ביהמ"ש אישר ביטול תוכנית בנייה הפוגעת בשמורת טבע בנתניה

חברות הבנייה יערכו תוכנית מחודשת, שתתחשב ברצף שמורות הטבע

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אורי גורן, אישר את הסכם הפשרה שהושג בין שיכון עובדים, שיכון ופיתוח וחברות בנייה נוספות, לבין חבר מועצת עיריית נתניה, הרצל קרן, שיוצג על-ידי אגודת אדם טבע ודין.

על-פי ההסכם, שנחתם אחרי 10 חודשי דיונים, תבוטל תוכנית הבנייה שתוכננה בשמורת אירוס הארגמן בנתניה, ועל חברות הבנייה יוטל לתכנן תוכנית אחרת שאינה פוגעת בשמורה.

עוד נקבע, כי השמורה תשתרע על יותר מ-600 דונם, פי 9 מגודלה כיום. 1,000 יחידות הדיור שהיו מיועדות לבנייה על שטח השמורה, ובסמיכות לחוף הים, יבוטלו ויוסטו אל מחוץ לשטח הגידול של האירוסים.

עוד קובע ההסכם, שתבוטל הבנייה למגורים שתוכננה בתחום האסור לבנייה למגורים על-פי תמ"א 13 (תוכנית המתאר הארצית לחופים) - 200-150 מטר מהחוף. במסגרת ההסכם אף נקבע, כי יוקם פארק בשטח של 20 דונם, שישרת את תושבי השכונות העתידות להיבנות במקום ואת הציבור הרחב.

בעקבות אישור ההסכם ייאלצו חברות הבנייה לערוך תוכנית בנייה מחודשת, שתתחשב גם ברצף שמורות הטבע של נתניה, הכולל את שמורת האירוסים, שלולית החורף, חוף הים ושמורת נחל פולג. קרן החל במאבקו למנוע את תוכניות הבנייה בשטחים הפתוחים האחרונים של נתניה לפני מספר שנים, בעקבות אישור הוועדה המקומית להקים שכונות מגורים באיזורים בעלי איכויות נוף וטבע ייחודיות.

במסגרת מאבקו הגיע קרן עד לבית המשפט העליון, בטענה שהתוכניות שאישרה הוועדה המקומית זויפו. בית המשפט העליון קיבל את דרישתו לבטל את התוכניות, ולפני עשרה חודשים הציעו חברות הבנייה הליך של פשרה שנחתם היום.

עורכי הדין עמית ברכה ואלי בן-ארי מאדם טבע ודין אמרו בעקבות אישור ההסכם, כי מדובר בהחלטה שמהווה תקדים חשוב בכל הקשור לשמירה על רצף של שטחים פתוחים בערים ומחוצה להן מפני הרס ובנייה. (עת"מ 69/97).