"החקירה כנראה תימשך עד שיבינו שאין כאן שום דבר"

ראסל ארטס וסנג'אי קומאר, ראשי CA העולמית, מתלוננים על האיטיות בחקירה שעורכת רשות ניירות ערך בחברה. אך גם לאחר פרישתו של צ'ארלס וואנג, הם מבטיחים שכל העסקים נמשכים כרגיל, מהשקעה בניהול אבטחת מידע ועד בחינת חברות ישראליות לרכישה

סנג'אי קומאר, המנכ"ל, היו"ר והנשיא של חברת התוכנה Computer Associates) CA) מתוסכל. בשבוע הבא תמלא שנה לחקירת רשות ניירות ערך בעניין החשדות לאי-סדרים חשבונאים בדו"חות החברה, ואין עדיין תוצאות. "הסוף לא נראה באופק, למרות שאנחנו משתפים פעולה ועונים על כל שאלה", הוא מלין. "אין לזה השפעה על הניהול היומי, אבל התסכול שלי נובע מזה שאני לא יודע מתי זה ייגמר ושאין תאריך יעד לסוף החקירה".

לעומת קומאר, ראסל ארטס (Artzt), מנהל המו"פ ומי שייסד את החברה ב-1976 עם צ'ארלס וואנג, כבר השלים עם העובדה ש-CA תאלץ להמשיך ולשאת את הגיבנת הזו של ה-SEC - לפחות בתקופה הקרובה. "אחרי הניסיון של אנרון וארתור אנדרסון להונות את הממשלה, כולם נכנסו לבולמוס של חקירות. משרד המשפטים נהנה לבוא עם ספור חדש, ו-CA היא סיפור סקסי. עד עכשיו הם לא מצאו כלום. החקירה כנראה תימשך עד שמשרד המשפטים יבין שאין כאן שום דבר".

קומאר וארטס, יש לומר, משקיעים מאמצים ניכרים כדי לשפר את תדמיתה של החברה. קומר, שנטל את שרביט ההובלה מידיו של וואנג, היו"ר לשעבר שעזב אותה לאחר הסקנדל, ערך שינויים מקיפים במועצת המנהלים והכניס דירקטורים עצמאיים. הכל, מתוך ניסיון לרצות את וול-סטריט ואת ציבור המקטרגים.

"מועצת המנהלים שלנו היתה אחת מהגרועות ביותר", מודה קומאר. "אבל היום רבים טוענים שהיא אחת ממועצות המנהלים המשתפרות ביותר, ואנחנו בהחלט מתכוונים להמשיך במדיניות הזו. אנחנו אפילו מגישים דו"חות ל-SEC מייד לאחר הפרסום, ולא כמו חברות אחרות שממתינות שבועיים בין הפרסום להגשה".

ההצהרה של קומאר נמסרה לקבוצת עיתונאים זרים שהתארחה במטה CA בלונג-איילנד - צעד נוסף במסגרת המאמץ הכללי לשדר אווירת עסקים כרגיל ושקיפות גלובלית. הפתיחות הזו נועדה לפזר עד כמה שאפשר את העננים שהתקדרו מעל זירת העסקים העולמית בכלל, ומטה החברה בפרט.

רחוקה מעמק הסיליקון

CA היא אחד השחקנים הוותיקים בתעשייה התוכנה. החברה, שהוקמה לפני 26 שנה, נחשבת גם למעט חריגה בנוף התעשייה הזו, מה שמתבטא, למשל, בעובדה שהמטה הראשי שלה ממוקם בלונג-איילנד, מרחק 3,000 מייל מעמק הסיליקון. החברה התרחבה במשך השנים לפעילות גלובלית הנפרשת על 165 מדינות, ביניהן ישראל. אלא שחקירת ה-SEC הנוכחית, לצד שערוריות ופרשיות נוספות, העיבו על תדמית החברה - ועל מנייתה.

