כל כך עבור בנקי הסחר (merchant banks) המסורתיים בלונדון, פתח לקבוצות בנקאות ההשקעות הקטנות מספר דלתות בארה"ב במהלך שנות פריחת שוקי המניות. כיום, רואות הקבוצות הללו גם יתרון בכך שלא היו מעורבות באופן משמעותי עם הדוגמאות המייצגות של אמריקה התאגידית במהלך תקופת השערוריות שפקדה אותן.

בכירים בענף מייחסים את הרנסנס של בנקאי ההשקעות העצמאיים גם ובעיקר להסתבכות יריבותיהן הגדולות. חברות הבנקאות הגדולות החולשות על מגוון אדיר של שירותים ואשר פיתחו במהלך שנות ה-90 שורה לא מוגבלת כמעט של מוצרים בניסיון ללכוד ברשתן עסקים רבים ככל האפשר, מצאו את עצמן תחת התקפה רבתי של הרגולטורים והמשקיעים כאחד, המאשימים אותם בניגודי אינטרסים קשים.

"אליוט שפיצר, התובע הכללי של ניו יורק, עושה עבורנו את עבודת השיווק", מסביר בשמחה בנקאי בבוטיק השקעות.

טבלאות הביצועים המעודכנות של בנקי ההשקעות מדגימות את הכוח שמתחילים לצבור בנקאי ההשקעות העצמאיים, וכל זה קורה במצב שבו ירדה הפעילות התאגידית בשווקים באופן משמעותי.

נוכח ירידה של 24% בנפח המיזוגים והרכישות הגלובליים, רשמו שתי קבוצות השקעות ביצועים שסתרו את המגמה: רוטשילד ולאזאר, בית ההשקעות העצמאי הגדול בעולם, היו בתי ההשקעות היחידים שרשמו עלייה בנפח העיסקאות שבהן פעלו כיועצים, כך עולה מנתוני דיאלוג'יק.

אפילו חברות ידועות פחות עדות כיום לגידול בפעילותן משני צידי האוקיינוס האטלנטי. לדברי ליאופולד ג'וסף הפועלת מבריטניה, גדל בסיס לקוחותיה מ-5,000 ל-6,000 בשלושת החודשים האחרונים של 2002, על רקע הגידול במספר הלקוחות החוששים מניגודי אינטרסים פוטנציאליים בבנקי ההשקעות הגדולים.

חברות קטנות מוזמנות כיום אף לייעץ בכמה מהעיסקאות הגדולות ביותר. רואת'ן אסושיאייטס (Rohatyn Associates), בוטיק הייעוץ שנוסד על ידי המנכ"ל לשעבר של לאזאר, פליקס רואת'ן, בחודש שעבר, הספיק כבר לייעץ ל-HSBC ברכישה השנייה בגודלה שנרשמה השנה באירופה. החברה עבדה לצד מורגן סטנלי והבנקאים של HSBC על רכישת האוסהולד אינטרנשיונל, ספקית האשראי האמריקנית, בעיסקת 14 מיליארד דולר.

דיוויד טאליאנטה, מנג'ינג דירקטור באוליבר, ווימן, חברת הייעוץ הפיננסית, מזהיר כי הצלחת הבנקים העצמאיים נובעת יותר מתנאי השוק ופחות מהחוזק האסטרטגי של החברות הקטנות.

"הפעילות המוגברת של הבוטיקים היא יותר תוצאה של אובדן המיקוד הנוכחי של בנקי ההשקעות הגדולים מאשר ביסוס מודל מצליח יותר בקרב בתי ההשקעות העצמאיים", הוא אומר. ההערכה זו מקובלת גם בקרב בנקי ההשקעות המנופחים המסרבים להתרגש מהצלחות המתחרים הקטנים, ומתייחסים אליהן כאל זמניות בלבד. אולם כל זה לא מפחית מעוצמת ההצלחות של הבוטיקים הקטנים, אשר נכון לעכשיו לפחות, חוגגים על ביצועים מרשימים בעוד שיריביהם הגדולים מתקשים למנף את דפי המאזנים הכבדים שלהם, כדי לשמור את אותם לקוחות שנמשכו אליהם במהלך שנות הבועה.

גם רתיעת הבנקים הגדולים מלקחת חלק בייעוץ לפשיטות רגל לאותן חברות אשר בשעתו קיבלו מהן ייעוץ בהנפקת מניות ואיגרות חוב הותירה את החברות הקטנות, שאינן נהנות מנוכחות משמעותית בשוקי ההון, יחידות כמעט בזירה הרווחית של פשיטות הרגל.

האיום הגדול ביותר על הבנקים העצמאיים טמון בכך שיריביהם הגדולים ילמדו מהר מאוד מהצלחתם. הבנקים הגדולים טוענים כי היכולת להציע ללקוחות מערכת יחסים וטיפול אישי, כמו גם השורה המגוונת של המוצרים והשירותים שהם מציעים, חשובים אף יותר בזמן האטה.

מאחורי הקלעים, רבים מהם מתמסרים לנטייה העכשווית של בנקאות אישית, ובהתאם, מבצעים ארגון מחדש של כמה מצוותיהם, באופן שיאפשר להם להתמקד יותר בלקוחות.

מנגד, מנסים כמה מהבנקאים בבנקים הגדולים לאמץ כפשוטו את מודל הבוטיקים. דור בנקאי ההשקעות שגדל תחת המשטר האמריקני של בנקאות צולבת מחפש כיום דרכים שבאמצעותן יוכל לקבל לידיו יותר שליטה.

במצב שבו גרזן הפיטורים מותיר אחריו עקבות על רצפות חדרי המסחר בניו יורק ובלונדון, נטלו רבים מהמנהלים הללו את כספי הפיצויים שלהם, והקימו בוטיקים זעירים המציעים שירותי ייעוץ בלבד.

רוטשילד ואחרים מנצלים בינתיים את הפיטורים המסיביים בסיטי של לונדון ובוול סטריט כדי לבחור בתשומת לב את הבנקאים המוכשרים במיוחד. רבים מבנקי ההשקעות הגדולים מודים בצער כי בסבבי הפיטורים האחרונים, שהיה הסבב השלישי עבור רובם, נאלצו להיפרד גם מעובדים ומנהלים מהמוכשרים ביותר.

"אנחנו מראיינים המוני אנשים", אומר גארי רוזנפלד, מנכ"ל רוטשילד צפון אמריקה. "כבר לא יוצא לי לאכול ארוחות בוקר לבדי".

רוטשילד מחזק אומנם את נתח השוק שלו, אולם כמו רבים מיריביו הגדולים הוא עדיין ניצב בפני התנאים הקשים ביותר שפקדו אי פעם את סקטור בנקאות ההשקעות לדורותיו.

אווירת העיסקאות קשה גם לחברות הקטנות, עם בסיס לקוחות קטן יותר. "אני לא רוצה שזה יישמע כמו סיפור הלקוח מתוך פנטזיה", מודה רוזנפלד. "העסקים היומיומיים קשים מאוד".