"דיילי טלגרף": BAe ודאסא סיכמו עקרונית להתמזג בעיסקת 25 מיליארד דולר

המיזוג הבריטי-גרמני ייצור את היצרנית הביטחונית מס' 3 בעולם

יצרנית הנשק הגדולה באירופה, בריטיש אירוספייס, ודאסא, חטיבת האירוספייס של דיימלר-קרייזלר, סיכמו עקרונית עיסקת מיזוג בשווי 15 מיליארד ליש"ט (25.2 מיליארד דולר) ביניהן.

העיתון הבריטי "דיילי טלגרף" דיווח היום (ד'), כי לאחר המיזוג תשלוט בריטיש אירוספייס (BAe) בחבר המנהלים באמצעות שתי עמדות מפתח בהן יכהנו המנכ"ל, ג'ון ווסטון, ומנהל הכספים, ג'ורג' רוז. דיימלר-קרייזלר תהיה מחזיקת המניות העיקרית, אם כי זכויות ההצבעה יחולקו בין החברות ביחס של %30-%70 לטובת בריטיש אירוספייס.

ב-7 בדצמבר עלו מניות בריטיש ב-%3 בבורסה של לונדון, על רקע ציפיה למיזוג עם דאסא. המיזוג ייצור את חברת הנשק השלישית בגודלה בעולם, עם מכירות בשווי 21 מיליארד דולר בשנה.

אנליסטים בתחום התעשיות הביטחוניות העריכו היום, כי מיזוג שתי החברות יגרור אחריו גל של מיזוגים בתעשיות הביטחוניות באירופה. הגורם הדוחף מאחורי תוכניות המיזוגים, הוא הירידה בהוצאות הביטחון עקב התמוטטות בריה"מ וסיום המלחמה הקרה. בעשור הנוכחי ירדו הוצאות הביטחון באירופה ב-%20, ובארה"ב נרשמה ירידה של %40.

אנליסט בחברת SG בלונדון אמר, כי המיזוג של בריטיש ודאסא ידחוף גורמים נוספים לבצע מיזוגים, ולדבריו, בסוף השנה הבאה נוכל לראות התקבצויות יותר גדולות של חברות בתחום זה.

שיחות המיזוג בין שתי החברות גרמו גם לחברת ג'נרל אלקטריק הבריטית (GEC), יצרנית הציוד האלקטרוני הביטחוני השנייה בגודלה באירופה, להגביר את הקצב בו היא מחפשת שותפה. הסבירות הגבוהה ביותר היא, שהיא תתמזג עם החברה הצרפתית תומסון-CSF, המתחרה הקשה ביותר שלה בתחום האלקטרוניקה הביטחונית (ראה עמוד 32 - טור LEX).

מניות יצרניות הציוד הביטחוני עלו השנה על רקע הציפיות שהמיזוגים יביאו להגדלת הרווחים. מניית ג'נרל אלקטריק עלתה השנה ב-%44, ומניית בריטיש אירוספייס עלתה ב-%19 בהשוואה לעלייה של %16 בלבד במדד FTSE-‏100 הבריטי.

אנליסטים העריכו, שהמיזוג של בריטיש ודאסא יביא לקיצוץ עלויות של 250 מיליון ליש"ט (419 מיליון דולר) בשנה. החברה תוכל לפשט את תהליכי הייצור של מטוס הקרב האירופי המכונה "טייפון", המפותח יחד עם אלניה האיטלקית ו-CASA הספרדית. אספקת המטוסים תחל ב-2002, וממשלות אירופה ירכשו כ-600 מהם.

בשלב מאוחר יותר צפויה הרחבת המיזוג, כך שהוא יכלול גם את אירוספטיאל הצרפתית. בריטיש ודאסא אמרו, כי לא יתמזגו עימה לפני שממשלת צרפת לא תוותר על השליטה בחברה זו, המייצרת טילים ומטוסים. ממשלת צרפת מסרה כבר, כי תהיה מוכנה למכור מניות באירוספטיאל ובתומסון, כדי להקל על החברות הללו ליצור מיזוגים