הסקנדלים ב-CA מתקשרים לחגיגה של טרם ימי אנרון, כאשר מועצות מנהלים תגמלו את חבריהן בנדיבות מנקרת עיניים ללא הפרעה מצד בעלי המניות וה-SEC. במקרה של CA, החקירה הנוכחית מתייחסת לטענות לחשבונאות אגרסיבית, שאפשרה לחברה לדווח על הכנסותיה ורווחיה פעמיים, ובכך לנפח את הרווחים בשנים 1998-1995.

הנהנים העיקריים מכל הקנוניה לכאורה היו כמובן המנהלים הבכירים, ובראשם וואנג, ארטס וקומאר, שכיהן אז כנשיא החברה. השלושה עמדו לבלוע קערת מניות בשווי של 1.1 מיליארד דולר; מתוך סכום זה, וואנג לבדו עמד לגרוף 670 מיליון דולר. אלא שבעלי המניות הזועמים פנו לבית המשפט, והוא אילץ את וואנג והאחרים להשיב את מרבית הסכום.

מאז, כאמור, וואנג פרש מהחברה (אומנם ללא פיצויים או פנסיה, אך אין סיבה לדאוג למצבו הכלכלי). את מקומו תפס קומר, שנאלץ להתמודד עם הקריסה של שוק ההיי-טק - זו הביאה לצניחה של 50% במכירות החברה ולאובדן של יותר מ-70% משווי המניה, ששיקף הפסד של 25 מיליארד דולר לבעלי המניות.

אם לא די בשערוריות הללו, הרי שבשנה שעברה הצטרף למעגל הקרבות המשפטיים גם המיליארדר סאם ווילי, שמכר ל-CA צמד חברות תוכנה וביקש להדיח את וואנג וקומאר כדי להשתלט על מועצת המנהלים. ההנהלה הצליחה, בסופו של דבר, לבלום את המתקפה, לא לפני ששילמה לווילי פיצוי בסך 10 מיליון דולר וצברה שפע של פרסום שלילי.

בתשעת החודשים שהסתיימו ב-31 בדצמבר גדלו הכנסות החברה ב-6% (2.32 מיליארד דולר), והפסדיה הצטמקו ב-81% (161 מיליון דולר). למרות זאת, פרשיות העבר, כמו גם החקירה המתמשכת של ה-SEC, עדיין מתבטאות במניית החברה, שנסחרת בפחות מ-13 דולר.

שלום לגרנדיוזיות

וול-סטריט גם אינה רואה בעין יפה את כוונתה של החברה להכליל בדיווח הכנסות דחויות, מכורח מודל עסקי המתבסס על חוזי שרות ותשלומים המתפרסים על מספר שנים. "יש לנו 3.5 מיליארד דולר הכנסות דחויות", מתאונן קומאר, "רוב האנליסטים לא מתחשבים בהכנסות הדחויות ולא לוקחים בחשבון את ההכנסות שיושבות שם".

"הפכנו מחברה של 6 מיליארד דולר הכנסות לחברה של 3 מיליארד, רק בגלל הדרך שבה אנחנו מחשבים את ההכנסות", מוסיף ארטס. "3.5 מיליארד הכנסה דחויה הוא כסף מובטח שיכנס בכל רבעון, ויהפוך את העסק שלנו ליציב, כך שיהיה אפשר לחזות אותו. וול-סטריט יודעת את זה, ואולי הם ישתכנעו בסופו של דבר".

בשטח, מצבה של CA טוב יותר, למרות שהקיצוצים בזירת ה-IT העולמית יקשו עליה לרשום גידול משמעותי בהכנסות או ברווחיות, כל מה שעשוי לקרוץ לאנליסטים. קומאר מדווח באופטימיות על גידול ניכר במספר העסקאות שנחתמו ברבעון האחרון, וסבור שזה יתבטא בעתיד גם בדו"חות.

