ארה"ב: מיתון או לא, בעלי קניונים משקיעים בשיפוץ ושדרוג נכסיהם

התפוסה הממוצעת בקניונים הגיעה ב-2002 ל-90.6%, בעוד ההכנסה התפעולית גדלה ב-2.7%

מיתון או לא, יותר ויותר בעלי קניונים בארה"ב משקיעים סכומים נכבדים בשיפוץ ושדרוג נכסיהם, ולראיה התפוסה, כמו גם ההכנסה, רושמים יציבות מפתיעה.

התפוסה הממוצעת בקניונים עומדת על 90.6%, בעוד ההכנסה התפעולית, המשקפת שכר דירה ושיעור תפוסה, גדלה ב-2.7% ב-2002.

ב-.Simon Property Group Inc, מפעיל הקניונים הגדול בארה"ב שלו 178 קניונים, נרשם גידול בתפוסה ל-92%, והוא מדווח על יותר מ-2 מיליארד מבקרים בשנה.

בסיימון אף מצאו לנכון להקציב 1.5 מיליארד דולר לניסיון השתלטות עוינת על המתחרים Taubman Centers Inc.

בשנה הקודמת נרשמו גם לא מעט עסקאות גדולות בענף, כמו רכישת הגלנדייל גאלריה, קניון ענק בפרבר של לוס אנג'לס, על ידי .General Growth Properties Inc, תמורת 415 מיליון דולר.

בעסקה גדולה נוספת פוזרו נכסי הקניונים של ההולנדית (בשווי של 2.21 מיליארד דולר) בין שלושת ענקי הנדל"ן האמריקנים .Simon Rouse Co ו-Westfield.

הבעלים החדשים מזדרזים לערוך את השינויים המתאימים בנכסים, כדי שאפשר יהיה לייקר את תעריפי השכירות בהם.

בין השאר, הם דואגים לשכן דיירים מאותה נישה מסחרית (למשל, ביגוד) זה לצד זה, בונים חניונים חדשים עם תקרות גבוהות יותר לקדם את פני הרכבים החדשים, ומייעלים את השילוט ברחובות ובכבישים המהירים הסמוכים לקניונים.

משאבים מושקעים גם בסקרים המיועדים להתאים את הקניונים לצרכי הקונים, ומעל לכל, בעיצוב מרוכך ונינוח של מרכזי הקניות (למשל, פינות ישיבה ותאורה רכה) כדי שישרה יותר אווירה משפחתית, ופחות תחושה של קופסאות בטון גדולות.

בענף טוענים שהמהלכים וההשקעות הללו חיוניים, מאחר ומספר הביקורים בקניונים נותר ללא שינוי (3.4 פעמים בחודש ב-2000-2001), והמבקרים עדיין שוהים בהם רק 78 דקות לביקור.

יחד עם זאת, הסקר הראה כי המבקרים מוציאים יותר - 75.10 דולר לביקור ב-2000/2001, לעומת 69.50 דולר ב-1998/1999.