סלמן בן-ציון הוא מנכ"ל א-פוליטי. בשלוש וחצי השנים האחרונות הוא עבד עם שישה שרים מימין ומשמאל ואם זה תלוי בו - הוא יישאר. "כל שר רשאי להביא מנכ"ל מטעמו", אומר בן-ציון, "ולגיטימי שאני אוחלף, אבל אני מתייחס לתפקיד כאילו אני פה לעשר שנים. יש לי עוד המון עבודה. בקיר בו מופיעות תמונות המנכ"לים, אין מקום לתמונת מנכ"ל נוספת. אמרתי לפקידים: הנחת העבודה שלכם שאני פה לעשר שנים".
בראיון ל"גלובס", ("ראיון המשך", הוא מציין, "עדיין לא שיחת פרידה") עושה בן-ציון סיכום ביניים לגבי תוכניות התחבורה הכי רגישות שמקדם המשרד.
גלובס: למה התנגדת לקידום נתיבי האגרה בכניסה לתל-אביב ולירושלים?
בן-ציון: "אני לא מתנגד לקונספט של כביש אגרה. אני מוכן לשקול כל ההצעה, אבל כל דבר צריך להיבדק וחייבים לדעת מראש מה יהיו ההשלכות, במיוחד במקרים שאין ניסיון בינלאומי. אני מוכן לקדם את הפרויקט בכניסה לירושלים, אבל רק לאחר שתושלם הרחבת הקטע שבין גינות סחרוב לכניסה לעיר. נתיב מהיר בין מוצא לגינות סחרוב לא ייתן שום תועלת, כל עוד לא יהיה המשך הולם לירושלים. בכניסה לירושלים יש פרויקטים יותר חשובים, כגון כביש 9, או גשר מוצא.
"הנתיב המהיר בתל-אביב הוא פרויקט חשוב, שנותן עדיפות ברורה לתחבורה הציבורית. סיכמתי עם האוצר, שנכין תשתית לנתיב אגרה שישמש את התחבורה הציבורית, רכב רב תפוסה (מינימום 3 נוסעים) ורכבים פרטיים אחרים יקבלו מספר נסיעות חינם מוגבל. לאחר שישה חודשים שנפעיל במתכונת זו, נשקול כיצד להמשיך ולהפעיל את הנתיב".
- בקטע הצפוני בכביש חוצה ישראל נתתם לדרך ארץ אופציה לזיכיון ללא מכרז, וכיום, אחרי שנה וחצי, עדיין לא נחתמה עיסקה. זאת לא היתה טעות?
"לא. אני לא שפוט של בעלי המניות של דרך ארץ ולא של המלווים שלהם. אני חייב להתחיל בביצוע הפרויקט. זה קטע חשוב וחיוני, ולכן הנחתי את חוצה ישראל במקביל למו"מ מול דרך ארץ, להכין מסמכי מכרז PFI. גם היום אני יכול להגיד לדרך ארץ תודה רבה ושלום. אם לא ייסגר החוזה אני אפרסם מכרז אחר. לדרך ארץ היה סיכוי יותר טוב לסגור את העיסקה לפני שישה חודשים. התנאים עכשיו פחות טובים מבחינתה.
- הפרטת כבישים - 431, חוצה ישראל - פגעה באופן קשה בתקציב מע"ץ, עד כדי ההתפטרות של המנכ"ל, עמי לקס.
הטענות של עמי היו נכונות והגיוניות. תקציבי הפיתוח של מע"ץ גדלו מדי שנה אבל התקציב הארגוני קטן. זה מצב מתסכל. הדרך היחידה היא להפוך את מע"ץ לרשות עצמאית. הבעיה היא באוצר. כשהאוצר רוצה הוא מוצא את הכלים. כשהוא לא רוצה לעשות, הוא מוצא נימוקים מאוד משכנעים למה לא. אי אפשר להתעלם מהמצוקה שעמי שידר. האוצר מנצל את המצוקה שלו ככלי מיקוח להעביר את המדיניות שלו בכוח וזה צעד שגוי. אני מאוד מקווה שבאוצר יבינו שהפיכת מע"ץ לרשות עצמאית היא צורף דחוף וקריטי.
אני שמח שעמי הסכים להישאר לבינתיים עד אוגוסט. אין ספק שההתפטרות שלו יצרה זעזוע במערכת. לפעמים כדי להסביר מצב, ולהבהיר את דחיפותו צריך לבצע צעד דרסטי.
- פרויקט מנהרות הכרמל הוא סמל הכישלון של משרד התחבורה. מה צריך לעשות כדי להוציא אותו אל הפועל?
"צוות מקצועי של משרדי תחבורה והאוצר בוחן אפשרויות שונות להתאים את המודל הפיננסי, על מנת שנתחיל את העבודות בשנת 2003 על-ידי הזכיינית קבוצת כרמלטון. המציאות הכלכלית מיום חתימת החוזה ועד היום השתנתה באופן קיצוני. אנחנו בוחנים אלטרנטיבות למציאת דרכים כדי לעודד את המלווים, ככל הנראה על-ידי מתן ערבויות מדינה והגדלת ביטחונות. המטרה היא לשפר את הדירוג של הפרויקט על מנת להקל את הגיוס. לעיכוב בביצוע הפרויקט יש מחיר מאוד כבד למשק, ואנחנו הפקנו את כל הלקחים".
- ואם כבר בחיפה, גם פרויקט עוקף קריות נמצא בבעיות סבוכות לאור התנגדות ראשי הערים.
"זה לא סוד שראשי הערים מתנגדים. אנחנו חושבים, שכביש עוקף קריות מתאים באופיו לשיתוף הסקטור הפרטי. לאור ההתנגדות הנחרצת של ראשי הערים אנחנו בוחנים אפשרות לקדם את הפרויקט כך שחלקו יהיה נתיב מהיר בתשלום אגרה וחלק יהיה כביש רגיל. אני סבור שניתן יהיה להגיע לסיכום עם ראשי הערים ולצאת למכרז כבר השנה".
- עם יד על הלב, אתה לא חושב שפרויקט הרכבת המשודרגת מתל-אביב לירושלים אינו אלא בזבוז של יותר מ-400 מיליון שקל בשל החלטה פוליטית לא מקצועית?
בן-ציון: "עם הקטע שבין תל-אביב לבית שמש אין לי בעיה. זה קטע חשוב שיוביל תנועה ויחזק את בית שמש. הבעיה היא באמת בקטע שבין בית שמש לירושלים - משך הנסיעה הוא ארוך. מצד שני, רכבת מהירה לירושלים תהיה רק בשנת 2010.
"לפי הנתונים מדובר בפרויקט סביר, שקודם מתוך מחשבה לחזק את ירושלים. אני מסכים שישנה בעייתיות בקו של ירושלים תל-אביב, ולכן אנחנו מתכוונים לבחון מחדש את הפרויקט לאור ההתפתחויות. מקבלי ההחלטות בהתאם להחלטת ממשלה אמורים לבחון שוב את הקטע שבין ירושלים לבית שמש. בכל מקרה, הקו הזה ישרת פונקציה חשובה בהובלת מטענים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.