מרדוק מתקרב למטרה: רכישת נתח שליטה ביוז אלקטרוניקס בעיסקה בשווי 6.6 מיליארד דולר

דירקטוריון ג'נרל מוטורס עשוי לאשר היום את העסקה, שבמסגרתה ימכור 20% מהמניות * ניוז קורפ מתכוונת לרכוש עוד 15% מהמניות

ניוז קורפ ויוז אלקטרוניקס עוסקות בליטושים אחרונים של העיסקה שבמסגרתה תשלם ניוז קורפ יותר מ-6 מיליארד דולר תמורת נתח שליטה של 35% במפעילת הלוויין. הרכישה הצפויה תביא לסיומו מסע חיזור שנמשך שלוש שנים. מקורבים לעסקה אמרו ל"וול סטריט ז'ורנל" כי בכירים בשתי החברות הביעו אופטימיות כי ההסכם קרוב, וייתכן שההכרזה עליו תתקיים בתוך יום או יומיים.

העיסקה היא ציון דרך עבור יו"ר ניוז קורפ, רופרט מרדוק, המבקש מזה מספר שנים להשתלט על החברה האם של שירות הטלוויזיה בלוויין דיירקט טי.וי. באמצעות העיסקה ישיג מרדוק צלע שלישית, אמריקנית, לפעילות הלוויין שלו, שעד כה היתה נוכחת בבריטניה ובאסיה. אלא שדווקא כעת, כשדיירקט טי.וי סוף סוף נראית בהישג יד, נדרש מרדוק לגבש תוכנית להחייאה מחודשת של מפעילת הכבלים, לאור התחרות הקשה בתחום הטלוויזיה בלוויין והתנאים הכלכליים הקשים.

ניוז קורפ מציעה לרכוש 20% ממניות יוז, הנמצאות בידי החברה האם, ג'נרל מוטורס. בנוסף, תציע ניוז קורפ לרכוש 15% ממניות יוז הנמצאות בבעלות הציבור, דבר שיעניק לה נתח שליטה של 35% במפעילת הלוויין.

ניוז קורפ תשלם כ-6.6 מיליארד דולר. גורם המקורב לתוכנית אומר כי התשלום לג'נרל מוטורס יהיו בעיקר במזומן, ואילו בעלי המניות מקרב הציבור שיציעו את מניותיהם למכירה, יקבלו שילוב של מזומן ומניות.

המספרים האלה נמוכים בהרבה בהשוואה לסכומים שניוז קורפ היתה משלמת לו היתה מצליחה לרכוש את יוז בניסיון הראשון, לפני כמעט שלוש שנים. ב-2001, כאשר ניוז קורפ הגישה הצעה רשמית לרכישת יוז, הוערכה העיסקה ב-25 מיליארד דולר במזומן ובמניות. ההבדל בין המחיר המוצע אז והיום משקף את הירידה בשווי מניות יוז. אלא שהפעם, מבקשת ניוז קורפ להשתלט על נתח גדול מספיק כדי להבטיח לעצמה את השליטה בחברה. ניוז קורפ ויוז סירבו להגיב על הדברים. כדי להגיע לעמדה הנוכחית, ניהלה ניוז קורפ מלחמת התשה מוצלחת נגד שאר מחזריה של יוז. תחילה, הסכימה יוז להימכר למפעילת הלוויין היריבה, אקוסטאר קומיוניקיישנס, ודחתה את הצעת ניוז קורפ. אולם, העיסקה נחסמה על-ידי הרגולטור, משיקולי אנטי טראסט.

ג'נרל מוטורס ויוז ניסו אז לפתות חברות אחרות - בהן תאגיד הטלקום SBC קומיוניקיישנס - להצטרף למירוץ, כדי לשחוק את עצבי ניוז קורפ. אלא שאף מחזר רציני לא הופיע, למרות חודשים ארוכים של מאמצים. ליברטי מדיה, בעלת המניות הגדולה בניוז קורפ, שקלה לרגע להציע הצעה משלה, אולם בהמשך נאותה לסייע לניוז קורפ לממן את ההצעה שלה, בכך שהסכימה לרכוש מניות נוספות של ניוז קורפ, ללא זכות הצבעה, ב-500 מיליון דולר.

כעת, עומדות בפני מועצת המנהלים של ג'נרל מוטורס שתי אופציות בלבד: לסגור הסכם עם ניוז קורפ, או לבחור במסלול המסוכן יותר ולנסות מהלך של השתלטות ממונפת, בחסות הנהלת יוז.

לדברי גורמים מקורבים, השאיפה של ג'נרל מוטורס למשוך כספים במהירות מיוז הפכה את הצעת ניוז קורפ לאטרקטיבית ביותר. מועצת המנהלים של ג'נרל מוטורס מוכנה להיפגש כבר היום כדי לקבל את הצעת ניוז קורפ. אם מועצת המנהלים תקבל את ההצעה, צפויה ההכרזה על העיסקה כבר מחר.

רכישת השליטה ביוז היא חדשה חיובית מאוד עבור חברת אן.די.אס, בבעלות ניוז קורפ. מניות אן.די.אס עלו באחרונה עשרות אחוזים כיוון שדיירקט טי.וי נחשב ללקוח הבולט של החברה (30% מההכנסות). מכירה לגורם אחר (כמו אקוסטאר) היה גורם לאן.די.אס לאבד את דיירקט טי.וי כלקוח אלא שכעת, על רקע הרכישה של ניוז קורפ, האפשרות הזו יורדת מן הפרק.