ישראלים אמנם לא יכולים בינתיים להניח את כף רגלם בדובאי, אך אזרחים אירופאים
יכולים למצוא בנסיכות הנמצאת בקצה הצפוני של איחוד האמירויות הערביות, השקעה
נדלנ"ית מעניינת.
כפי שסינגפור הפכה לעיר-מדינה ופלורידה הקימה מקומות נופש על גבי ביצות מיובשות,
דובאי רוצה להיות גן עדן של נדל"ן ותיירות באמצע המדבר.
פחות מ-10% מהכנסתה של דובאי מגיע מנפט, שיעור נמוך ביחס לתלותן של המדינות
השכנות, המבססות כמעט לחלוטין את כלכלתם על ה"זהב השחור".
עד כה, המשקיעים הזרים המרכזיים בדובאי היו כוויתים, איראנים וסעודים עשירים.
כעת, הממשלה מעוניינת להתרחב גם לשוקי המערב, וברצונה לפתח את יכולתה בתחומי
המסחר, פנאי, תקשורת ותיירות.
אחד מהסממנים הבולטים ביותר הוא קבוצת האיים המלאכותיים הממוקמים בסמוך לחופי
דובאי. לאחרונה הושלמה הקמתם של חמישה מתוך 115 מגדלים שייבנו מסביב לרצועה
של 3 קילומטרים סביב אחד מהאיים המלאכותיים.
מחירן של דירות על האי נע בין 160 אלף דולר ל-700 אלף דולר, וגורמים בשוק מעריכים
שכ-45 אלף תושבים יאכלסו את הקומפלקס עד לתחילת 2006.
פרוייקט האיים המלאכותיים קרוי "פאלם איילנד" - אי הדקל. יהיה זה הארכיפלג
- קבוצת איים - המלאכותי הגדול ביותר בעולם. עם השלמת העבודות - בשנת 2006,
לפי התוכנית - יוקם אתר נופש, שיעמיד בצל את כל דומיו. הוא יכיל לפחות 40 מלונות,
2,000 וילות ו-2,500 דירות, בשווי כולל של 5.5 מיליארד דולר.
פיתוח נדל"ני יוצא דופן נוסף שנבנה כיום בנסיכות, ממוקם כ-15 קילומטר מחוץ
לעיר. במסגרת הפרוייקט, שתוכנן על ידי האדריכל ג'ק ניקולאוס ושחקן הגולף האוסטרלי
איאן בקרלאוס, נבנים כ-3,000 וילות על שטח ענק, שיכיל בתוכו משטחי דשא ענקיים
למשחק הגולף. מחירם של 829 הבתים הראשונים ינוע סביב 300 אלף דולר לבית, והם
יכילו שלושה חדרים, ומחירם של הבתים בני חמישה חדרים, עם שטח של 15 אלף מ"ר,
ינוע עד ל-700 אלף דולר ליחידה.
למרות שממשלת דובאי מנסה למשוך זרים רבים וליצור אטרקציות שיביאו לרכישת דירה
שניה על ידי אזרחים אירופאים, ישנן מספר מגרעות שמעיבות על התוכניות הממשלתיות.
בראש ובראשונה עומד המרחק הרב בין אירופה למפרץ הפרסי. טיסה מלונדון לדובאי
אורכת כשבע שעות, ולפיכך מי שרוכש בית בנסיכות, לוקח בחשבון שלא ניתן "לקפוץ"
אליו בסופי שבוע.
שנית, האטרקציות שדובאי מציעה מתייחסת לפרוייקטים יוקרתיים ולמרכזי קניות -
מלבד זאת, מרבית שטחה של הנסיכות הוא מדברי ואינו מציע אטרקציות מעניינות.
שלישית, אסור לשכוח שמדובר באחד האזורים הבעייתיים בעולם מבחינה פוליטית -
הנוסעים מלונדון לדובאי צריכים לעקוף את השטח האווירי של עיראק, ולהוסיף לנסיעתם
כ-1,100 קילומטרים.
ליזמים המקומיים יש כבר תשובות מוכנות לבעיות הפוליטיות של האזור. "סורים,
איראנים וכוויתים רכשו לאחרונה דירה בדובאי בכדי לברוח מאזור המלחמה. אם תושבי
המזרח התיכון מתייחסים לנסיכות כמקום בטוח בזמנים של חוסר יציבות, אירופאים
יכולים להתייחס לדובאי באותה דרך", אמר לפייננשל טיימס מנסור אל-עות'מאני,
דירקטור בחברת נדל"ן מקומית.
"המזרח התיכון, הוא אזור בטוח. ממשלות ותנאים כלכליים כבר לא השתנו במשך שנים
רבות. המצב בין ישראל והפלשתינאים אינו בטוח, וכמו כן המצב בעיראק, אך דובאי
היא אזור תיירות מכובד, יציב ומהימן", מוסיף אל עות'מאני.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.