פרופ' נילי כהן ובית המשפט העליון - לא סוף פסוק?

מאמרו של פרופ' דני פרידמן ב"ידיעות אחרונות", עשה גלים במערכת המשפטית. עורכי דין שקראו את המאמר, אמרו שפרידמן ממש מדבר מגרונם. "זה מה שאמרנו כל השנים", אומר בכיר בלשכת עוה"ד, "עכשיו, כשזה פוגע באחד משלהם, הם נזעקים"

מאמרו של פרופ' דני פרידמן ב"ידיעות", ביום ששי האחרון, עשה גלים במערכת המשפטית. פרידמן כתב מאמר המבקר את איכויותיה המשפטיות של שופטת בית המשפט העליון, דורית בייניש, ואת התנגדותה למינויה של פרופ' נילי כהן, כשופטת לבית המשפט העליון.

הוא העביר ביקורת על ההתייעצות שהתקיימה בין שופטי העליון, באשר למועמדיהם לעליון, כאילו היה מדובר בוועדה לבחירת שופטים; והוא יצא נגד מינוי נשיא לבית משפט העליון על פי שיטת הוותק.

עורכי דין שקראו את המאמר, אמרו שפרידמן ממש מדבר מגרונם. זה מה שאמרנו כל השנים, אומר בכיר בלשכת עוה"ד. עכשיו, כשזה פוגע באחד משלהם, המשיך הבכיר, הם נזעקים.

כהן היא בת טיפוחיו של פרידמן באקדמיה. יש ביניהם ידידות קרובה, והוא גם, כך אומרים, אחד הדוחפים את מועמדותה. על רקע זה, כשהחליטו שופטי בית המשפט העליון, ברוב דעות, לתמוך בבייניש בהתנגדותה לכהן, פרידמן נרעש.

במהלך הדיון בבית המשפט העליון, "נשלפו" כמה עניינים בנוגע לכהן: האחד - שהיא שללה זכויות סוציאליות מפרופ' אוריאל רייכמן, בעת שרייכמן עזב את הפקולטה לטובת הקמת המרכז הבינתחומי בהרצליה; השניה, שהיא שללה פרופסורה מפרופ' זאב סגל, מטעמים אישיים: סגל הוכר בפקולטה כאיש של פרופ' יורם דינשטיין, ששימש כדיקן הפקולטה וכן כנשיא האוניברסיטה. כהן ופרידמן, לעומת זאת, נחשבו בפקולטה ליריביו של דינשטיין.

העניין השלישי שהועלה כנגדה, הוא שהמחקרים של כהן באקדמיה, נתמכים על ידי ה"מנטור" שלה, פרידמן.

במאמרו, יצא פרידמן נגד כך שלכהן לא ניתנה כל הזדמנות להגיב. כהן הפכה להיות ה"אנדר דוג" של המערכת המשפטית. התוצאה האפשרית היא שמועמדותה של כהן תועלה שוב. כמו שזה נראה כרגע, זה בהחלט ייתכן.

מאז האירוע בו הוצא שמה אל מחוץ לרשימה, מקבלת כהן מכתבי תמיכה רבים, בהם מעורכי דין מהשורה הראשונה. מכתבים בשבחה נכתבים גם לשר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, וגם לנשיא בית המשפט העליון, ברק, אם כי, בצידם, גם מכתבים מתנגדים.

אם תגובש תמיכה רחבה בכהן, יתכן שזה יביא למועמדותה מחדש. מנגד, אומרים מקורביה, יתכן שהיא עצמה לא תסכים כעת להציג את מועמדותה, אחרי מה שקרה. אם תידון מועמדותה מחדש, יהיה קשה לדעת כיצד יצביע לפיד בעניין: לפיד, מצד אחד סומך ותומך בהעדפות של ברק, וברק רוצה את כהן בעליון; מצד שני, אחד מחבריו הטובים של לפיד, הוא פרופ' אוריאל רייכמן, שלו חשבון ארוך עם כהן, והוא כאמור אחד המצוטטים בישיבת שופטי העליון.