כך או כך, ברור שהמרוץ של הלקוחות לרכוש כל פיתוח טכנולוגי חדש, הוא נחלת העבר - כמו גם מסעות הרכישות הסדרתיים והגרנדיוזיים של CA. רק בשנת 1999 היא מיזגה לתוכה ארבע חברות ישראליות: ממקו ואבירנט (דרך רכישתה של פלטינום האמריקנית ב-550 מיליון דולר), וכן את איריס אנטי-וירוס (4 מיליון דולר) ואת סקיוריטי 7 (20 מיליון דולר). הימים האלה חלפו, ולמרות זאת, קומאר אינו פוסל על הסף רכישות נוספות, בעיקר כאלו שתשלמנה את סל המוצרים של החברה: "נתמקד בעסקאות קטנות ולא בסדרי גודל כמו אלה שנראו בעבר".

להחזיק בדגל נייטרלי

עיון קצר בתולדות החברה מגלה, שהיא בנתה את עצמה פחות על פריצות דרך טכנולוגיות, ויותר על רכישות ומיזוגים של מתחרים. CA פועלת כסופרמרקט טכנולוגי מגוון שמקיף את כל הפלטפורמות, עם התמחות בניהול תשתיות מיחשוב ומידע, בעוד חברות אחרות מעדיפות לפעול בסביבה המוכרת להם.

כמו רבים אחרים בענף, CA אינה מהססת לאמץ את אופצית הלינוקס לתוך סל המוצרים שלה, למרות שמיקרוסופט היא שותף אסטרטגי גדול. קומאר רואה בזה מהלך מתבקש, ולאו דווקא נקיטת עמדה. "אני מחויב להטרוגניות של החברה, ואנחנו בסך הכל עונים על צרכי השוק ולדרישת הלקוחות שלנו. צריך לזכור שמיקרוסופט עובדת גם עם המתחרים שלנו, ושאנחנו תומכים גם בסולאריס (של יבמ - נ.נ)".

"החברה מחזיקה בדגל של נייטרליות בין הרבה מאד קואליציות ואופוזיציות בתחום המחשוב", מסביר אריה אופנר, מנכ"ל הסניף הישראלי של CA, "היא מספקת פתרונות ניהול של תשתיות מחשוב ומידע לפלטפורמות מחשוב שונות, במגדל הבבל הזה של מרכיבים טכנולוגיים".

אם בשווקים המזרח-התיכוניים פועלת CA באמצעות מיזם מקומי, הרי שבישראל פועל סניף גדול יחסית, המפקח גם על מרכז הפיתוח הגדול ביותר מחוץ לארה"ב.

הסניף הישראלי מפתח בין השאר את ה-eTrust, יוזמת אבטחת המידע שעליה מופקד ישראלי אחר - רון מוריץ, המכהן כסגן נשיא בכיר לאחר שכבר יסד את חברת התוכנה פינג'ן ושימש כ-CTO בסימנטק. "אני גייסתי אותו מעמק הסיליקון", מספר ארטס בגאווה, "הוא האסטרטג הראשי של eTrust והאוונגליסט שמפיץ את הבשורה של מוצר האבטחה שלנו.

"אנחנו עדיין לא מוכרים בשוק כחברה עם התמחות באבטחה, והסיבה לכך היא שבמשך שנים חברות התייחסו לאבטחת מחשבים כאמצעי נגד וירוסים, וזו היתה ההתמחות של סימנטק. היום אין חברה דומיננטית מובילה בנישת האבטחה, וזו תהיה ההזדמנות שלנו להפוך למובילים. אנחנו נספק גם אבטחה נגד וירוסים, אבל נתמקד בניהול אבטחת המידע, בניהול זהויות (Identity management) בתוך הארגון ומחוצה לו, ונספק כלים לאכיפה של אבטחת גישה. יש לזה צורך אמיתי בשוק".

"ישראל", הוא מזדרז להוסיף, "מהווה חלק חשוב במערך הפיתוח, ויש לנו מחויבות כלפיה. רכשנו בעבר את פלטינום, ונמשיך לבחון סטארט-אפים וטכנולוגיות חדשות".

הכותב היה אורח CA בלונג-איילנד.

nirnatan@globes.co.il