קרדן טכנולוגיות: אי-טרייד העולמית גרמה להפסקת פעילות אי-טרייד ישראל

טוענת שהשקיעה באי-טרייד ישראל 7.5 מיליון ד' ותובעת מאי-טרייד האמריקנית 36 מיליון שקל

קרדן טכנולוגיות תובעת מחברת אי-טרייד האמריקנית ומאחד ממנהליה, ג'ושוע לוין, כ-36 מיליון שקל. לטענת קרדן, מעשי אי-טרייד גרמו לה להפסדים ונזקים שהיקפם מסתכם ב-15 מיליון דולר. התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים.

קרדן משקיעה בחברות ובקרנות הון סיכון בתחומי הטכנולוגיה. בין היתר, היא מחזיקה ב-59% מחברת אי-טרייד ישראל מסחר אלקטרוני, ואילו אי-טרייד האמריקנית מחזיקה בכ-19% מהון המניות של אי-טרייד ישראל. עד חודש ינואר עסקה אי-טרייד ישראל במתן שירותי מסחר מקוון בניירות ערך לתושבי ישראל, על-פי הסכם עם אי-טרייד האמריקנית.

קרדן טוענת, באמצעות עוה"ד יוסי אברהם ואופיר אייל, כי בשנת 1996 אי-טרייד האמריקנית חתמה על הסכם עם קרדן להקמת אי-טרייד ישראל. ההסכם העניק לאי-טרייד ישראל זיכיון לשימוש אקסקלוסיבי בטכנולוגיה שפיתחה אי-טרייד למתן שירותים פיננסיים מקוונים לתושבי ישראל.

על-פי ההסכם, יוקם אתר אינטרנט בעברית, שיהיה זהה במידה רבה לאתר של החברה האמריקנית, ובאמצעותו יוכלו תושבי ישראל ליהנות מכל שירותי המסחר המקוון המוצעים לאזרחי ארה"ב.

לטענת קרדן, החברה האמריקנית היתה אחראית לעבודות הפיתוח, ההקמה ואספקת השירותים לאתר הישראלי. לטענתה, אי-טרייד ניצלה לרעה את כוחה ואת שליטתה בפעילות אי-טרייד ישראל, וגרמה, כתוצאה ממעשים ומחדלים מכוונים שלה, להורדת האתר ולהפסקת פעילות החברה.

הסכם הזיכיון אמור היה להיות תקף ל-20 שנה. קרדן טוענת, כי עד ליום הגשת התביעה, היא השקיעה בחברה כ-7.5 מיליון דולר. עוד היא טוענת, כי האתר הוקם באיחור של כשלוש שנים, בשל מחדלים של אי-טרייד האמריקנית, שהעדיפה לסיים הקמת סניפים במקומות אחרים בעולם, לפני ישראל. לטענת קרדן, האתר הישראלי הושק בגירסה "ענייה" ונחותה, החסרה פונקציות ושירותים רבים, דבר שמנע מהלקוחות לבצע חלק מהפעולות הדרושות למסחר וחרץ, למעשה, את גורל החברה. לטענתה, הדבר נעשה מפני שאי-טרייד האמריקנית ניסתה לחסוך עשרות מיליוני דולרים באמצעות עיכוב מכוון של השקת האתר הישראלי.

לטענת קרדן, החברה האמריקנית התחייבה בהסכם שלא לרשום לקוחות ישראלים, אך למעשה המשיכה לשרת את הלקוחות הישראלים גם לאחר שהוקם האתר הישראלי (א' 5099/03).